30 okt 2011

Herfst


Zondag 30 oktober. Vandaag was het de bedoeling dat Frank, Robin, Marleentje en ik ombeurten met een sportvliegtuigje de lucht in zouden gaan. Uiteraard zouden we meevliegen met een ervaren piloot. Om 12.00 uur moesten we in Hilversum zijn, dus alleen de vroege ochtenduren kon ik vissen. Helaas kreeg ik toen ik thuis was van het vissen een telefoontje dat het vliegen door het heiige weer niet door kon gaan.




Om 7.00 uur vanmorgen had ik met Danny afgesproken om te gaan struinen door de polder. Danny met zijn #5 vlieghengel en ik met de High five, uiteraard beiden met een streamer aan de titanium onderlijn. Fantastisch om weer eens door een ontwakende polder met de hengel te struinen. Het was zelfs nog donker toen ik om 6.30 uur ons huis verliet.






Het leek wel of de snoeken vandaag uitsliepen, want wat bleef het lang angstvallig rustig onder water. Twee volgers zag ik afzwaaien, en ook Danny zag een snoek op het laatste moment afhaken. Dat ik op nog geen 100 meter bij de auto vandaan een snoekje haak, komt dan ook bijna als een verrassing.




Toch nog een snoekje, en ook deze rover op het nieuwe streamertje. Bedacht door mij, en gemaakt door John van Gameren. Daarom heet streamertje sinds afgelopen vrijdag VGS - SddP - streamer.


Project Streamerhengel van grafiet

Afgelopen donderdagavond ben ik bij de beste hengelbouwers van midden-Nederland op de koffie geweest. Goed advies gekregen, mooie blankjes bekeken maar ook gevoeld in de hand. En uiteraard ook blankjes rondgetrokken in de winkel. Ik ben er nog niet uit, en heb nog een hengelbouwer op mijn lijstje staan waar ik ook een ouderwets bakkie kop koffie ga drinken.




Huub van Zetten uit Schiedam tipte mij om eens naar de Illex Stream Master s1832 L: 183cm, 1,5 – 7 gram te kijken. Nou, ik heb internet afgestruind en ben heel enthousiast over dat hengeltje geworden!





Dit hengeltje is ondanks dat het geen handbouw van Nederlandse bodem is aan mijn lijstje van kanshebbers als SddP streamerhengels toegevoegd.

Groeten,
Peter


16 opmerkingen:

Anoniem zei

Peter,

Ben je enthousiast over deze hengel met dat vreemde handvat? Als ik google dan blijkt deze ook nog eens bijna 300 euro te kosten. Daar heb je een echte Fairplay hengel voor.

En werpgewichten van 1,5 t/m 7 gram kan natuurlijk niet, dat is gewoon een 7 grammer.

Hengel zou ik nog niet voor niks willen hebben. Ik hou het bij mijn fairplayhengels.

Jan Warnaar

Peter Linzell zei

Hallo Jan,

Klopt! En voor een bedrag rond de drie honderd Euro koop je ook een echte Traditional, echte CJW of echte Flevocane spinhengel.

Dat wat je schrijft over het werpgewicht van zeven gram klopt ook. Precies wat ik zoek, een gram meer vind ik ook geen probleem.

Toen ik ruim een jaar geleden met splitcane ging vissen, kreeg ik ook kritiek. Zelfs van sommige vismaten! Dat die laatste nu zelf met splitcane vissen, zegt genoeg.

Het is voor mij belangrijk om achteruit te kijken wat materiaal betreft, maar ook vooruit! Toen ik met een zeskantige spinhengel van Tonkin ging vissen was dat ook wennen voor sommige lezers en vismaten. Dat vreemde handvat zal dus (ook voor mij) wennen zijn. Trouwens, ik heb deze hengel nog niet gekocht, ik ben er inderdaad wel enthousiast over.

