7 aug 2011

Tweeenzestig centimeter snoek op de anderhalfgrammer


Vrijdag 5 augustus.  Danny heeft een vrije middag vandaag, en wil die nuttig besteden. Het is ideaal weer voor ultra licht spinnen en dat gaat hij dan ook doen.





Als hij mij aan het eind van de middag belt op mijn werk, heeft hij al zeker rond de 80 baarzen gevangen. De baars is los! Nog nooit heb ik de deur van mijn werk zo hard achter mij dicht getrokken. Om 17.30 race ik naar huis om samen met Danny te gaan vissen.





We hebben afgesproken in de polder waar Danny vanmiddag een geweldige middag met kleine spinnertjes heeft meegemaakt. Hij heeft in de tussentijd thuis gegeten en terwijl hij op mij wacht in de polder heeft hij nog even met zijn splitcane #3 vlieghengeltje gevist. Verschillende ruisvoorns kunnen niet van zijn kunstmier afblijven.

Dit is zo'n visdag om door een ringetje te halen. Als ik er vanavond een klein stukje van mee kan pakken zou dat heel mooi zijn. Bijna windstil, een ideale avond om met de x-ultra lichte spinhengel rond te struinen. Beiden kiezen we voor de Pequena, met 1 verschil; ik heb de anderhalfgrams uitvoering meegenomen.





Waar de baarzen vanmiddag een vreetfestijn hielden is het het eerste uur rustig met de aanbeten vanavond. Als het begint te schemeren breekt opnieuw het baarzenbal los! Veel exemplaren van rond de twintig centimeter zitten daarbij. Op de twee en de anderhalfgrammer en beiden vissend met een Maxima lijntje met een breeksterkte van 0,7 kg een feest om deze rovers te vangen.

De anderhalfgrammer is eigenlijk op de grens van wat nog mogelijk en verstandig is. Spinnertjes met blaadjes van 12 en 15 mm kun je er goed op voelen draaien. Een spinnertje met een Indiana blad van 18 mm doet de top al krommen tijdens het binnendraaien. Op een baars van 25 centimeter gaat het hengeltje rond tot in het kurk. Een hengeltje dat aan een sate prikker doet denken, zo dun is het. Het liefst zou je er alleen maar kleine rovers op vangen, zeker als je je bedenkt dat het van zes flinter dunne splitcane stripjes is gemaakt!

Waar ik al weken bang voor ben als ik met de anderhalfgrammer op pad ben gebeurt nu ook: SNOEK! Kleine snoekjes heb ik er al op gevangen en dat ging goed. Maar, dit is zeker geen klein snoekje, besef ik.








Gelukkig filmt Danny een stuk van de dril en maakt er een foto van. Een flinke poldersnoek drillen op een anderhalfgrammer, dat moet je niet willen, maar als het je overkomt, geniet je er gewoon van. Het enige advies dat ik je mee kan geven is rustig blijven dan breekt het lijntje niet. ;-)





En daarna zit je in het gras en besef je het pas echt. Dat het meetlint 62 cm aangeeft maakt dan eigenlijk niet uit. Dit is zo'n vis die je niet meer vergeet!

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: