29 mei 2013

De ideale penhengel voor het struinen door de polder




Afgelopen donderdag was het dan zover, de nieuwe penhengel kon opgehaald worden. Dankzij de vele kilometers die gemaakt moesten worden voor de halve Marathon heb ik voldoende tijd gehad om over deze stok na te denken. Daarnaast heb ik gelukkig ook nog af en toe gevist en ideeën getoetst aan de waterkant. Wat vast stond was dat ik het penvissen heel anders wil gaan aanpakken.


CJW, WIE ANDERS...






Het moest een moderne penhengel worden, geschikt om met zowel een klein reeltje als een werpmolen te kunnen vissen. Geen compromis maar een volwaardige penhengel. Voor de blank heb ik gekozen voor de Super Flex 1, een super slanke / dunne blank, maar met een hogere wanddikte dan de standaard Flex. Deze blanks komen bij CTS vandaan. De lengte van de blank is 385 cm en in totaal zijn er 14 FUJI SIC geleideogen gemonteerd, het topoog is uiteraard ook van FUJI en brengt het totaal op 15 stuks.


SPECIAL REQUEST


Voor de wikkelingen is met opzet voor muizenstaart-grijs gekozen. Dit garen zal door de jaren heen iets gaan verkleuren en dat maakt de hengel voor mij nog unieker. Omdat de lijn dicht over de blank loopt tijdens de dril is het rvs stootringetje op de sluiting achterwege gelaten.






Rubberkurk voor de greep, dat stond vast. Ik zweer bij dit materiaal, het is sterker dan kurk, vormvast, en ligt uitstekend in de hand. Slechts 1 nadeel: het is zwaarder dan kurk. Door de greep gedeeltelijk dunner te schuren, is het verschil in gewicht met kurk nihil geworden. De cone achterop en de MATAGI reelhouder zijn in de greep geïntregeerd.

De hengel is zoals de bedoeling was, perfect in balans met een klein reeltje er bovenop. In het oertijdperk van het penvissen zou deze stok geclassificeerd zijn als een 1 3/4 lbs penhengel. In de tegenwoordige tijd praten we over breeksterkte / trekkracht van de lijn. Zo kom je uit op nylon vanaf 0, 22 tot maximaal 0, 28 mm. Zelf heb ik voor Berkley Trilene Sensation Transparent  0,24 mm gekozen. Deze nylon heeft een hoge trekkracht op de knoop en een minimaal geheugen. Gecombineerd met een hoge schuurbestendigheid voor mij de ideale lijn voor het vissen met de pen.




Waarom een reeltje i.p.v. een werpmolen? Er hoeft bij het penvissen niet geworpen geworden. Een reeltje is lichter en ook sterker dan een vergelijkbare werpmolen. De slip op een reeltje van goede kwaliteit is beter dan die van de duurste werpmolen. De wind in de polder (en wanneer is die er niet...) heeft geen vat op de lijn die op de spoel van de reel zit. Geen onverwachte lussen meer tussen werpmolen en startoog! Tijdens het vissen ligt de lijn op de hengel en daardoor blijft die minder snel haken in het gras of riet. De werpmolen hangt onder de hengel en kan dus in contact komen met van alles en nog wat als de hengel op het gras ligt, de op de hengel gemonteerde reel niet! Een reel is door zijn constructie sterker dan een werpmolen, er kan dus meer druk uitgeoefend worden dan met een werpmolen zonder dat dat ten koste gaat van de levensduur van de reel.


ZATERDAG 25 MEI

 


ZONDAG 26 MEI

MODERN PENVISSEN




GIEBEL






RESERVE IN HET ACHTERDEEL, MAAR...


BUIGT ONDER DRUK OVER DE VOLLEDIGE LENGTE






DINSDAG 28 MEI



WOW YIHAAAAAAAAA!!!




Tot nu toe ben ik drie keer op pad geweest met deze combinatie en heb er naast twee kleine karpers en een giebel ook drie karpers van formaat op geland. De foto's tijdens de dril genomen door Raimond laten duidelijk zien dat deze penhengel  onder druk buigt over de volledige lengte. Dat is niet alleen fraai om te zien, maar voor mij een vereiste waar een goede penhengel aan moet voldoen. De reserve in het achterdeel zorgt ervoor dat onder alle omstandigheden niet de karper, maar de visser uiteindelijk aan het langste eind trekt.

Groeten,
Peter


6 opmerkingen:

FER zei

Wow Peter, hier is over nagedacht. Zoals je zowiezo over vissen doet. Weet jij of dit soort hengels ook commercieel te krijgen zijn. Je beschrijving waarom een reel e.d. snijd hout!

Enneh, mooie schubs en dikke giebel.

Grtx, FER

Anoniem zei

hallo peter,
het belangrijkste pluspunt van een reel heb ik nog niet gehoord in je betoog;bij een reeltje kinkt je lijn namelijk niet!!
de lijn komt er in dezelfde lijn af als de vis door de slip gaat als hij opgedraaid wordt.
bij een molen staat je spoel stil dus komen er kinken in je lijn als de vis door de slip gaat.
mooie stok overigens.wij vissen wel met de flex.
m'n maat met de heavy en ik met de medium.
wat bouwt cor toch mooie stokken!!
suc6,patrick

Anoniem zei

hallo Peter weer een knap staaltje denkwerk wat zich uit betaald in en super mooie hengel met sublieme eigenschappen. (wat hardlopen allemaal niet doet met ons). Ook mooie vissen weer zeg. Ook al kan ik niet naar de waterkant ,als ik de fotoos en jullie zie ben ik er toch een beetje bij. MVG je Maatje.

Anoniem zei

Hi Peter,

Mooi stokkie en mooie karpers! En met wat voor hengel vist Raymond? Veel plezier en goede vangst met je nieuwe aanwinst toegewenst!

Groet,
Bert

Unknown zei

Hoi Peter,

Gefeliciteerd met je nieuwe penhengel! De kleurencombinatie vind ik erg mooi en natuurlijk perfect afgebouwd. Hij is 2 delig toch? Ik heb zelf ook een 3 delige penhengel maar mijn voorkeur gaat toch naar een 2 delig uit. Veel plezier van de zomer en je heb hem al ingewijd zie ik:)

Groet, Bjorn


Peter Linzell zei


Hoi Fer,

Helaas zijn dit soort penhengels niet comercieel verkrijgbaar. Verwacht ze wel binnenkort leverbaar bij de 'collega' hengelbouwers van Cor.


--------------------------------------------------------------------


Hoi Patrick,

Klopt helemaal!

De Flex is ook een topper, Raimond vist ermee.


--------------------------------------------------------------------


Hoi John,

Hardlopen is FANTASTISCH!!!


--------------------------------------------------------------------


Hoi Bert,

Thanks!

Raimond vist met een 13 ft Flex X Heavy.


--------------------------------------------------------------------


Hoi Bjorn,

:-)

Hij is 2-delig, vind ik zelf ook prettiger, voordeel van een 3-delige stok is de lengte tijdens het vervoer.


--------------------------------------------------------------------

Groeten,
Peter