13 feb 2011

Struinen door de Flevopolder met Flevocane

Zondag 13 februari. Toen Yuki afgelopen woensdag (voor de verandering eens overdag) bij Eric Terluin in Lelystad was vielen hem de vele prachtige singels en slootjes op. Toen we daar aan de telefoon over spraken waren we er al snel uit: daar gaan we zondag (vandaag) vissen. Vissen in de Flevopolder, niet alleen de grootste polder van Nederland, maar ook van de wereld.

Om 8.30 uur zitten we samen bij mij thuis aan koffie. We hebben beiden een goed gevoel over vandaag, Yuki heeft zelfs al drie nachten niet meer rustig kunnen slapen. Onderweg in de auto raken we niet uitgepraat over wat er niet allemaal in de Flevopolder te ontdekken is. Lelystad is slechts het begin!

Als Yuki rond 9.30 uur de auto de auto parkeerd lijkt Lelystad nog niet te zijn ontwaakt. Wat een rust! Het is vandaag zondag dus de mensen slapen vast uit, is onze conclusie. Maar ook gedurende de dag blijft het rustig en langs het water komen we geen enkele andere visser tegen. Een groot verschil met waar we afgelopen zondag visten.

Daar staan we dan, op onbekend terrein met over waar je kijkt water. Niet zomaar water, maar prachtige slootjes en singels die speciaal gegraven lijken te zijn voor de ultra lichte spinvisser. Dat onze ultra lichte High five spinhengels die we vandaag gaan gebruiken hier ontworpen en gemaakt zijn maakt het nog specialer.

Goed onthouden hoe de straat heet waar we geparkeerd staan, en vissen maar is ons plan. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in een rondje Lelystad dat bijna acht uur duurde. Van stadswijk tot in de aangrenzende natuur we hebben langs een heleboel water gestruind. Dat we daarbij nog maar een fractie van de hele stad, laat staan de Flevopolder hebben gezien heeft ons aan het eind van de visdag doen besluiten om in de toekomst vaker die kant op te gaan.

Over ons materiaal en taktiek:
Beiden vissen we met Flevocane zesgrammers, Shimano Rarenium 1000FA werpmolens, opgespoeld met Maxima 14% (Yuki) en 15% nylon. Yuki heeft de hele dag met de nagemaakte Bunny bug spinner gevist. Ik ben begonnen met de slanke Terrible 35 mm spinner, heb daarna een tijd met de Bunny bug gevist om daarna nog anderhalf uur met een plugje te vissen. Dat plugje, een Rapala original F09, is 9 cm lang maar weegt slechts vijf gram. Het geeft weinig weerstand tijdens het binnenvissen en kan daardoor uitstekend op de zesgrammer gevist worden. Ondanks dat het plugje mij vandaag geen enkele aanbeet opleverde heb ik er een goed gevoel aan overgehouden.

De spinners brachten vandaag de vis op de kant, en hoe! Het eerste slootje dat we uitspinnen levert Yuki een mini snoekje op. Klinkt misschien vreemd, maar we zijn allebei heel blij met de kleine rover. De eerste vis in voor ons nieuw water is binnen!

Yuki ziet daarna een grote snoek zijn spinner missen, maar verder blijft het een hele tijd stil. Kilometers aan slootjes worden uitgespind zonder resultaat.

Bij een volgend slootje komt daar verandering in. Bij het naar binnen draaien van de Terrible spinner zie ik in paniek visjes alle kanten op schieten. Hier overwintert dus een schooltje witvis. De volgende worp levert mij een keiharde aanbeet op. Snoek! En het is een grote! Daar hadden we een paar uur geleden alleen nog maar over kunnen dromen.

Wat een bak, en na het terug zetten geven we elkaar een gemeende high five. Yes! Yuki en ik hebben besloten om geen grote snoeken meer verticaal hangend te fotograferen. De grotere vissen worden dus, met de tweede hand ondersteund, op de plaat vastgelegd. Wel jammer dat je dan de hengel waarop de vis gevangen is niet goed in beeld kunt krijgen. Maar ook daar verzinnen we wat op gedurende deze visdag.

Nog geen honderd meter verder is het opnieuw raak op de Terrible spinner. Een kleiner snoekje maar daarom niet minder welkom.

Het slootje gaat de bocht om, en verderop lonkt een bruggetje. Onder het bruggetje blijkt een snoekje zijn standplaats te hebben. De Bunny bug spinner van Yuki kon de rover niet voorbij laten gaan.

Daarna is het weer een tijd stil, en worden door ons struinend meerdere kilometers sloot uitgespind zonder een teken van leven te krijgen.

Als we op een iets bredere sloot stuiten besluiten we die uit te spinnen. Mijn spinner raakt daar verward in een rietstengel aan de overkant. Geen probleem, Yuki biedt aan hem los te maken. Terwijl hij omloopt zie ik op vijf meter van waar mijn spinner vast zit een snoek jagen. Ik vertel het aan Yuki, en nadat hij mijn spinner heeft los gemaakt haakt hij op zijn eerste worp de snoek!

En zo wordt er nog een mooie snoek toegevoegd aan deze visdag, die nu al meer dan geslaagd is. De bredere sloot levert verder geen aanbeet meer op.

