26 jul 2011

Rapala Skitter Prop


Dinsdag 26 juli. Vandaag ga ik voor de eerste keer met de Rapala Skitter Prop vissen. Een 7 cm lang oppervlakteplugje dat slechts 8 gram weegt. Om eerlijk te zijn, tot voor kort geloofde ik niet in poppers en aanverwant oppervlaktekunstaas. Aangestoken door Danny en Yuki heb ik onlangs ook twee oppervlaktepluggen aangeschaft. Ik ben benieuwd!

Dat ik op mijn tweede worp al een snoekje mis, dat had ik niet verwacht! Natuurlijk heb ik een stuk water uitgezocht waarvan ik weet dat er bijna altijd wel een snoekje te vangen is. Maar toch...



                                                                               Wat een ontzettend gaaf plugje is dat!

Ik sta nog te trillen op mijn benen als de plug alweer door de lucht vliegt, over de plek waar zojuist nog het water explodeerde. Het snoekje heeft er zin in, want meteen volgt hij de plug. Hij mist het helemaal als hij het wil pakken. Even wacht ik met draaien en de plug blijft stil liggen op zijn plek. Veel ruimte tussen plug en het topoog van de baitcaster is er trouwens ook niet meer. Een vinnige tik met de hengel en de plug schiet al bellentrekkend vooruit. Het snoekje neemt opnieuw een schot, en hangt deze keer wel. Yes! Alsof het mijn eerste snoek ooit is, zo blij ben ik!

Wat een supergave manier van vissen is dat, met de Rapala Skitter Prop. Het propellortje aan de achterkant van de plug trekt een heus bellenspoor door het water. Met lange halen naar binnen vissen werkt, maar ook korte tikken uit de top van de hengel tijdens het naar binnen draaien wekken het stukje balsahout tot leven. Af en toe kantelt het plugje als je een tik uitdeelt en laat zich vervolgens al ploppend door het wateroppervlak horen.

Eens kijken of het boven dieper water ook werkt! Na tien minuten werpen en daarna het plugje naar binnen tikken knalt er een snoek op. Het schot is zo hard, dat de vis zichzelf en de plug lanceert. Met de plug in zijn bek lijkt het of de vis heel even stil hangt in de lucht boven het water. Bij het neerkomen van de snoek in het water schiet de plug de andere kant op. Los! Helaas krijg ik van deze snoek geen herkansing, maar de smaak van het Skitter Proppen heb ik dan wel echt te pakken gekregen.

Minuten gaan voorbij, en meters water worden al ploppend door de Skitter Prop afgelegd. Vanaf een bruggetje maak ik in de lengte een verre worp. Het genieten van het spel met de plug wordt abrupt onderbroken. Opnieuw een dikke snoek, maar deze keer is het wel raak. Tijd om van de schrik bij te komen is er niet, want de snoek is het niet eens met wat haar is overkomen. En dat laat ze merken! Meters nylon worden door de ogen van de baitcaster getrokken door de vluchtende rover.







Als het drilfeest voorbij is moet ik de snoek met het net landen. Iets wat ik liever niet doe als ik met pluggen vis. Gelukkig ontdoet de snoek zichzelf van de plug in het net, maar ik ben daarna nog zeker vijf minuten bezig om de plug uit het landingsnet te halen zonder het net te beschadigen. Wel goed om al de adrenaline die nog door mijn lichaam heen schoot af te laten zakken.

Na vanmorgen ben ik bang dat ik er een nieuwe verslaving bij heb gekregen: vissen met oppervlaktepluggen!

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi peter, geweldig dat oppervlak vissen, ben er verleden jaar mee begonnen en is inderdaad een fraaie zicht visserij. Een goede plug is de lucky craft sammy in diverse maten, heeft een geweldige walk the dog actie, moet je gewoon gezien hebben, deze plug kan je super langzaam vissen. Vaak vangt deze pulg als een snoek gemist heeft op een andere plug, dan doe ik meteen mijn sammy eraan, en het tweede schot is bijna altid raak.
Ik heb mijn sammy's bij Bass Pro in USA gekocht, maar ze moeten hier ook te koop zijn.

Groeten
Otto

Klaasjan zei

Wat een goed idee om weer eens met dit soort plugjes te gaan vissen. Waar jij ook wel bent achtergekomen klopt helaas ook. Je hebt erg veel missers maar de aanbeten zijn altijd spectaculair en dat is een heel positief punt.

vrgr Klaasjan