27 mei 2017

Oldskool genieten!


Woensdag 24 mei. Vandaag ben ik vrij, een ideale gelegenheid om weer eens een lange dag met de penhengel te maken. Vroeg beginnen is half gevangen, zeker vandaag. Tenminste, als de weersvoorspelling uitkomt!

Rond 04.30 uur ben ik al in de polder, en dan is het al duidelijk, het wordt echt een zonovergoten dag. Waar het tot nog geen 14 dagen terug nog angstig stil was rond dit tijdstip, is er nu volop leven te zien en te horen als ik het land in loop. Weidevogels, watervogels maar ook hazen, ze hebben het er maar druk mee. Maar ook de karper is actief, er wordt overduidelijk geaasd. Zelfs aan de oppervlakte, iets wat ik in deze polder nog niet eerder gezien heb. Misschien op kleine insecten of zo!?




Een goed teken, vooral vorig jaar was het lokaliseren en dus ook vangen van karpers hier een enorme uitdaging. Keer op keer bleef ik terug komen, maar successen geboekt in het verleden bleken toen geen vangst garantie voor de toekomst. Het blijft vissen - gelukkig!

Daarom heb ik dit jaar expres deze polder links laten liggen en gewacht tot de temperatuur omhoog ging. De afgelopen twee keer heb ik hier gevist en dat was niet zonder vis. En ook voor vandaag heb ik er een goed gevoel bij. De wetenschap dat ze hier 'zitten' en dat er ook oude dus grote vissen rond zwemmen maakt dat er bij ieder bezoek aan deze polder iets van gezonde spanning en verwachting aanwezig is. Daarbij is de omgeving en de rust die je hier nog vindt uniek. De weidse polder bestaat nog...

De 3 S - en

De aanwezige karpers hier houden zichzelf in stand, een populatie van 100% wilde karper. Deze karpers zijn; schuw, slim en sterk. Vooral die laatste S is iets waarover ik mezelf keer op keer over blijf verbazen. De kracht, snelheid en het uithoudingsvermogen ligt vele malen hoger dan bij de andere karpers (waarvan ik er ook dit jaar al tientallen gevangen heb) zelfs de verwilderde exemplaren in andere polders.

Met een brasem of vergelijkbare lichte penhengel heb je hier dan ook niets te zoeken. Ondanks dat er voldoende ruimte om te drillen is. Je bent volledig kansloos. En plots is daar het besef; ik viste hier in het verleden niet voor niets met hengels tussen de 1,75 en 2,25 lb'. Al was de kans op een echte grote boer toen wel groter. Ik praat dan over karpers van ruim boven de 70 cm, die qua omvang aan een torpedo doen denken. Karpers die om deze respectabele lengte te behalen al tientallen jaren oud zijn. Vissen die langzamer groeien dan de gekweekte varianten en die hun kostje zelf bij elkaar moeten zoeken. Geen voercampagnes hier, en tijdens de wintermaanden staat alles op een laag pitje.

Vissen op deze karpers is voor mij het ultieme hoogtepunt als het om karpervissen gaat. Ook de ideale gelegenheid om jezelf goed te leren kennen. Geen aantallen of gewichten, maar soms slechts 1 vis. En over helemaal niets vangen zal ik het in dit verslag maar niet hebben. Hier ligt de basis van mijn bestaan als karpervisser. Dromen kwamen uit, maar spatten minstens zo vaak als een zeepbel uit elkaar. Dat laatste alleen al als de aardappelen te gaar gekookt of juist niet gaar waren. Dan was het al over en sluiten voor je goed en wel begon te vissen. Met wormen ving ik ze ook, maar je werd soms tureluurs van de baarsjes en ruisvoorns. En niet te vergeten, s'morgens vroeg en tegen donker - paling. Hele dikke soms!

Tegenwoordig ligt er in de gemiddelde hengelsportzaak een voorraad karpervoer en aanverwante lokmiddelen waar je U tegen zegt. Helaas, hier lusten ze dat niet. Wat de boer niet kent... Partikels en alles wat daarop lijkt werken wel, en zachte mais is favoriet. De good old aardappel heeft aan vangkracht helemaal niets ingeboet en een frisse dauwpier kan nog steeds de sleutel tussen wel of geen karper op de kant zijn.




