28 jun 2011

Op ruisvoorn met de spinner

Zondag 26 juni. Met de spinner gericht op ruisvoorn vissen is mijn ogen het ultieme op het gebied van het ultra lichte spinnen. Gericht op ruisvoornspinnen doe je met een tweegrammer, en onverzwaarde spinnertjes met een blad van 8 tot maximaal 12 mm. Achter deze spinnertjes is op de haak een piepklein vliegje gebonden. Een loodhagel van 0,4 gram wordt 20 cm boven de spinner op de hoofdlijn geknepen. Een nylon lijntje van 10/100e milimeter!

Ruisvoorn spinnen, de mooiste en beste manier om dat te doen is in de polder. Struinen door de polder op zoek naar kringen in het water die veroorzaakt worden door naar insecten happende ruisvoorns. Windstille dagen, of dagen met weinig wind en het liefst flink wat zon lenen zich het beste daarvoor. Boven het water springende zoetwater garnalen en ook hele kleine visjes duiden vaak ook op jagende ruisvoorn. De bijnaam polderforel heeft deze rover niet alleen aan zijn prachtige gouden schubbenkleed te danken.

Door het kleine spinnertje net onder het wateroppervlak naar binnen te vissen, maak je de meeste kans op ruisvoorn. Je vist dus echt op zicht, en een polariserende bril is daarbij een fantastisch hulpmiddel. De spinner volgende ruisvoorns verraden zich vaak door een boeggolf, daarna gevolgd door een keiharde aanbeet. Spannend!

Vandaag zijn de omstandigheden prima om met succes met de spinner achter de ruisvoorn aan te gaan. Om 12.00 uur heb ik bij Danny thuis afgesproken om met onze Pequena's in de polder achter de ruisvoorn aan te gaan. Eindelijk de gelegenheid om deze x-ultra lichte spinhengeltjes met echte mini spinnertjes uit te proberen. Vier, maar uiteindelijk vijf verschillende polders gaan we vandaag bezoeken, zo hebben we een grotere kans om ruisvoorn(s) te vinden en hopelijk ook te vangen.

In de eerste polder zijn het voornamelijk kleine baarsjes die zich vol overgave op onze spinnertjes storten. Danny doorbreekt de feedingfrenzy van de baarsjes met een ruisvoorntje. De eerste is binnen!

De tweede polder is het een zelfde verhaal: ook hier ontzettend veel hongerige mini baarsjes...

Maar, samen vangen we daar ook drie ruisvoorns, waarvan een flink exemplaar voor m'n vismaat.

In de derde polder vangen we geen baarsjes, maar wel voor ons beiden een ruisvoorn. Jammer genoeg blijft het daar in deze polder bij.

Struinen door de polder met de Pequena en mini spinnertjes is fantastisch

Een ruisvoorn van net geen dertig centimer voor Danny

De vierde polder is waar het ultra lichte spinnen voor mij bijna dertig jaar geleden begon. Op slechts een paar honderd meter van m'n ouderlijk huis deed ik daar de eerste ervaring met de ultra lichte spinhengel op. Hoewel, ultra licht... op het holglas Lerc spinhengeltje stond 3 - 8 gram te lezen als opgegeven werpgewicht. Wat was ik er blij mee, met dat hengeltje, en wat heb ik er hier mooie avonturen mee beleefd. Hier zwemt heel veel ruisvoorn, en tegen de avond vang je ze altijd het beste. De boer (die hier tegenwoordig alleen nog maar schapen en paarden  heeft lopen) ken ik al jaren. Net zoals in mijn jeugd mag ik nog steeds zonder te vragen het land in.

Dit is een ruisvoornparadijs, overal zie je kringen van happende ruisvoorns in het water. Danny is hier nog nooit geweest en kijkt z'n ogen uit! De bekroning op onze ruisvoornspindag krijgen we dan ook in deze polder. Flink wat ruisers laten zich verleiden door onze 12 mm spinnertjes met vliegje. Op zich al heel mooi, maar Danny landt hier vanavond ook nog een bak van een ruisvoorn.

Helaas gooien twee vechtende zwanen roet in het eten. De hele poldersloot wordt op zijn kop gezet. Wel een spectaculair gezicht trouwens!

Op de terug weg naar de auto komen we langs een paard dat met een been vast zit in een lint dat dienst doet als afbakening van de paardenbak. Zo'n prachtig beest laat je niet aan zijn lot over. Binnen een minuut heb ik hem los en verlaten we met een goed gevoel deze polder.

Zouden de zwanen ons niet met een bezoekje hebben vereerd, dan zou de vierde polder de laatste voor vandaag zijn geweest. De vijfde polder geeft vanavond geen enkele ruisvoorn prijs. We zien er ook geen enkel teken van actieve ruisvoorn. Met een aantal donker gekleurde baarzen sluiten we daar deze dag af.

Groeten,
Peter

Yuki zei

Hoi Peter,

Echt een schitterend verslag, met hele mooie foto's, je hebt niets teveel gezegd!!