24 mei 2018

Made in Sweden .


OLDSCHOOL OF RETRO?




De kleine ABU CARDINAL 33 en 3 zijn vooral in Japan ontzettend populair. De prijzen rijzen daar de pan uit en er wordt grof geld betaald, zelfs voor afgekloven exemplaren. Van alles en nog wat wordt gemaakt en verkocht in Japan om deze Cardinal's te pimpen, bijvoorbeeld om ze lichter te maken en zelfs om ze geschikt voor gevlochten lijnen te maken. In een oplage van slechts 1000 stuks wordt ieder jaar een speciale uitvoering van de 33 of 3 uitgebracht. Mijn Cardinal 3 BP komt ook uit Japan vandaan. Btw, daar worden ze ook gemaakt, dus niet in Zweden...






Vorige week mocht ik van Huib een replica van de 33 kopen, al klinkt heruitgave beter (Gemaakt in Zweden) en opnieuw uitgebracht in 1993. Te herkennen aan een andere slipknop, bolle cijfers - ipv vlak en grovere ribbels daarin dan het origineel, het carterdeksel is niet grijs maar groen aan de binnenkant en in de spoel is ter versteviging een messing busje gemonteerd. Het nummer in de molenvoet (doet 1976 vermoeden) is contra geplaatst in de molenvoet, bij het origineel stond het in lijn met 'Product of Sweden'. Grote pluspunt is dat op deze reproductie de moderne metalen spoelen wel goed passen, zowel op mijn originele 1975 als 1976 uitvoeringen gaf dat problemen. De metalen spoelen zijn dus alleen bestemd voor de reproductie uitvoeringen van de 33 en de 3. Afgelopen maandag heb ik de 'nieuwe' 33 onder de Winston Light gehangen. Gemaakt om mee te vissen - toch?!






Huib nogmaals ontzettend bedankt bedankt!!!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter,
Wat een heerlijk idee dat die prachtige zeelt op m'n ( ex ) ABU 33 is gevangen en wel door jouw ! Moge er nog velen volgen naast de boerenkarpers . Ik knap inmiddels aardig op en denk vanmiddag 25 mei nog wat te gaan vissen , nee, ik kan niet eerder ,de kapster komt me opleuken hier aan huis , schrikken de vissen ook niet meer zo van m'n kop !

Groeten beste kerel !

Huib

Peter Linzell zei

Hallo Huib,

Toppie!

En wat heb ik genoten van jouw gastvrijheid en gezelschap vorige week. Een dag om nooit meer te vergeten. Man, man ik heb ontzettend veel respect voor jou. Daar kunnen een heleboel mensen een voorbeeld aan nemen!

Groeten van Peter