1 mrt 2014

Drieluik




Maandag 24 februari. Fair Play, of gewoon in het Nederlands 'Eerlijk Spel',  wat houdt dat voor mij in? De vis een kans geven, niet met het risico om de lijn te breken, maar wel zo licht vissen als de omstandigheden dat toelaten. Voor mij als poldervisser niet zwaarder dan de twaalfgrammer en 0,22 mm Stilon vissen op snoek. De vis een kans geven om te ontsnappen houdt voor mij in; vissen met kunstaas voorzien van een enkele haak. Pas dan ben je een echte sportvisser, waarbij vooral de vele baarzen die per jaar gevangen worden een stuk beter af zijn. Jammer, want daardoor kunnen de lepels voorzien van een dreg voorgoed de viskoffer in.






Om toch een beeld te krijgen hoe de lange tiengrammer het doet met een lepel, ben ik daar vandaag mee begonnen. Nou, dat gaat prima. Na een mooie snoek vervang ik de lepel voor de streamer.










Daarna mag ik nog twee kleine exemplaren aan deze dag bijschrijven. Uniek is dat deze polder voor mij onbekend terrein is, en ontdekt is na een tip van een lezer van SddP.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Woensdag 26 februari. Als jongen heb ik vaak dit plaatje van de poldervissers in "Tussen ruisend riet en plompeblad" bekeken. Vooral de man met het ranke stokkie getooid met een LuXor molen trok de aandacht. De LuXor 1B gaat daarom vandaag onder de oude Fair Play viergrammer. Een ondiepe spoel (voorzien van 0,14 mm Stilon) en speciale vleugelmoer zorgen ervoor dat de slip loopt als een zonnetje.






Een paar uurtjes vissen met een 30 mm Terrible spinnertje met daarachter een klein streamertje leveren twee kleine snoekjes op. Ultra licht is toch het mooiste!



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






Donderdag 27 februari. Bofbips Danny heeft een klassieke gele Fair Play vijfgrammer aan zijn spinhengels toegevoegd. Die moet natuurlijk zo snel mogelijk ingewijd worden. Liefst met een snoek! Samen struinen we daarom de rand van een ons bekende polder af met de vijfgrammers.

























Met negen groene rovers en twee gestreepte rakkers beleven we een leuke middag. De gele beauty van Danny voldoet aan de verwachting en als bonus komt er voor mij een big mama tijdelijk op het droge. Een simpele stompe 25 mm Terrible spinnertje trok deze snoek over de streep. Blijft me ook na vele jaren vissen met de ultra lichte spinhengel nog steeds verbazen wat een rover van dit formaat ziet in zo'n piepklein kunstaasje. Keep it simple!

Groeten,
Peter


Geen opmerkingen: