23 sep 2011

KICKEN


Donderdag 22 september. Gisteren heeft Danny in tweeeneenhalf uur vissen 7 snoeken gevangen op de streamer. Vanavond ga ik met hem mee naar de polder waar het gisteren FEEST was. Niet eens om heel veel snoek te vangen, maar vooral om van Danny te leren. Je bent nooit te oud om te leren! Ik wil alle technieken van het kunstaasvissen met de spinhengel goed onder de knie krijgen. Natuurlijk kan ik ook gewoon met een spinner of een lepeltje of desnoods een plugje in deze polder gaan vissen. Maar deze technieken beheers ik omdat ik zo al van jongs af aan met de spinhengel gevist heb.

Goed naar Danny kijken dus! Na een paar minuten is het me duidelijk waarom ik zoveel aanbeten mis, en als ik ze niet mis waarom de streamer dan vaak zo diep in de muil van de snoek zit. Ik vis de streamer binnen met een 'slappe' lijn. Een beetje op de ouderwetse lepel manier. Liften en afzinken, en juist op dat afzink moment als de spanning van de lijn valt is het vaak raak. En dan ben je of te laat, of de streamer zit achterin de muil van de snoek.

De kunst van het streamer vissen is de streamer naar binnen vissen zonder dat de lijn slap valt. Om de streamer tot leven te wekken, tik je tijdens het draaien met de top van de spinhengel. Door de top naar boven en dan weer naar beneden te richten tijdens het binnen draaien huppelt de streamer ook, maar valt de lijn niet slap. En uiteraard kun je het tempo van binnendraaien varieren, en verandert de haak met veren of een stukje konijnenbont van een dood ding in een voor de snoek uitdagende prooi. Iedere aanbeet komt op deze manier van binnenvissen goed door, en 'slikken' van de streamer wordt zo voorkomen.

Danny vist vanavond met een grote streamer op de FP tiengrammer, en ik heb voor een streamer gekozen die minstens de helft van het konijn meet dat Danny onderwater aan het uitlaten is. ;-) Een streamer van hooguit 10 cm en deze kan prima op de High five spinhengel gevist worden. De eerste drie kwartier ben ik toeschouwer en kijk hoe Danny het streameren beheerst. In die drie kwartier krijgt mijn vismaat een volger, twee missers en twee snoeken die losschieten. Bij mij is het dan nog helemaal stil gebleven.





Volhouden en geloven in het kunstaas, maar vooral jezelf is belangrijk. De wetenschap dat hier snoek zwemt is wel prettig om in het achterhoofd te houden. Een schot uit de kant richting mijn streamer bevestigt dat, gevolgd door een keiharde tik op hengel. Hangen!

Jammer dat de dagen nu in een rap tempo korten, gelukkig is er in de overgang van licht naar donker nu nog wel tijd om te vissen. Ook het schemeren zal alleen maar korter worden de komende weken. Veel tijd om daarover na te denken heb ik niet.

Weer een aanbeet, maar nu gevolgd door een heel ander verzet aan de andere kant van de lijn. Geen kort en hard schot door de slip van de werpmolen, maar zwaar bonkend protest op de High five. Baars! Een grote baars heeft de streamer gegrepen.





Met deze vis ben ik heel blij. Dit slag baarzen vang je niet vaak in de polder. Geen scholen vis, maar een baars die solitair net zoals een snoek vanuit een hinderlaag op zijn prooi schiet. En deze keer was die prooi mijn streamer.





Dat een klein snoekje zich in het donker nog in de streamer vergist is mooi meegenomen. Maar deze avond kon al niet meer stuk. Danny, bedankt voor de visles!

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: