22 jun 2008

Het zeelt virus slaat toe

Zondag 22 juni. Het zeelt virus heeft toegeslagen, niet alleen bij mij, maar ook bij Paul. Jan-Willem wil ook wel eens gericht op zeelt vissen, en ook hij is na vanmorgen aangestoken door het virus. Vissen gaan we met zijn drieën in mijn schatkamer, de zeeltsloot. Gelukkig weet Paul precies waar die is, want ik heb me vanmorgen gruwelijk verslapen. Paul en Jan-Willem ontmoeten elkaar even voor 5.00 uur voor een woning waar diepe rust heerst. Geen koffie dus! Nogmaals: sorry mannen!

Als ik om 6.00 uur wakker schrik baal ik als een stekker. Gelukkig zijn Paul en Jan-Willem alvast samen naar de zeeltsloot gegaan, en is een mooi vis-uur niet verloren gegaan. Ik schuif om 6.30 uur aan bij de mannen, en na het goede nieuws gehoord te hebben dat Paul al een mooie en grote zeelt heeft gevangen, bewonder ik de nieuwe 'zeelt'hengel van Jan-Willem. Een Fair Play Winston Special Light, 11 ft medium tapered glasvezel met een testcurve van 1 lbs. Een prachtige hengel voor de zeelt, maar ook voor de karper als er voldoende ruimte om te drillen aanwezig is.

Er gaat ruim een uur zeeltloos voorbij, Paul vangt nog wel een mooie dikke brasem. Gelukkig heeft hij vanmorgen in ieder geval een zeelt gevangen, hou ik mezelf voor. Hoe verder de ochtend vordert, hoe kleiner de kans wordt om nog een zeelt te vangen.

Vanmorgen is gelukkig een uitzondering op deze regel. Het dorp waar de zeeltsloot doorheen loopt is ondertussen al helemaal ontwaakt. We zien een aantal inwoners hun huizen ontdoen van alles wat maar iets met voetbal heeft te maken. Die zijn vast wakker geworden met een flinke kater. Jammer!!!


Een fraai exemplaar

Als uit het niets krijg ik een aanbeet. Toch nog een zeelt, ik ben er blij mee, maar hoop stiekem op nog een zeelt maar dan voor Jan-Willem.


Jan-Willem is terecht blij met de eerste zeelt gevangen aan zijn nieuwe aanwinst

Die zeelt komt er! Dat hij er blij mee is hoef ik niet te schrijven, de foto zegt genoeg. Met alle drie een zeelt, is deze ochtend toch nog onverwacht succesvol geworden.


Op dit lichte materiaal een echte vechterbaas

Paul voegt daar op de valreep nog een vierde zeelt aan toe. Gericht en met succes vissen op deze mysterieuze vis die sommige polders, vijvers en beken in ons land rijk zijn, is ons ook deze keer gelukt.

Om 12.15 uur ben ik weer thuis, de rest van deze nu al mooie dag is voor de kinderen en natuurlijk Francine.

Zeelt groeten,
Peter

Geen opmerkingen: