3 jun 2011

Een visdag om door een ringetje te halen

Vrijdag 3 juni. Vanmorgen om 6.00 uur word ik door Danny hier thuis opgepikt voor een lange dag struinen langs verschillende wateren. Vooral stadswater om zo min mogelijk last te hebben van de harde wind die de polders teistert.

Beiden hebben we weer voor de driegrammers gekozen. Danny de Fair Play Floret en ik de Flevocane BB1 maar dan met de lichtere top die Eric er voor mij bijgemaakt heeft. Gisteravond heb ik de Shimano Symetre 500 FJ voorzien van 10% verse Maxima. Spinnertjes met een bladmaat van maximaal 18 mm vind ik met de 10% prettiger werpen  dan met de 12% Maxima. Een lijntje met een breeksterkte van 0,7 kg. Waar de driegrammer en dit flinterdunne lijntje samen met een werpmolentje met een super slip toe in staat zijn zou ik vandaag gaan ervaren...




Danny en ik hebben het genoegen om flink wat baarzen te vangen. Heel veel klein spul zat er tussen, maar daar kunnen wij als liefhebbers van het ultra lichte spinnen niet mee zitten. De felle aanbeten van de baarsjes op de spinnertjes voelen als stroomstoten op de dunne topjes van onze spinhengeltjes.




Danny vangt ook nog eens twee mooie ruisvoorns op de mini spinner. Prachtige bonusvissen tijdens het gestoei met de baarsjes.

Over bonusvis gesproken. Op een 18 mm spinnertje haakte ik een snoek. Nou gebeurt dat wel vaker, maar gezien het gebruikte materiaal is dit een mega snoek. De rover koos zelfs een keer volledig het luchtruim. Een beeld dat Danny en mij nog lang bij zal blijven. Boven water in de lucht hangend kreeg de combinatie lijn, hengel en molenslip een fractie van een seconde het volledige gewicht van de vis te verwerken. Tijd om daarover na te denken was er niet, want het volgende schot werd door de rover alweer ingezet.




De dril gaat in een roes voorbij, en ik ben heel blij dat ik uiteindelijk aan het langste eind trek van de dunne nylon. Samen meten we de snoek. Het meetlint geeft 84 cm aan!

Groeten,
Peter

3 opmerkingen:

Yuki zei

Hoi mannen,

Echt helemaal geweldig, wat had ik daar graag bij geweest, helemaal toen ik vanmorgen de foto op mijn telefoon ontving ( tijdens werk op kantoor ). Wat is het toch geweldig wat er mogelijk is op ultra-licht materiaal, helemaal op onze nieuwste splitcane passie!!! Een schitterende snoek, wat een onwijs grove kop heeft deze vis!

Gr. Yuki

Anoniem zei

Hoi Peter,
wat een snoek en dat op zulk licht materiaal. Klasse. Had voor de spinner een spinstangetje en een stalen (titaan) onderlijntje? Ben benieuwd. Groeten,

Peter Linzell zei

Hoi Gé,

Dank je wel. Voor de spinner had ik een door Yuki gemaakt spinstangetje van titanium.

Groeten,
Peter