Bij een volgend slootje schakel ik ook over op de Bunny bug. Yuki krijgt daar een aanbeet van een enorme snoek. Helaas greep de snoek de spinner van voren en beet daarbij zijn lijn doormidden. Dat deze snoek niet gehaakt was zou spoedig blijken, want als Yuki een nieuwe Bunny bug spinner en titanium spinstang monteert wordt deze meteen opnieuw aangevallen door de rover. De snoek mist deze keer opnieuw zijn veronderstelde prooi en laat zich daarna niet meer zien. In datzelfde slootje wordt mijn Bunny bug door drie verschillende snoekjes gegrepen. Twee keer bleek een snoekje alleen de staart in zijn bek te hebben, en liet na enkele seconden los. Wel een gaaf gezicht! Bij het derde snoekje zat de haak aan de buitenkant van de muil van de vis vast, en deze schoot voor m'n voeten los. Ik had minder geluk met de Bunny bug vandaag, maar bij Yuki deed deze spinner waarvoor hij ontworpen is, en dat is snoek vangen.

Na een stukje wandelen komen we aan in een woonwijk die grenst aan een soort natuurgebied. Een slootje vol witvis en kraakhelder water treffen we daar aan. Yuki lost er een enorme snoek.

Een paar worpjes later is het op bijna dezelfde plek weer raak, een grote snoek maar niet de vis die hij daarvoor loste.

We vissen richting het natuurgebied en nog voor we daar aankomen is het weer raak bij mijn vismaat.

Een klein snoekje deze keer. Wel een goed teken dat we zowel kleine als grote snoeken vangen vandaag. Het water in en rond Lelystad heeft een goede en gezonde snoekstand, waarschijnlijk kunnen de kleine snoekjes zich gedurende hun eerste levensjaren goed schuil houden. In sommige wateren kan dat niet en tref je weinig maar wel voornamelijk grote snoeken aan. De grotere snoeken vreten de kleinere op, wat uiteindelijk ten koste gaat van de snoekstand.

Het natuurgebiedje zelf levert geen snoek op, en daarom gaan we terug naar het begin van deze sloot waar Yuki de grote snoek loste. Waar we op hopen gebeurt, de snoek ligt er nog. Een grote boeggolf achterlatend mist de snoek de spinner van Yuki. Tergend traag vist Yuki de spinner na zijn volgende worp binnen.

Raak! En deze keer schiet de rover niet los. Meteen pak ik m'n camera en film de korte maar wel spannende dril.

Een grote snoek gevangen door Yuki op een hengeltje dat gemaakt is van zes stripjes bamboe en een Maxima lijn met een breeksterkte van 1,2 kg.

We gaan weer verder op zoek naar viswater. Prachtige sloten worden uitgespind en met de Rapala original F9 bestookt. Ze geven niets prijs!

Een onooglijk uitziend slootje besluiten we toch niet links te laten liggen. Maar goed ook, want Yuki weet ook daar een snoekje tijdelijk aan het water te ontfrutselen. De laatste snoek van vandaag.

Met negen snoeken en snoekjes, (waarvan 7 voor mijn vismaat) een topdag. Drie snoeken waren ook nog eens echte kneiters. Behalve heel veel plezier en goede vangsten hebben we ook een hoop ervaring opgedaan met onze High five spinhengels. Yuki, het was helemaal top!

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Mooie sport hebben we toch...en 'yes' de snoeken 'liggen' er prachtig bij op de foto's. Goeie actie!

groet,
alex

Yuki zei

Het was zeker weer een topdag Peter, het is weer een prachtverslagje geworden!

Alex bedankt voor het compliment, en inderdaad wat is er mooier als sterke en goed doorvoede snoeken te vangen op een fragiel lijntje en een slank rank spinhengeltje, een geweldige hobby die je ook nog eens kunt delen met een paar toffe vismaten!!!!

Gr Yuki

Anoniem zei

hoi mannen, wat leuk dat jullie de flevopolder ontdekt hebben, mischien komt ik jullie weer eens tegen hier, maar je kan ook contact met mij opnemen en dat laat ik jullie de mooie plekjes hier in Almere zien.
en nogmaals wat een prachthengels.
groetjes Dennis

Daan zei

Leuk verslag Peter, ook bij mij gaf de bunny spinner van John de doorslag gisteren. Een heerlijke spinner voor op de 5grammer. Maar die hengels van jullie zijn ook te gek, zeker met die groene biesjes!

Peter Linzell zei

@ Alex, thanks!

@ Yuki, ik kijk alweer uit naar de volgende keer. :-)

@ Dennis, dat lijkt ons hardstikke leuk! Mail me even op peterlinzell@gmail.com , dat 'praat' makkelijker.

@ Daan, de Bunny bug is een topper. Leuk dat jij ook een ultra lichte spinhengel bezit. Hopelijk gaat alles nog steeds goed met je! Ik heb groot respect voor je.

Groeten,
Peter

Yuki zei

Hoi Robert,

Dat blijven natuurlijk tophengels, fijn dat je er veel plezier van hebt!! Ik zag dat je reactie bij het verkeerde verslag stond