7 jan 2013

Drukte aan de waterkant


Zondag 6 januari. Raimond en ik beleefden samen afgelopen donderdag een topdag. Met z'n tweeën twintig snoeken vangen in Nederland is en blijft iets unieks. Het is mij slechts twee keer eerder gebeurd dat het getal 20 aangetikt werd, maar toen werd gevist met drie man. Na het verslag van afgelopen donderdag was het vandaag opvallend druk met vissers op één van mijn winter stekken. ;-) Nou, dan kun je ervan uitgaan dat hier gisteren ook flink gevist is! En dat was te merken aan de aanbeten, de snoeken waren een stuk voorzichtiger dan donderdag.

Vissers met dood aas, groot kunstaas, maar ook vliegvissers zijn we tegen het lijf gelopen. Ik kan me nog goed de zondagen in de winter herinneren dat ik de enige gek was die hier viste. Elk nadeel heeft zijn voordeel, want vissend met de spinhengel, streamers (Raimond) en lepels waren wij de enigen die snoek vingen. Het door ons gekozen pad (met spinhengels met een vermogen tot maximaal 10 gram vissen met voornamelijk streamers en lepels) werpt zijn vruchten af.

Dat wij geregeld al vissend gevolgd werden zie ik als een compliment. En een praatje op zijn tijd is altijd gezellig! Maar met alleen naar de foto's kijken en de voetsporen van andere vissers drukken ben je er nog niet. En geloof me, in bijna ieder dorp of stadswater zwemt snoek en in de winter is juist daar de kans aanwezig op grote snoek. Om de hotspots te vinden moet gevist worden en moet je vooral ook veel uren maken. Deze winterstek heb ik per ongeluk ontdekt na een dag afzien op het Twiske, samen met vismaat Mark. Mark is nog steeds een goede vriend van me maar heeft zich 100% op karper gericht, en ik heb juist mijn karperhengels aan de wilgen gehangen.

De sleutel tot succes op ondiep stads- en polderwater is je materiaal door en door leren kennen. Vis vooral zoveel mogelijk met slechts een spinhengel en vind precies uit wat je er goed op kunt vissen. Tot drie jaar geleden viste ik voornamelijk met spinners en lepels op snoek, maar nu zal je geen spinner meer vinden in mijn kunstaasdoos. Lepels zoals de Pelikaan, Traditional I en natuurlijk de Pako PS en S lepels laten de spinner (als snoek het hoofddoel is) ver achter zich. Streamers en Tubefly's zijn, gevist op de spinhengel in de ondiepe wateren, altijd inzetbaar en ook nog eens dressuurdoorbrekend. En af en toe een klein drijvend plugje voor de afwisseling is en blijft leuk om te doen.

























Kijk ik naar de gezamenlijke vangst van vandaag dan lijkt het een makkie. Maar schijn bedriegt, want Raimond en ik hebben weer de nodige kilometers gemaakt samen. Raimond ving vier snoeken en alle vier op de VGS Suikerspin streamer. Leuk, ik begon met een Rapala J7 plugje en die leverde me binnen tien minuten vissen een flinke snoek op. Daarna liet het plugje (of de snoek!) het afweten, en heb ik alleen nog met de PaKo S en in de ondiepe slootjes met de middelmaat Traditional I lepels gevist. De PaKo S bracht drie snoeken op het droge, de Traditional I twee stuks. Naast veel lol, en goede gesprekken met m'n vismaat, was een snoek van 82 cm gevangen in een klein slootje het hoogte punt van vandaag. Onthoud wel dat je met het kunstaas dat jou het beste ligt vaak ook het beste vangt. Toch ben ik John van Gameren nog steeds erg dankbaar dat hij mij overgehaald heeft om de streamer een kans te geven.  Leren vissen met de streamer heeft me de afgelopen jaren geen windeieren gelegd. Met uiteindelijk samen 10 snoeken schoven Raimond en ik met een tevreden gevoel achter onze borden met andijviestamppot.

Groeten,
Peter

9 opmerkingen:

Unknown zei

het is ook overal hetzelfde fiets ik het weekend door het dorpje schipluiden staan daar om de 50 meter
kunstaas vissers wat bleek had er iemand op een forum 2 gevangen snoeken gemeld ik vond het wel een komisch gezicht ik had het zelf nog buiten de stad geprobeerd maar had hier geen sucses ga nu ook maar over op streetfishing.

groet Jos.

Anoniem zei

Hi Peter,

Mooie snoeken weer en mooie tips voor het inzetten van kunstaas in de winter. Ik vis zelf in de winter graag met de 3LV waaraan je ook een breed scala aan kunstaas kunt vissen (maar daar weet jij alles van). Vind jij nu dat er veel verschil is tussen jouw "spirit" en de 3LV die qua werpgewicht maar 2 gram zwaarder is?

Ik snap overigens niet dat sommige vissers achter de stekken van een ander aan gaan lopen: een beetje zoeken op google maps en je ziet dat heel Nederland uitpuilt van het snoekwater...

Groet,
Bert

Hans.Koeslag zei

Hoi Peter,

Of je nou karpervisser of roofvisser bent,details van stekken plaatsen vormen altijd een zeker risico.Jij ziet het gelukkig als een compliment.En jou/jullie vangsten lijden er vooralsnog niet onder.
Ik lees dat je de karperhengels aan de wilgen hebt gehangen,blijft jammer jij bent voor mij altijd een motivator geweest wat karper penvissen betreft.En vind het dan ook spijtig dat al je leerzame karperberichten al enige tijd zijn verwijderd.Misschien komt er ooit weer een tijd dat je de abu 44 weer tussen de reelringen gaat plaatsen

Groeten Hans

Peter Linzell zei


Hallo Jos,

Te triest voor woorden, maar wat doe je er aan? Aan de andere kant als je iets leest ben je al te laat, denk ik dan. Dit soort 'vissers' loopt achter de feiten aan. Jouw nodig ik graag uit om binnenkort een dagje hier met de Spirit te komen vissen.


----------------------------------------------------------------------


Hallo Bert,

De 3LV is een topper, en ik doe de mijne dan ook nooit weg. Meerdere Mosquito spinhengels bezitten zoals jij en ik doen is niet voor iedereen weggelegd, zeker niet voor de jeugd. De Spirit of Amsterdam zit tussen de Mosquito 1LV en 3LV in maar wijkt vooral af door zijn hogere wanddikte en slankere blank van de 3LV. Hierdoor is hij minder strak en kan er zelfs nog uitstekend met het meeste kunstaas dat bedoeld is voor de Mosquito 0LV op gevist worden.


----------------------------------------------------------------------


Hallo Hans,

Ik ben het 100% met je eens. Bij het karpervissen werd ik er soms echt niet goed van! Dat is dan ook de grootste reden geweest om te stoppen met deze prachtige tak van de hengelsport. Mocht er interesse zijn bij een van de lezers, mijn complete uitrusting is te koop.

Alle 105 verslagen over hoe ik het karpervissen beleefd heb staan vanaf nu weer op SddP. Om ze te lezen, klik op de foto...

Bedankt voor je reactie Hans!


----------------------------------------------------------------------

Groeten,
Peter

Unknown zei

Hoi Peter neem deze uitnodiging met beide handen aan ,het lijkt mij gewoon erg leuk en leerzaam.
om samen met jouw en Raimond wat spirit ervaring op te doen.
ga wel gauw mijn collectie kunstaas voor de spirit wat uitbreiden want leentjebuur spelen met dit spul is niet handig

groet Jos

Anoniem zei

Hoi Peter

Herkenbaar verhaal, is bij ons ook een stuk drukker op de stekken, maar vergeet 1 ding niet, vissen is weer populair, zeker onder de jeugd.
En ik en mijn maat komen ook veel nieuwe werklozen tegen, meestal van boven de 40 en die gaan ook lekker vissen.
Even nog wat anders, ga je nog eens met shads vissen en dan gericht op snoek, is zeker de moeite waard kan ik je vertellen.
Net zoals een lepel kan je er mooi mee spelen en verschillende actie's aangeven.

Groet Dennis



Anoniem zei

Hoi Peter,
Leuk verslag !!!
Was weer een lekker dagje snoeken vangen , heb weer genoten .

Ennuh Jos , gefeliciteerd met je nieuwe "Spirit" , dat ie maar vaak krom mag gaan :)

Groeten Raimond

Anoniem zei

Ik hoop ook dat je weer x-ul gaat spinnen met bijvoorbeeld een alround x-ul-spirit of Amsterdam.
Een veelzijdige 2 grammer a 180 cm ?voor de kleinste shadjes in de grachten maar door de hogere eigen massa en dunne blank ook ideaal voor de kliene spinnertjes en streamertjes in de polders.

Een werkeloze bijna 40er.

Peter Linzell zei


Hallo Jos,

Hartstikke leuk!


----------------------------------------------------------------------


Hallo Dennis,

De shads liggen al klaar, dus dat komt goed.


----------------------------------------------------------------------


Hallo Remco?


Een vergelijkbaar hengeltje met wat jij bedoelt is er al: The Artist!


----------------------------------------------------------------------

Groeten,
Peter