30 apr 2013

Modern penvissen


Maandag 29 april. Tussen het trainingsschema voor de halve marathon door heb ik voor mijn doen erg weinig gevist. Het ontbreekt me aan tijd om op en neer naar het OVM te rijden, of nog verder, naar Baggelhuizen. Wel heb ik tijdens het lopen veel na kunnen denken... Nu de karpers in de polders weer actief worden, spelen die vooral met mijn gedachten. Zou ik opnieuw op karperjacht gaan, dan zou ik dat heel anders doen, dat is zeker. Geen glasvezel, belegen werpmolens en prachtige met de handgemaakte pennetjes, maar penvissen anno 2013.  Ik loop immers ook niet op klompen toch?




Zou ik een nieuwe set samenstellen, dan zou het een minimaal 13 ft lange penhengel worden van grafiet. Geen werpmolen daaronder, maar een reeltje. Nee, geen centerpin, maar een werpreel type ABU Ambassadeur 5501C3. Voor de hengel zou ik minimaal voor een Medium kiezen, maar omdat het slechts 1 hengel zou worden, ga ik voor een Heavy. Of het zover komt weet ik niet, maar tot die tijd doen mijn oude Ambassadeur 5001C en 400 cm lange sleephengel voor levend aas dienst.




Karpers, geen (uitgezette) sigaren uit eigen doos, maar wilde karpers die je in Noord Holland nog steeds bijna overal kunt vangen. Voordeel van het vele sporten is dat ik mijn 26 jaar oude uniform weer pas. Sluipen en kruipen langs het water op zoek naar karper doe je in het groen... Naast de lange penhengel en reel maken een onthaakmat (kan je ook prima opzitten) een struintas en een groot landingsnet de uitrusting voor modern en flexibel struinen compleet.

Om te kijken of ik het nog leuk vind, en natuurlijk ook om te zien of ik het nog steeds kan, ga ik na vrijdagavond proef te hebben gedraaid op een cultuurwater vanmiddag de polder in. Voeren met kippenvoer en daarbovenop vissen met een klein haakje, beaast met drie maiskorrels. Twee uur vissen leveren twee tikjes op de pen van kleine witvis op.




















Vanavond kom ik terug, zegt m'n gevoel. En dat blijkt goed te zijn geweest! Met drie fraaie wilde karpers heb ik de smaak weer helemaal te pakken. Maar ook voldoende stof tot nadenken over hoe ik mijn uitrusting kan verfijnen. Waarom ik kies voor een reeltje in plaats van een werpmolen zal ik in een volgend karper verslag uitleggen.

Groeten,
Peter

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Hi Peter,

Wat leuk dat je ook weer eens de karper(pen)hengel oppakt! Ik vis in deze periode ook altijd op karper. Als je een mooie hengel zoekt, kan ik je de flex serie van CJW aanbevelen: ik vis met de 12 foot heavy en m'n vismaat met de medium variant. Hengels met een sublieme demping voor het kort onder de kant vissen, en tegelijkertijd voldoende body om grotere karpers te kunnen sturen.

Ben benieuwd waarom je kiest voor een reel...

Groet,
Bert

Anoniem zei

Fijn om weer een verslag van je te lezen!

Groet, Jurriën

Unknown zei

Hoi Peter.

Leuk dat je de beleving van het penvissen op karper weer heb "teruggevonden". Er gaat niets boven het vangen van de sterke boerenkarpers. Zit er ook al een tijdje aan de denken om met een reel te gaan vissen en ik kijk uit naar je volgende verslag. Groet, Bjorn.

Dale Neijzing zei

Hoi Peter,

wat een verassing!! 'Of ik het nog kan'..... Fietsen verleer je toch ook niet ? ;-).

Ik herinner mij jou als een van de betere karpervissers; vindingrijk,avontuurlijk,experimenteren,vangen!

Leuk om weer eens zo'n verslagje van je te lezen!

Groet,
Dale

Peter Linzell zei

Hoi Bert,

De CJW Flex staat bovenaan mijn verlanglijstje, mocht het tot de aanschaf van een nieuwe penhengel komen... ;-)


----------------------------------------------------------------------


Hoi Jurriën,

Dank je!



----------------------------------------------------------------------


Hoi Bjorn,

Een reel is een aanrader voor het struinend vissen met de pen.


----------------------------------------------------------------------


Hoi Dale,

Ik zit te blozen achter het scherm.


----------------------------------------------------------------------


Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hoi peter. Leuk weer zo'n verslag ! Mooie vissen ook.
was leuk om weer wat te lezen
groeten raimond

Kees de Vries zei

Hoi peter, Leuk dat je weer aan het bloggen bent gegaan!

Peter Linzell zei

Hoi Raimond en Kees,

Thanks!

Groeten,
Peter