Het anders doen dan de rest, geen volger zijn en altijd open staan voor nieuwe uitdagingen, maakt voor mij de hengelsport nog leuker.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

hallo peter,
voordat je dit soort hengeltjes koopt zou ik ze eerst maar eens in je handen houden en zien hoe ze buigen.heel vaak zijn de fabrieks ul hengeltjes heel zacht in het topdeel met een spijkerharde but.
die dingen buigen alleen in de top en dat ziet er niet uit los van het niet prettig drillen.
ik kam ze niet allemaal af hoor maar test ze wel eerst even!!
groet patrick ijmuiden

Peter Linzell zei

Hallo Patrick,

Uiteraard!

Heb jij de Daiwa Luvias 1003 al binnen?

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Peter,

Op de site van Huub van Zetten(http://www.vanzettenhengelsport.nl/Roofvis/Illex/illex_hengel_streammaster.html) staat meer info over deze hengels. Ik citeer:"Met de semi-parabolische actie is de dril een echt genot!" Parabolische actie? De buiging kan parabolisch zijn en de actie snel maar niet een parabolische actie. Waarschijnlijk wordt topactie bedoeld.

Ik citeer nog verder van die site:"Illex Stream Master s2132 L: 213cm, 3,5 – 14 gram".
Een hengel met een werpgewicht van 3,5 gram tot 14 gram? Dus een rapiertje en een zware spinhengel/middelzware plughengel verenigd in één hengel? Ik snap niet dat juist jij daar in trapt.

Hiermee wordt al tientallen jaren door hengelfabrikanten uit het verre oosten geadverteerd: hengels met een werpgewicht van 5 gram tot 30 gram. Jan Schreiner heeft er altijd terecht tegen geageerd.

Deze hengels zijn juist drie grote stappen terug!

En dan dat idiote filmpje van iemand die in een riviertje van amper tien centimeter diep met allemaal takken om hem heen forelletjes vangt met deze hengel is helemaal lachwekkend. De talloze keren dat de lijn in die takken verward zat hebben ze er maar uit gelaten.

Het was juist Jan Schreiner die zijn tijd ver vooruit was en dwars tegen de stroom in roeide met zijn ultralichte hengels. Het is toch jammer dat hij niet meer leeft en we uitgeleverd zijn aan de blijkbaar bij velen aanslaande reclame over “universele” hengels met werpgewichten van 3 tot 15 gram.

Jan Warnaar

Peter Linzell zei

Hallo Jan,

Henry Ford was ook zijn tijd ver vooruit. Toch rijd ik niet in een T-Ford maar een Toyota Prius.

Overigens geen verkeerd woord van mij over Jan Schreiner en diens filosofie en Fair Play spinhengels. Ik heb er zelf nog drie! Ben jij weleens in de zaak van de Schreiners geweest, en heb je daar ooit een hengel nieuw gekocht?

Groeten,
Peter

Anoniem zei

"Ben jij weleens in de zaak van de Schreiners geweest, en heb je daar ooit een hengel nieuw gekocht?"

Jazeker in 1977 heb ik er al eens 10 grams spinhengel gekocht van geel glas. Kostte toen 159 gulden, een heleboel geld voor een student. Hengel heb ik nog steeds en is nog steeds even functioneel als 34 jaar geleden.

Ook heb ik nog een Winston special light gekocht bij de Schreiners in 1978, zo een met een groene blank. Daar heb ik vele honderden karpers mee gevangen en nog steeds is het een heerlijk buigende hengel ook op een kleinere karper. Hengel kostte toen 225 gulden volgens mij. Dat is dus 225/33 jaar is even zeven gulden per jaar en hij is nog steeds goed.

Ook heb ik een swingtip medium gekocht bij Jan Schreiner voor 240 gulden geloof ik. Was ergens halverwege de jaren tachtig. Hengel is nog steeds in goede staat en heb er talloze brasems en harders mee gevangen.

“Quality is remembered long after the price is forgotten”

De laatste jaren heb ik het gemak van Marktplaats.nl ontdekt: daar kun je voor weinig geld in uitstekende staat verkerende fairplay hengels kopen, soms voor nog geen eenderde van de nieuwprijs. Hengels worden via TNT thuis bezorgd, is nog makkelijk ook.

Ik wens je desondanks veel geluk met die “universele” hengels met werpgewichten van 3,5 gram tot 14 gram en hun “parabolische actie”.

Het lijkt wel of tientallen jaren voorlichting door Jan Schreiner voor niets zijn geweest.

NB. Ik heb ook vrijwel alle boeken van Jan Scheiner waaronder eerste drukken van Flitsend Nylon van twee verschillende uitgevers.

Jan Warnaar

Anoniem zei

Beste lezers,

Ik krijg altijd een beetje een lach om mijn mond als ik weer eens iets lees over een aktie of een buiging van een hengel en met gebruikt hierbij de term parabolisch. Dit heeft totaal niets met een hengel van dien. Als men de juiste term wilt gebruiken spreekt men van progressief. Het woord parabolisch is een afgeleiding geworden van de naam welke in de vorige eeuw gegeven is aan een bepaalde type splitcane hengel van Franse makelij. Het woord parabolisch is toen hier geboren en neer gezet door een hengelsport journalist welke het niet goed had begrepen. Het woord kuddedier spreekt hier dan als vanzelf...

Zit ik er totaal naast, dan hoor ik dat dan natuurlijk graag.

Groet,
Joop

Peter Linzell zei

Precies Joop!

Volgens mij was het KK die deze term de wereld heeft ingeholpen.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Joop, ik neem aan dat je hier doelt op hengels van P&M.
De Franse term 'parabolic' betekent niets anders dan 'parabolisch' maw als een parabool. De parabolic P&M hengels bogen als een parabool dus. Althans volgens P&M dan.

Termen als semi parabolic en parabolische aktie zijn allemaal onzin, of wat dacht je van parabolische top aktie :)))

Wat mij betreft gaat het allemaal nergens over. Een hengel moet mooi buigen. Het liefst progressief. Of misschien wel als een parabool. De wiskundige vorm die parabool heet geeft overigens wel een vreemde buiging te zien. Het gaat meer over een halve parabool.

Grt,
HenkM.

Anoniem zei

Ik heb hier nog twee nieuwe ongebruikte Lamiglass Competitor 6`8" cs681 4-10lbs spinhengels liggen, zijn bedoeld voor forel en baars, maar zijn mijn inziens beter geschikt voor snoek.
Hengels zijn eendelig en hebben kurken handvat met ergonomisch handvat.
Typisch amerikaanse hengels , heel mooi ook vanuit de boot. Hengel heeft een top actie maar buigt redelijk door.
Reelhouder is eigen ontwerp van Lamiglass, bereik is beperkt dus niet ieder molen voet past erop, oude mitchels kan je vergeten, dus ik heb er een daiwa regal 1500i op mijn examplaar.
Kosten deze ook 300 euro, nee hoor , ik denk iets van 60 euro, en dat is een koopje voor deze hengel.
Let op , hengel is eendelig dus geen metalen bussen (die bij fair play altijd los gaan zitten) of een pensluiting, de actie loopt dus mooi door.
Verder kijk ook eens naar de daiwa hengels, hun voeren ook erg fraaie spinhengel.
Of koop een st.croix, ga eens niet voor nederlandse zelfbouw maar kijk een wat een fabriekshengel voor een kwaliteit bied.

Anoniem zei

Dag Peter,

Wie de term in het leven heeft geroepen durf ik zo een, twee, drie niet te zeggen.

Dag Henk,

Ik doelde inderdaad op Pezon et Michel.

Groet,
Joop

Anoniem zei

Ik heb er een P&M catalogus van 1960 op nageslagen.

Daar wordt gesproken over de parabolic hengels die een action parabolique hebben incl tekeningetjes over de buiging.
De term parabolische aktie komt dus van P&M zelf.

