16 jan 2011

De eerste keer struinen met de High five

Zondag 16 januari. De bedoeling was om vandaag bij John van Gameren met vijf man de omgeving van Schiedam onveilig te maken. Yuki en Henk gaan naar John toe, maar Danny en ik gaan hier in de omgeving vissen. Beiden hebben we een zware week achter de rug en hebben we de rust even nodig.

Pas rond 14.00 uur staan Danny en ik langs het water. Danny heeft zijn FP Spinmatic vijfgrammer meegenomen en ik mijn nagelnieuwe High five. Onder de High five komt de Shimano Rarenium 1000 FA te hangen. Op de spoel van het werpmolentje heb ik vanmorgen 12% Maxima met een breeksterkte van 1 kg gespoeld. Dat is iets aan de lichte kant, maar helaas was de 15% Maxima waar ik vrijdag helemaal voor naar Hoofddorp ben gereden op. Maxima 15% heeft een breeksterkte van 1,4 kg, en sluit perfect aan bij de zesgrammer.

Spinnertjes die ik vanmiddag wil uitproberen op de hengel zijn de JvG Goliath en de slanke Terrible 35 mm. Beide spinnertjes kun je perfect vissen op de High five, zo zou blijken. Van Yuki hoor ik later via m'n mobieltje dat de Bunny bug spinner het ook perfect doet op de High five. Drie uurtjes vistijd vliegen voorbij. Net als vorige week zondag leek het wel alsof de snoeken vast lagen. De spinnertjes van Danny en mij krijgen beiden een keer een harde tik te verwerken, maar de rovers 'hangen' niet. Als we een brede sloot uit spinnen zie ik dat m'n Terrible spinnerje door een snoekje gevolgd wordt. Vlak voor m'n voeten knalt het snoekje op de spinner.

De eerste snoek op de High five is binnen! Meteen bel ik daarna Yuki, hij heeft dan nog geen stootje gehad op zijn High five. Maar, John heeft dan wel al twee snoeken gevangen, dus dat komt vast goed vandaag, is zijn overtuiging. En dat komt ook goed vandaag, maar daar schrijft Yuki zelf een verslagje over op SddP! Danny en ik vangen er geen snoek meer bij vanmiddag. Geen probleem, het was lekker om een paar uurtjes buiten te zijn.

Groeten,
Peter

De eerste voor 2011 op de "High five"

Hoi Peter,

Vandaag waren we weer eens uitgenodigd om bij John in zijn omgeving te komen vissen, naast het feit dat de partij spinnertjes die Henk had besteld ook allemaal klaar zijn, ga ikzelf vandaag proberen de eerste snoek van 2011 te vangen op mijn nieuwe Flevocane "High five"!
Rond 10:00 uur komen we aan in Schiedam en staan we rond 11:00 uur langs de waterkant. John heeft speciaal voor de ruime 5grammer een Goliath spinner gebouwd met een 28mm Indiana moonblad. Mijn stoutste verwachtingen worden overtroffen, wat werpt en vist deze hengel fantastisch!

Helaas na vier worpen presteer ik 't om 't topspinnertje in een boom die over het water hangt te parkeren, vismaat John heeft 'm er koste wat kost uit kunnen krijgen met het nodige stunt en vliegwerk, bedankt nog eens man( -;

Met de temperaturen van afgelopen week en een zuidwest windje zou het wel eens mogelijk kunnen zijn dat de snoeken los gaan vandaag, net als bij jullie lagen ze nog steeds zo vast als een huis en na een paar flauwe missers hebben we rond half drie s'middags nog geen stootje gehad.

Een supertraag geviste tubefly bracht hier later gelukkig verandering in, John weet in korte tijd op zijn nieuwe 10grammer twee snoeken op deze wijze te verleiden. Henk, ook vissend met een tubefly op z'n 5grams spinmatic ziet een snoekje compleet om de vlieg heen draaien en krijgt later nog een volger tot aan de kant, ikzelf heb dan echt nog geen stootje of teken van leven gezien.

Het eerder door ons gebruikte bunny bug spinnertje zou dan toch de doorslag moeten geven, yesss!! Een snoekje vergist zich in dit superspinnertje en m'n eerste dril op het nieuwe hengeltje is een feit, wat is zo'n splitcane hengel gevoelig!!!

Als ook Henk even later een snoek aan deze dag toevoegt kan de dag al helemaal niet meer stuk.

Traditioneel hebben we na kunnen genieten tijdens een lekker bord macaroni en een potje bier, mannen en Jolanda bedankt weer!

Groetjes Yuki

dennis zei

gefeliciteerd met je mooie hengel en je eerste vangst, maar hoe vist de hengel nu ? ben ik zeeer benieuwd naar

Peter Linzell zei

Hoi Dennis,

In een woord: FANTASTISCH !!!

Groeten,
Peter

Yuki zei

Hoi Dennis,

Dat kan ik alleen maar dubbel en dwars bevestigen, het hengeltje is werkelijk zo gevoelig dat ik de tanden van de snoek tijdens de aanbeet kon voelen op het metaal van blad of het asje van de spinner!

De hengel ligt ook zo lekker in de hand, voor mij geldt in elk geval dat dit de beste en mooiste hengel is die ik tot nu toe in m'n handen gehad heb