23 jan 2011

Twee tegelijk op de High five!

Zondag 23 januari. Vandaag gaan Yuki, Danny en ik een nieuwe poging wagen op snoek. Natuurlijk, de eerste snoeken zijn al binnen in het nieuwe jaar, maar lekker gevangen hebben we in 2011 nog niet. Danny heeft zelfs in het nieuwe jaar nog geen enkele snoek gevangen.

Om 8.30 uur vanmorgen zitten de mannen hier binnen aan de koffie. Yuki heeft voor mij Maxima met een breeksterkte van 1,4 kg meegenomen. Onder de koffie wordt de nylon op het werpmolentje gespoeld. Daarna gaan we vissen, nu maar eens kijken of de snoeken het vandaag wel willen doen! Omdat een beetje af te dwingen gaan we niet naar de polder maar in de stadswaterjes vissen.

Danny kan vandaag maar tot 13.00 vissen en daarom plannen we een rondje langs het water waarbij we in de buurt van onze auto's blijven. Daarna gaan Yuki en ik tot donker de andere singels uitspinnen.

In de ochtend was het niet wild met aanbeten van de snoeken. Maar ondanks dat lukte het Danny om de 0 in 2011 weg te poetsen. Onze vismaat ving niet een, maar zelfs twee snoekjes. Yuki en ik losten beiden een klein snoekje, en dat was de ochtend.

Het uur tussen 12.00 en 13.00 uur vissen we buiten de bebouwing in de aangrenzende poldersloot. Deze sloot geeft een prachtige dikke snoek prijs. Yuki kan zijn geluk niet op, en ook wij zijn heel blij voor hem. De eerste echte snoek op de High five spinhengel! Om 13.00 uur nemen we afscheid van Danny. Met drie gelande en twee geloste snoeken was het eerste deel van deze visdag helemaal niet verkeerd. Ons gevoel zegt dat er nog meer gaat gebeuren vandaag, en vol goede moed beginnen we aan het tweede deel van deze visdag.

De eerste singels die we uitwerpen blijft het stil, zelfs geen tikje krijgen onze spinnertjes te verwerken. De volgende singel die we aandoen is er een om in te lijsten. Een paar honderd meter lang, en met in het midden over een tiental meters in tweeen gedeeld door een een klein eilandje. De singel is breed en helder! Dit water schreeuwt gewoon om bevist te worden met een lepel. Ik besluit dan ook mijn spinner te verwisselen voor een Pako PS lepeltje.

Na een aantal worpen richting de overkant zie ik een flinke snoek het lepeltje missen, om hem daarna meteen nog een keer te missen! Yuki staat dan ongeveer zes meter bij mij vandaan. Beiden werpen we bijna tegelijkertijd waar we de snoek verwachten. 'Hangen', hoor ik naast me. Een fractie van een seconde later voel ik een keiharde beuk op mijn lepeltje. 'Hangen!', roep ik naar Yuki. Met twee flink doorbuigende High five spinhengels staan we naast elkaar een flinke snoek te drillen. Echt geweldig om zoiets mee te maken. De High five is tot nu toe één van de beste spinhengels waarmee we geworpen hebben, maar een flinke snoek erop drillen is helemaal fantastisch.

Niet veel later liggen er twee mooie snoeken op het gras, de bovenste is gevangen door Yuki, met daarboven zijn High five, daaronder 'mijn' snoek en High five spinhengel.

Een jong stelletje komt voorbij lopen en is nieuwsgierig naar onze tijdelijke buit. Dat komt goed uit, kunnen ze meteen een foto van ons met de snoeken maken!

De singel wordt daarna verder uitgevist en levert Yuki nog een mooie snoek op. Deze snoek heeft hij gevangen op een JvG Goliath spinner speciaal voor de High five gemaakt.

De volgende singels die we uit spinnen zijn een stuk minder breed. De Pako lepel heb ik dan vervangen voor een JvG Bunny bug spinner.

Groter kunstaas werkt in deze periode dat is door de jaren heen wel bewezen. De Bunny bug is net als de Pako PS een groter kunstaas dat fantastisch op de ultra lichte zesgrammer gevist kan worden. Op de Bunny bug spinner vang ik er nog twee snoekjes bij vandaag.

Met twee snoeken voor Danny, drie voor Yuki en drie voor mij een geslaagde visdag. Acht snoeken in totaal, kan het nog mooier? Ja, want Yuki voegt daar op de valreep van deze visdag (bijna naast de auto aangekomen) nog een snoek aan toe!

Anoniem zei

Hoi Mannen wat een topdag. Heerlijk om weer een aantal snoeken te vangen in 2011, en dat met jullie nieuwe hengels. gefeliciteerd hoor. Gr Henk

Hoi Henk,

Thanks!

Ik hoorde van Yuki dat jij ook goed bezig bent geweest afgelopen zondag. Top!

Peter,

Dat zijn weer mooie vangsten aan mooi materiaal. Ik zie regelmatig op je blog prachtige foto's van mooie snoeken. Zo is die ene grote slanke snoek in de sneeuw (recent weer op je blog) een pracht exemplaar. Maar dan worden dergelijke foto's weer afgewisseld met verticaal hangend gefotografeerde snoeken. Vind ik persoonlijk wat minder, associeer ik met foto's van vroeger, waarbij de vangst als een trofé, verticaal hangend, ten toon werd gesteld. En waarbij de betreffende vis uiteraard dood was. Vaak foto's naast de schuurdeur thuis, kennelijk was het destijds nog niet gewoon de camera mee naar de waterkant te nemen. Ik vraag me ook wel eens af wat het betekent voor een snoek, om met het volle gewicht aan de onderkaak te hangen. Al dat gewicht trekt aan een relatief klein gedeelte van de vis, en zet mogelijk stress op kwetsbare gedeeltes van de vis. Een snoek is natuurlijk ook gebouwd voor een omgeving waar gewicht een heel andere rol speelt dan het geval is wanneer hij of zij op het droge aan de eigen onderkaak hangt.

De High Five lijkt mij een mooie hengel. Je schrijft dat het "tot nog toe de beste spinhengel..." is. Ik ben wel benieuwd naar het waarom. Ik ben geïnteresserd in de eigenschappen van deze moderne splitcane. Zelf geloof ik dat van verschillende materialen 'beste' spinhengels gemaakt kunnen worden. Elk met hun eigen specifieke details en eigenschappen. Een beetje zoals bij violen, waarbij de houtsoort mede bepalend is voor de klankkleur. De spinhengel als een fijnzinnig instrument met een eigen kleur, maar wel een instrument dat je langdurig moet inspelen, moet leren kennen, om het beste er uit te kunnen halen. Mijn vraag is dus eigenlijk, om bij de vergelijking te blijven, waarom is de high five voor jou (nu al)de Stradivarius onder de spinhengels.

groet,
alex

Hallo Alex,

Dank je wel. Vroeger zag je inderdaad vaak op de foto's de snoek (dood) verticaal hangend, vaak met de punt van een gafje door de onderkaak of vastgehouden in de ogen. De trotse visser er naast of er achter liefst met een sigaret in de mond.Dat is nog uit de tijd van de bekspanner met naar buiten toe omgevouwen punten. Van de kieuwgreep, waarmee wij de snoeken vasthouden en onthaken, had men toen nog nooit gehoord! De slanke snoek in de sneeuw was bijna 90 cm lang, en dan is het verstandiger om de vis met de tweede hand te ondersteunen.

1. Vis je veel met kunstaas (en dat doen Yuki en ik) en ook nog eens door de jaren heen met hengels van verschillende hengelbouwers en verschillend materiaal, dan weet je wat je zoekt in een goede spinhengel. En uiteraard is dat persoonlijk. Wat meteen al opviel aan de High five is dat je er zuiver en indien gewenst ver mee kunt werpen. De verschillende spinners die ik erop gevist heb voel je goed op deze hengel. Ook de Pako PS lepel voel je er perfect op zigzaggen. Wat zuiver werpen en gevoeligheid betreft, ben ik nog geen betere spinhengel tegengekomen. Daar heb je geen dagen voor nodig om dat vast te stellen.

2. De eerste snoeken zijn gevangen, drillen met de High five is fantastisch. Dat staat in dit verslag en niet anders.

3.Dat de hengel (ook op afstand) goed de haak zet, volmaakt progessief buigt, dat je er elk vuiltje dat je spinner onder water aan tikt op voelt heb ik nog niet eens genoemd. En ook heel belangrijk: je kunt er perfect met 14% Maxima 1.2 kg breeksterkte en 15% Maxima 1,4 kg breeksterkte op vissen. Maar dat laatste is voor jou niet interessant. ;-)

Peter,

Inderdaad geen slechte eigenschappen voor een spinhengel! Maar, zoals je al zegt, het is persoonlijk. De drie punten die je benoemt zullen door verschillende mensen waarschijnlijk geassocieerd worden met spinhengels van verschillende makelij. Wat zijn nu, in jouw ogen, de specifieke kenmerken van de high five die maken dat deze hengel o.a. zo zuiver werpt, zo gevoelig is, en fijn drilt. Zit het in het bamboe, de tapering, de massa (wat is het gewicht/lengte)...?
Of zit het toch in de Maxima...;-)

alex

Alex,

Top kwaliteit bamboe en de (aangepaste*) taper is perfect. Er is eerst een prototype van de High five voor ons gemaakt. Deze voelde zo goed aan, dat we het aandurfde deze hengels te laten maken. De lengte van de High five is 180 cm. Deze massieve spinhengel bezit voldoende massa, een pre bij het ultra lichte spinnen.