18 apr 2011

Ultra licht op de forellenplas van Forel- en Vliegviscentrum Baggelhuizen

Zondag 17 april. Frits, een lezer van Struinen door de Polder met wie ik regelmatig emailcontact heb, gaf mij een goede tip: probeer het eens met jullie ultra lichte spinhengels op de forellenplas van Forel-  en Vliegviscentrum Baggelhuizen. Je mag daar in de gesloten tijd (voor kunstaas groter dan 2,5 cm) wel gewoon met groter kunstaas vissen. Eerst had ik mijn twijfels over een bezoek aan een (in mijn ogen) 'forellenput', maar een bezoek aan de site van De Noord Nederlandse Vliegvis Vereniging deed mij van gedachten veranderen. Het is geen bomkrater volgeplemt met uitgehongerde forellen, maar een 3,5 hectare grote en kraakheldere plas gelegen in het recreatiegebied Baggelhuizen te Assen. In deze plas zwemt een prachtig bestand aan regenboogforellen die zich voeden met kleine visjes en ander klein spul dat onder water leeft en natuurlijk ook insecten. Grote baarzen zwemmen er ook, hoor ik later nog van Frits! Door de landelijke ligging waan je je een dag midden in de natuur.

Er zijn wel een aantal (spel)regels waar je je aan dient te houden als er met de spinhengel gevist wordt. Het gebruikte kunstaas dient voorzien te zijn van een enkele haak en de lijn moet minstens een breeksterkte van 1,2 kg hebben. Alle gevangen vis dient direct aan het water onttrokken en gedood te worden. De gevangen forellen moeten aan het eind van de visdag worden afgerekend met de beheerder (6 Euro per kg).

Om 6.00 uur vanmorgen vertrekken Yuki, Danny en ik richting Assen. Yuki rijdt, en de stemming zit er bij ons alle drie goed in. Rond 8.15 uur arriveren we op de parkeerplaats van het Recreatiegebied Baggelhuizen. We zijn nog niet uitgestapt of Yuki is al herkend door een lezer van SddP! De plas gaat om 8.30 uur open, en zo is er tijd genoeg voor een leuk en gezellig gesprek. Het blijken een vader en zoon te zijn, afkomstig uit Groningen, die al een aantal jaren mee lezen op het blog. Prachtige vliegenlatjes worden te voorschijn gehaald en niet veel later staan we er zelf ook even mee te zwiepen.

Als we ons bij de beheerder melden blijkt hij door vader en zoon al op de hoogte gebracht te zijn van onze komst. Geen vlieghengels! Even kijkt hij verbaasd naar ons materiaal. Yuki en ik hebben onze Flevocane High five's meegenomen en Danny de Fair Play spinmatic vijfgrammer. Nee, we gaan niet met aas uit potjes vissen, maar met kunstaas. Spinnertjes met een enkele haak en ingeknepen weerhaak! De beheerder blijkt een man met een brede visie. Niet alle door ons gevangen forellen (net zoals bij de vliegvissers het geval is) hoeven we te doden en mee te nemen. Zit de haak vast in de kieuwbogen of te ver in de bek van de forel dan nemen we ze mee, zo spreken we met hem af. De forellen mogen na gedood te zijn bewaard worden in de koeling van het clubhuis, en blijven zo dus ook vers.

Vissen op de forellenplas is een beleving op zich. Helaas mag je niet langs de gehele plas rondstruinen met de spinhengel, een voorrecht dat de vliegvissers wel hebben. De vliegviszones zijn duidelijk met borden aangegeven en daar hebben we dan ook niet gevist. De stukken waar wel met de spinhengel gevist mag worden zien er goed uit. Lieslaarzen (of nog beter, een waadpak) zijn aan te raden en vergroten de mogelijkheden tot vissen.

Onverzwaarde polderspinnertjes met daarvoor twee loodhagels van 0,6 gram per stuk op de nylon geknepen verleiden forellen, maar de verzwaarde Mepps 1 Aglia is vandaag een topper gebleken. Bij die laatste is de dreg door ons gekortwiekt tot een enkele haak(je), waarvan ook de weerhaak werd ingeknepen.

Damn, wat zijn die regenboogforellen sterk! Een forel van rond de 40 cm is sterker en heeft meer uithoudingsvermogen dan een snoek van minstens 70 centimeter. De aanbeten zijn keihard en meters nylon worden daarna door de slip van de werpmolen gescheurd. Veelvuldig springend boven water proberen de forellen de haak te lossen. Omdat we vissen met een enkele haak met ingeknepen weerhaak lukt dat ze ook regelmatig. Niet erg, want wat een prachtige sport beleven we hier vandaag in Baggelhuizen! En een beetje onbedoeld doen we zo toch ook gewoon aan catch & release. ;-)

Maar er worden ook forellen door ons geland, stuk voor stuk prachtige vissen. De forellen die niet netjes voorin de bek gehaakt zijn worden zo als afgesproken met de beheerder door ons gedood en later afgerekend.  Het visvlees van de forellen blijkt als ik ze thuis fileer stevig van struktuur en prachtig oranje van kleur te zijn. De filets gaan ergens deze week op de grill of barbeque en zo kan er nogmaals genoten worden van een meer dan geslaagde vistrip in Noord Nederland!