Grt,
HenkM.

Anoniem zei

suifyihallo peter,
jazeker ik had hem al binnen een week na bestelling in huis.
verzekerd verzonden met EMS en zonder vrachtkosten(zit al in molenprijs)ik heb er 6/00 nanofill op gezet en heb er van het weekend m'n eerste snoek op gevangen!het molentje heeft dezelfde afmeting als m'n rarenium 1000 maar is iets lichter in gewicht.ik vind hem iets prettiger vissen(aanwijzen waarom is moeilijk in ieder geval beugeloverslag gaat soepeler)maar misschien ben ik wel bevooroordeeld omdat hij nog zo nieuw is.hij hing aan m'n 5gr cjw en viste fantastisch met die nanofill.wat is die zooi dun zeg.je moet het alleen niet in de war gooien want dan kun je knippen!!nou genoeg gezeverd en tot de volgende keer!!!
groet patrick

visser zei

Beste Peter,
Ik begrijp dat het hier gaat om een keuze van een geschikte hengel om streamers mee te vissen. Ik ben wel benieuwd naar je overwegingen, en naar de adviezen die je al kreeg van de hengelbouwers.

Zelf denk ik dat de werpeigenschappen van de hengel bepalend zullen zijn. Je ontkomt dan denk ik niet aan de progressieve buiging. Alleen dan kan de gehele hengel meedoen bij het werpen. Juist bij een streamer (en natuurlijk ook bij alle andere 'werp-visserij') is dat belangrijk. Een streamer is verder nat, dat is tevens een groot gedeelte van het werpgewicht. Een te snelle actie is dan wellicht minder geschikt. Ik kan me voorstellen dat een streamer vraagt om een iets zachtere spinhengel, waardoor het mogelijk is om de streamer beheerst en precies op de juist plek neer te kunnen leggen. Een wat langzamer werpbeweging dus, om te voorkomen dat door het snellere gooi en smijtwerk de streamer al droog-gegooid is bij het inzetten van de worp en er slechts nog de luchtweerstand rest. Een wat zachtere actie in de hengel biedt eventueel ook wat ruimte om een langer formaat blank te kiezen met eenzelfde vermogen. Nadeel is misschien dat er wat minder direct actie kan worden gegeven aan de streamer, hoewel dat in de praktijk ook wel weer meevalt denk ik, een streamer mag immers dodelijk langzaam zijn werk doen.

Ik ken de genoemde Illex hengel niet, maar als ik de beschrijving zo lees en het plaatje van de hengel bekijk (de ogenverdeling!), dan vermoed ik dat het hier niet om een progressief buigende hengel gaat. Waarschijnlijk een "lichte" hengel (1,5 gr) met een veel te zwaar onderdeel (of reserve zoals dat ook zo mooi wordt genoemd....), of een 'zwaardere' hengel (7 gr) met een veel te lichte top. Oftewel een hengel op een stok. Waarschijnlijk een prachthengel, en heel goed mee te vissen. Maar door die eigenschappen niet echt het summum om een streamer mee te gaan werpen, en om een vis mee te drillen. Tenminste dat denk ik...uiteraard lees ik graag je bevindingen wanneer je deze hengel in de handen hebt gehad.

Overigens is natuurlijk de vliegenhengel bij uitstek het wapen om de streamer mee in te zetten. De combinatie drijvende lijn, één meter 40/00 nylon leader maakt dat de streamer nog gevarieerder, hoger, langzamer etc etc te vissen is. Voordeel van de vliegenhengel is dat eventuele wind, en de mogelijkheid om de lijn te 'menden' maakt dat de streamer 'om een hoekje'te vissen is. Om een rietpol langsheen, onder de overhangende wilg enz...

groet,
alex

alles is anders zei

Haha, hengelen (nog) niet mijn ding, maar ik geniet van de prachtfotos!! geniet ze aan het water gr. A