Uiteindelijk breng ik ruim twaalf uur door in de polder vandaag. Vier daarvan met de hengel op het gras en m'n ogen dicht. Met een rood gekleurd hoofd en verbrande armen word ik wakker. Pffff, dat is schrikken.


75 cm bruut geweld !

63 cm


De ochtend (voor m'n schoonheidsslaapje) was met twee prachtige boerenkarpers een succes. Ruim voor het begin van de middag viel het, - zoals te verwachten was - helemaal stil.



65 cm


Helemaal gaar en uitgerust tegelijk besluit ik om toch nog even door te vissen. En zo komt er aan het eind van de middag nog een torpedo boven water kijken.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Vrijdag 26 mei.


Vanavond heb ik samen met onze zoon Frank een paar uurtjes 'op' Volendam gevist. Na al dat poldergeweld van de afgelopen weken ontzettend leuk voor de afwisseling, en vooral ook - gezellig om samen met je zoon te vissen. Het was niet wild met aanbeten, maar wat wil je na een bloedhete dag. Een punt gaaf spiegelkarpertje dacht daar anders over, en liet zich ook in het water van z'n beste kant zien.




'Moderne' karper op oldskool materiaal gevangen. 


Mooie sport op de Hardy RW Avon, ABU 44 molen en een lijntje met een treksterkte van 2,7 kg. Uiteraard gewoon met het pennetje. Oldskool genieten!

Gr,
Peter


8 opmerkingen:

spinner zei

Hoi Peet, zoals van outs ,heerlijk verslag weer met bijbehorende foto,s,.

gr andre

ps ik ben hier in mijn nieuwe woonwijk op mijn gemak de singels en sloten aan het verkennen ,heel veel dooie karper momenteel ,triest om te ziel, al aantal keren melding van gemaakt bij gemeenten maar niets word er gedaan, nu maar hopen dat dit rotting proces verder geen gevolgen gaat hebben.

Peter Linzell zei

Hoi Dre,

Thx!

Dat hoor je helaas vaker, en vooral als het geen aaibaarheidsfactor bezit wordt er niet (op tijd) ingegrepen. De oorzaak ligt dieper dan alleen de hitte van de afgelopen dagen. Achterstallig onderhoud en vooral uitstellen van baggerwerkzaamheden zijn meestal de echte oorzaken, en nu maar hopen dat de dode vissen snel geruimd worden. Gelukkig koelt het nu even af en komt er weer zuurstof in het water mede dankzij de regen.

Gr,
Peter

derk schrikkema zei

Hallo Peter,

Mooie boerenkarpers Peter, sterke vissen,razendsnel en snel wendbaar,ene keer zitten ze links en daarna weer rechts van je, vissen die niet snel opgeven, deze vissen geven je maximale sport op uitgekiend materiaal,deze karpers geven je ook de hoogste graad wat sportvissen betreft, ja, en daar is het ons om te doen dacht ik,snel, wendbaar en oersterk,

derk schrikkema

Robert Hilbrands zei

Meegenieten weer, Peter. Dank voor de verslagen!

Robert

Anoniem zei

Mooi Peter, heerlijk zo tussen het hoge gras en verder helemaal niks om je heen.
Pas je wel op met zo'n "mini slaapje" tussendoor. Voor je het weet gaat er een koe boven op je zitten.

Ik zag hier in mijn "achtertuin polder" afgelopen weekend ook flinke vissen koersen, mooi om naar te kijken.
Maar ja, de baarzen riepen................

Groet,
Bas

Peter Linzell zei

Hoi Derk,

Prachtig omschreven - thx! Het zijn soms net opgejaagde hazen, die schieten ook van links naar rechts.

Gr,
Peter

Peter Linzell zei

Hoi Robert,

Graag gedaan en bedankt voor je reactie!

Gr,
Peter

Peter Linzell zei

Hoi Bas,

Diep in je onderbewustzijn is nog steeds een karpervisser aanwezig volgens mij.😉

Mocht je weer een keer last van karperkriebels krijgen, dan prik ik met plezier een zondagochtend hoor!

Tussen het hoge gras grazen gelukkig geen koeien... Het zou je gebeuren!

Gr,
Peter