29 sep 2010

Fantastisch

Woensdag 29 september. De keren dat ik met de splitcane viste, was dat tot nu toe met de lichte driegrams top. Over het hengeltje ben ik tot nu toe meer dan tevreden. Ondertussen ben ik wel nieuwsgierig naar hoe het spinhengeltje vist met de viergrams top. Dus als echte BB1! Vanmorgen heb ik daar mooi even de tijd voor. Naast de kleine spinnertjes die ik op de driegrammer vis, neem ik ook wat spinnertjes mee die bedoeld zijnvoor de vijfgrammer. Wat ik vooral graag wil weten is hoe een 35 mm slanke Terrible spinner vist op de BB1.

Bij het stadswater aangekomen worden de twee hengeldelen in elkaar gestoken en daarna gaat de Shimano Sedona tussen de reelringen. Op het spoeltje van het kleine werpmolentje is 10% Maxima gespoeld met een breeksterkte van 0,7 kg. Op een viergrammer hoort een lijntje van 12 tot maximaal 14% met een breeksterkte van 0,8 tot 1 kg. De lijn die ik gebruik is eigenlijk net iets te licht, en bij het afstellen van de slip houd ik daar rekening mee. Voor de BB1 heb ik een Shimano Symetre 500FJ met reserve spoel besteld, daar worden nylon lijntjes met de juiste breeksterkte opgespoeld.

Na eerst een titanium spinstang aan het nylon te hebben gemonteerd wordt daarna een 35 mm Terrible spinner in de speld van de spinstang gehangen. Tijd om de de combinatie BB1 en 35 mm Terrible spinner uit te proberen. De viergrammer is totaal anders dan de driegrammer. Het hengeltje voelt nog een stuk strakker en sneller aan. Toch bezit het hengeltje voldoende veerkracht om de spinner zonder extra krachtinspanning van mij precies neer te laten komen waar ik hem hebben wil. Voor m'n gevoel kun je de omwentelingen die het blad van de Terrible maakt tellen. Nog nooit heb ik met zo'n gevoelige spinhengel gevist.

Toen ik de slip afstelde door de haak van de spinner in een boom te prikken en de hengel rustig rond te trekken was me duidelijk dat de viergrammer onder spanning volmaakt progressief buigt. Alle eigenschappen die een goede spinhengel moet bezitten zijn in de BB1 verenigd. Deze zijn: goede balans, razend snel en strak, souplesse en veerkracht en een progessieve buiging.



Op de 35 mm Terrible vang ik meerdere baarzen tussen de 20 en 25 cm. Geen whoppers maar wel stuk voor stuk furieuze vechterbaasjes. Helaas heb ik geen 30 mm slanke Terrible spinners meegenomen, want ook die had ik achteraf graag willen uitproberen.

Eens kijken hoe een kleiner spinnertje het op de viergrammer doet. In dit geval een spinnertje met magnum willow blad van rond de 20 mm. Een spinner met een vouw in het midden van het blad die wat draaien betreft tussen een Indiana spinner en een Colorado spinner in zit.



Ook dat spinnertje voel je perfect trillen tot in het handvat van de splitcane. Behalve baarzen van tussen de 20 en 25 cm vang ik nu ook de kleinere exemplaren. Visjes die ik eerder de 35 mm Terrible zag volgen en soms tegen de spinner aan zag en voelde stoten.



Een keiharde stoot op het spinnertje gevolgd door flinke weerstand doet een grote baars vermoeden. De vis blijft diep, maar het typische bonken waarmee de baars zich meestal verzet blijft uit. Geen baars, maar een bak van een blankvoorn heeft zich in het spinnertje vergist. De kers op de ultra lichte taart deze morgen!

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: