15 jan 2013

Gewoon gaan!




Zondag 13 januari. De waterkant houdt mij van kinds af aan al bezig. En dan vooral wat zich onder het wateroppervlak ophoudt. Het hele jaar door, weer of geen weer, ben ik als het even kan met een hengel in de hand te vinden langs, op en zelfs in het water. Vissen is voor mij geen bevlieging, maar een virus waarmee ik al toen ik drie was besmet ben geraakt. Er zijn altijd genoeg redenen om niet naar het water te gaan, maar ook om juist wel het water op te zoeken, als is het maar even. Bij vissen hoort ook vis vangen, want anders zou het net zo goed struinen met een hengel in je hand kunnen heten. En dat brengt mij bij vandaag, een visdag waarvan ik wist dat het van te voren flink afzien zou zijn. De kou moet getrotseerd worden, maar ook een snoek vangen zal een uitdaging worden.

Gelukkig ben ik niet de enige gek die huis en haard verruilt voor een avontuur in de noord-oosten wind en langs water waar op veel plaatsen ijs ligt. Raimond is ook besmet met het visvirus, zeker als je beseft dat hij daar helemaal voor uit Zutphen moet komen rijden. Zelfs na mijn voorspelling over afzien en heel weinig aanbeten van snoek over de telefoon gisteravond staat hij hier gewoon om 8.45 uur in de keuken.








Voor we gaan vissen maken we eerst een rondje met de auto. Waar ligt er nog water open, en waar zou het eventueel in de middag open kunnen liggen? Veel water is bedekt met een dun vliesje ijs, maar er is nog genoeg bevisbaar water. De ijskoude noord-oosten wind heeft gelukkig voor ons flink wat water open gehouden vannacht. Maar er is meer waar ik vrolijk van word! Vorige week zondag was het hier druk met vissers, en nu hebben wij al het water voor ons zelf. En dat zou gedurende deze visdag ook zo blijven.







Pas rond 10.00 uur beginnen we met vissen. Dat Raimond binnen vijf minuten vissen al een snoekje haakt is natuurlijk helemaal mooi. Maar dat dat ook nog op een nieuw kunstaas voor de Spirit of Amsterdam gebeurt maakt deze vangst helemaal speciaal. Dat kunstaas is de kleinste ITT Multi Bass Swimbait. Het is geen plugje maar ook geen shad, en is 7 cm lang en weegt 10 gram.





Ook ik ben begonnen met een 'nieuw' stuk kunstaas voor de Spirit of Amsterdam. De Poask Mids S10 lepel, de opvolger van de Pako S lepel. Samen met Raimond en Rob heb ik vorige week de complete voorraad Poask Lyts S5 en Mids S10 lepels gekocht. Ondanks dat de vorm gelijk is vertoont de Poask Mids S10 een andere actie dan zijn illustere voorganger. Hoe dan ook, ik ben erg blij dat deze lepels weer verkrijgbaar zijn!

Helaas lukt het me niet vandaag om een snoek tot een aanbeet te verleiden op de nieuwe lepel. Maar, Raimond krijgt ook geen teken van leven meer op zijn Swimbait. De omstandigheden van vandaag zijn natuurlijk niet ideaal om over een nieuw stuk kunstaas op een goede manier een oordeel te vellen.











Raimond schakelt over op de VGS Suikerspin streamer en ik op de Traditional I lepel van 6 gram. De streamer lijkt een goede keus want Raimond vangt er vanmiddag drie snoekjes op, waarvan twee in eerste instantie voor mijn lepel gingen maar het na een aantal mislukte pogingen om de lepel te tackelen lieten afweten. Vervolgens werd de streamer meteen vol gegrepen en was het hangen. Bizar!

Met 4 snoeken voor mijn vismaat heeft deze visdag meer gebracht dan waar we van te voren op gerekend hadden. De vraag is, gaan we terug naar een van de hotspots of vissen we gewoon door, om daarna een lange poldersloot uit te werpen die nog open ligt?





We kiezen voor de laatste optie, waarbij ik ervan uitga dat het voor mij waarschijnlijk een visloze zondag gaat worden. Geen probleem, want Raimond heeft deze visdag meer dan de moeite waard gemaakt. Nou ja, dan kan ik best even met die malle Swimbait vissen voor we bij de poldersloot zijn.








Wat een gaaf ding is dat! Je kunt hem heel hoog vissen net als de Pelikaan lepels, maar stop je met binnendraaien dan zakt de Swimbait langzaam richting de bodem. En de actie is echt fantastisch, zou de Swimbait niet oranje van kleur zijn geweest dan zou je zweren dat er een echt visje aan komt zwemmen. Een nadeel heb ik ook ontdekt, de kleine staartdreg slaat geregeld om de staart heen, dus perfect is dit kunstaasje niet. Maar mij hoor je zeker niet klagen, want de Swimbait zorgt ervoor dat ik alsnog een snoek aan deze visdag mag bijschrijven. Mazzel, absoluut!

Bij de lange poldersloot aangekomen kies ik toch voor de Traditional I lepel. Geluk dwing je af, en met twee gemiste snoeken op deze lepel vandaag heb ik misschien een beetje pech gehad. Geloof in jezelf en in je kunstaas anders kan je net zo goed thuis blijven. De middag loopt op zijn eind en het wordt alweer ijskoud langs het water. Een diepe kolk in het midden van de lange poldersloot wordt gevolgd door een snoeiharde tik op de top van mijn Spirit.







De laatste snoek van vandaag is tevens de grootste. Heerlijk om met deze vis de gedwongen winterstop in te gaan. Helaas wordt het daarna snel donker, maar met zes gelande snoeken is dit een visdag met een dikke gouden rand geworden. Loon naar werken, of is het juist anders durven vissen dan de rest? Wie het weet mag het zeggen. Een ding weet ik zeker, als je thuis blijft vang je zeker niets en mis je een hele hoop. Het was heerlijk om buiten te zijn vandaag.





Tijdens de lange wandeling terug richting de auto geeft de temperatuurmeter -1 aan. Met Koning Winter valt niet te spotten, maar vandaag trokken wij wel aan het langste eind. Veel ijs en sneeuwpret voor de komende tijd!

Groeten,
Peter

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Hi Peter,

Mooie dag zo in de winter, en verbazend dat die snoeken nog thuisgaven met die vrieskou. Vismaat Patrick en ik beleefden afgelopen zondag ook een mooie winter visdag, waarbij we nog goed vingen ook. We wisten zelfs een dikke metersnoek op een zelfgemaakte lepel te vangen, wat ons jaren al niet gelukt is.

Kortom: soms blijken de theorieën over noordelijke wind, vrieskou en helder weer allemaal niet waar te zijn en wordt doorzetten gewoon beloond.

Maar... van mij mag het wel weer voorjaar worden!

Visgroet,
Bert

Anoniem zei

Hoi Peter ,
Zondag was inderdaad een hele mooie dag , en het afzien is niet voor niks geweest :)
Ben blij dat we zijn geweest want voorlopig zullen de hengels wel in hun foudraals blijven met de vorst van nu.....
Groeten Raimond

Anoniem zei

Hallo peter,

Het is inderdaad zoeken naar open stukjes water.
Hier in Utrecht ligt ook erg veel water dicht van horen zeggen.
Zelf ben nog niet de deur uitgeweest i.v.m. nasleep griep en virus, dus ook nog even rustig aan doen.
Misschien vandaag even een bakkie doen bij Cor en wat ophalen.
Verder wachten tot het water weer ijsvrij is.

Groet,
Gerrit

Peter Linzell zei


Hoi Bert,

Een dikke meter snoek voor de winterstop is helemaal mooi. Gefeliciteerd!!!

Dat is een goed lepeltje. ;-)


----------------------------------------------------------------------


Hoi Raimond,

Voorlopig blijft het bij nagenieten, na de vorst van vannacht ligt hier nu echt alles dicht.


----------------------------------------------------------------------


Hoi Gerrit,

Sterkte!

Ik ben benieuwd wat jij bij Cor gaat ophalen... Niet teveel koffie (stookolie) drinken anders slaap je vannacht niet.


----------------------------------------------------------------------

Groeten,
Peter

Unknown zei

hoi Peter volgens mij gaat Gerrit ook een spirit halen .
wat weegt zo,n swimbait ?
groet Jos.

Peter Linzell zei


Hoi Jos,

Ik weet het wel zeker, want ik heb Gerrit net gesproken.

Die Swimbait weegt 10 gram, dat is net zo zwaar als de Pako S lepel, en geeft weinig weerstand tijdens het naar binnen vissen.

Groeten,
Peter

Remco zei

Nou mis ik Nederland toch weer even na zo'n verslag. Ik zit eventjes met een 15 grams spinhengel en een zak vol lepeltjes, rubber en grote vlokdobbers op Fuerta ventura. Ook hier is de behr mnishad 5 cm een topper en vangt ook hier ook gewoon niet roofvissen maar dit terzijde.
Wat een leuk verslag weer, ik mis het struinen in de gure polder wel een beetje nu ondanks de 25 graden en apparte vissen die aan mijn haak belanden...heel leuk verslag weer.

De visgroeten uit fuerta ventura

Anoniem zei

Peter,
De swimmbait kan enorm vangen,vooral op wateren waar het niet eerder is gebruikt.Het heeft een prachtige actie en trekt relatief niet zo hard aan de hengel.
Mijn maatje heeft een seizoen lang zich klem gevangen op de wat grotere Swimmbaits.Groter dan 10 cm.Hij ving er de grootste Snoeken mee.Het selecteerde echt de grotere dames uit een bestand.
Ik heb de kleinste maten,,ik wil niet zwaarder vissen dan 5 grams hengel,gebruikt, met wisselend succes.
1 Seizoen later was het over met de Swimmbait pret,want bijna iedereen gebruikte zo'n ding.Snoeken leren snel.
Wie net wat anders doet dan de meute vangt het meest,zeker op dressuur wateren.Als ze echt los zijn,werkt het meeste kunstaas wel aardig tot goed.

Ik hoopte op een kwakkel winter,goed voor de polder visserij, maar dat zit er voorlopig niet in.
Veel schaats pret!
Groet,
Roy

Peter Linzell zei


Hoi Remco,

Geniet van je (vis)vakantie in de zon, want de polders hier liggen nu allemaal dicht.


----------------------------------------------------------------------


Hoi Roy,

Leuk om te lezen dat jij al ervaring hebt met de Swimbait.


----------------------------------------------------------------------

Groeten,
Peter


Anoniem zei

Hallo Peter,

Ik mis je stukjes leesvoer.

Heb je geen ijshengel?.

Dan hadden we een stukje kunnen lezen over "gewoon doorgaan".

Groet,
Gerrit

Peter Linzell zei


Hoi Gerrit,

Ik ben druk bezig met het nieuwe boek, dus het leesvoer komt eraan!

Groeten,
Peter