21 jun 2011

Zoetwaterkrokodillen


Zondag 19 juni. Vanmiddag gaan Danny en ik samen met pluggen vissen in het stadswater. Op onze driegrammertjes hebben wij sinds de opening van het roofvisseizoen heel wat baars, ruisvoorns, snoekjes en ook twee dikke snoeken gevangen. Die dikke snoeken kwamen uit hetzelfde water, en we zijn heel benieuwd hoe de plug het daar doet.

Een middag en avond werpen met de plug levert ons samen 5 snoeken op. Een aardig resultaat. Twee van de vijf snoeken waren van het type zoetwaterkrokodil, en daarom mag deze visdag straks als topdag het boek in waaraan ik eerdaags ga beginnen. .





De eerste grote snoek was voor Danny. Deze snoek met een lengte van 81 cm griste de Heddon Spook plug van het oppervlak. Echt een supergaaf gezicht. Onze plugvisdag was met deze vis al meer dan geslaagd.


Maar er zat nog een gigant in het vat voor vandaag. Ik viste mijn J11 plugje tergend langzaam net onder het oppervlak naar binnen. Het gele plugje kon ik zo, ondanks de harde wind op het water en het donkere weer, goed volgen. Plots zag ik het niet meer. Niets geen kolk in het water, maar het plugje was verdwenen. Een fractie van seconde dacht ik dat het was vastgelopen in de waterplanten, maar twijfelde toch. Gelukkig gaf ik een flinke haal met de baitcaster. Wat er daarna gebeurde zullen Danny en ik nooit meer vergeten!





Deze snoek is beresterk, neemt flinke runs door de slip, en zoekt twee keer het wateroppervlak op waarvan Danny er gelukkig eentje op film heeft vastgelegd.  Vis ik met grotere pluggen en zwaarder materiaal, dan neem ik bijna nooit mijn landingsnet mee. Vandaag lag het net ook thuis.







Meerdere malen nam de snoek opnieuw een spurt als ik haar onder de kant had. De vis even achter de kop vatten was er toen nog niet bij.




Pas bij de vierde poging lukt het me de snoek uit het water te liften. Met mijn ene hand drukte ik de snoek tegen de kant zodat ik mijn tweede hand kon gebruiken. En dat was nodig.



                                                                                                Wat ben ik blij, de emotie straalt van deze foto af


Wat een enorme kop heeft deze snoek! Tijdens de dril schatte ik haar rond de 90 cm. Het meetlint geeft 92 cm aan!





Voor mij een giga snoek, al heb ik ze in het verleden op een veel zwaardere baitcaster ook over de meter gevangen. Deze snoek is gedrild en geland op een zestiengrams baitcaster gemaakt van splitcane.  Daarom de mooiste snoek die ik tot nu toe op de plug gevangen heb!

Groeten,
Peter

1 opmerking:

Dale Neijzing zei

Wat een buffels,mannen!!

Gefeliciteerd en mooi om te lezen!

Groet,
Dale