8 feb 2006

Een dikke dame onder schooltijd



Woensdag 8 februari. Twee zondagen op rij niet gevist, ik moet vandaag echt even naar de waterkant. Nadat ik de jongens naar school heb gebracht, en de kleine meid bij opa en oma, heb ik ANDERHALF uur voor mijzelf. Om 9.20 uur zit ik op de fiets met in mijn hand een lichte baitcaster, en een schoudertas op mijn zij.

Even lekker vissen met de plug, naast het door mij zo geliefde UL spinnen een manier van vissen waarin ik helemaal kan opgaan. Overigens gebruik ik graag reels met de slinger aan de rechterkant. Inwerpen met rechts, dan de hengel overpakken met de linkerhand, en met de rechterhand bedien ik dan de slinger. Vandaag gebruik ik een Zebco Iron reel, die mijn vrouw alweer acht jaar geleden voor mij heeft meegenomen uit de USA toen zij daar voor haar werk was. Naast de Zebco, heb ik een ABU Ambassadeur 5000, 5001C en een 6500C.

De afgelopen weken heb ik via de mail mooie verhalen en foto's gekregen van Robert-Paul, die met zijn maten goed snoek vangen in stadswater. Dat is waar ik het vandaag ook ga proberen, hier in de grachtjes en haventjes. Een goede keus, want bij denk ik mijn zesde worp voel ik een droge tik op de baitcaster, gevolgd door een fikse kolk en in paniek wegvluchtende witvisjes. Wauw, meteen een zware vis, dat kan niet missen. Na een paar flinke uithalen wordt zij rustiger en besluit ik het fototoestel erbij te pakken.
Ik pak het toestel uit mijn schoudertas, en besluit wat aktiefoto's te maken. Dan loopt er een vriendelijke dame voorbij, en zij biedt aan een paar foto's te nemen. 'Wil je er één maken van mij met de kromme hengel?'vraag ik. Nou ja, waarschijnlijk heeft zij mij niet begrepen, maar zij schiet een mooie plaat van de snoek in het water. Daarna neemt zij een foto van mij, net nadat ik de snoek in zijn nek heb gevat en uit het water heb getild.



Een moddervette snoek, met een enorme kop. Dan neemt zij nog een foto van mij, en ik neem zelf nog wat foto's van de snoek op het gras.





Na meting blijkt de snoek 78 cm lang te zijn, en voorzichtig zet ik haar weer terug.

De gracht werp ik verder helemaal uit en de plug doet zijn werk langs elk afgemeerd bootje, maar er gebeurt niets meer. Bij de volgende gracht vang ik nog een klein snoekje, die inderdaad zijn standplaats had onder een bootje. En dan is het alweer 11.00 uur, tijd om terug te fietsen, me om te kleden en de kinderen uit school te halen.

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: