30 jul 2012

De drie Mosquito's




Zondag 29 juli. Toen ik zaterdag 25 februari Cor Spinhoven belde om te vertellen dat ik een mooie snoek gevangen had op The Edge stond ik daarna opeens met Raimond te praten. Een lezer van SddP die in de winkel bij Cor was om een nieuwe Mosquito spinhengel te kopen.

Aan zijn stem te horen was het een gedreven kerel. Het eerste contact was gelegd, en sindsdien  plaatst Raimond regelmatig een reactie onder de stukjes op SddP. Eind maart kreeg ik mailtje van Raimond of ik hem misschien een beetje op weg kon helpen; hij vroeg zich af hoe en waar hij moest vissen op het Twiske. Echte stek informatie was niet nodig, schreef hij er nog bij. Natuurlijk wilde ik hem helpen en op de betreffende visdag zijn onze zoon Frank en ik ook nog even bij hem wezen kijken. Ik heb toen meteen ook kennis gemaakt met zijn vaste vismaat Rob. De klik was er, en de mannen wilden graag een keertje komen struinen bij mij door de polders.

Vandaag is het dan zover, en komen de mannen deze kant op. Daarvoor moeten zij vanaf Raimonds huis anderhalf uur rijden, en Rob om bij Raimond te komen nog eens drie kwartier extra. Dat ze ruim een half uur vroeger dan afgesproken hier voor de deur staan geeft wel aan hoeveel zin ze erin hebben!


De Landrover van Raimond voelt zich ook thuis in de polder


Ik heb slechts een doel vandaag: deze mannen een onvergetelijke visdag bezorgen, met hopelijk voor beiden  een aantal snoeken en baarzen. Alle drie gaan we vissen met de speciaal voor de polder ontworpen CJW Mosquito LV spinhengels. Het grote voordeel van hun extra lengte tegenover de standaard kortere spinhengels kunnen zij nu zelf in de praktijk ervaren. Ook vissen met speciaal voor de polder ontworpen kunstaas, in de omgeving waar John en ik een hoop test- en ontwikkelings werk hebben gedaan, vinden de mannen prachtig.

Dat zij beiden aan het eind van deze visdag helemaal into vissen met de streamer op de ultra lichte spinhengel zijn geworden zegt genoeg!

















Deze visdag begint al goed. In de eerste polder die we uitvissen vangen we snoek. Raimond vangt er zelfs drie, waarvan twee echte kroko's . Het voordeel van de 200 cm lange Mosquito 0LV driegrammer is hem meteen ook duidelijk geworden. Met een langere spinhengel is een snoek drillen een stuk eenvoudiger in een polder waar de oevers zompig zijn en er op veel plaatsen riet staat. Raimond heeft alle drie de snoeken op de streamer gevangen, en is na ruim twee uurtjes struinen al behoorlijk overtuigd van de mogelijkheden en de vangkracht van dit kunstaas in de polder.

Rob heeft in de eerste polder een paar tikken gevoeld op zijn kunstaas maar verlaat de polder zonder vis. Ik beloof hem dat er in de volgende polder waar we gaan vissen een snoek rond zwemt waar zijn naam op staat. Beloofd is beloofd, en nu moet ik dat dus ook gaan waarmaken.










Totaal ander water dan waar we net visten. Hier is het echt ondiep, en boven de waterplanten staat op veel plaatsen hooguit 10 cm water. Wat een verschil met slechts twee weken geleden toen ik samen John langs dit water struinde. Het sindsdien aanhoudende warme weer heeft de onderwaterwereld flink in bloei gezet. Geloof me Rob, hier zit snoek, en met een klein streamertje ga je ze ook zeker vangen. Met twee snoekjes en een baars voor Rob is dat uitgekomen.

Tot nu toe hebben we nog helemaal geen baars zien jagen. In de tweede polder was vissen met een klein spinnertje of lepeltje op baars niet te doen, maar in de eerste polder wel. Toen ik in de eerste polder met een lepeltje hoopte een baars over de streep te trekken, liet een snoek zich erdoor foppen.

Er moet natuurlijk ook baars gevangen worden op deze dag, en dan bedoel ik niet slechts die ene die Rob ving. Nee, dat kan beter. En dus rijden naar een heel andere omgeving, met dieper water. Voor we daar gaan vissen, wil ik met de mannen eerst nog even een echte snoeksloot uitvissen.


Op de zwarte VGS SddP streamer






De snoeksloot maakt zijn naam waar, met twee snoeken voor Raimond en mij.  Rumoer in de oppervlakte doet jagende baars vermoeden, snel de streamer wisselen voor een klein lepeltje, en bingo!


Op de witte VGS SddP streamer










Op naar de beloofde baarzen, en leuk als alles volgens plan verloopt. Inderdaad, we vangen baarzen, zelfs flink wat baarzen. Blijft super gaaf vissen met kleine spinnertjes. De VGS Retro 22 mm spinner vist fantastisch op de Mosquito's 0LV's van Raimond en mij, maar ook Rob kan het spinnertje nog prima werpen en voelen draaien op zijn 1LV.

Waar baars zit, zit vaak ook snoek en na twee keer een snoek gemist te hebben op de spinner, wordt die door Raimond tijdelijk verwisseld voor een streamertje. Het blijkt naderhand de grootste snoek van vandaag te zijn, die is gevangen in het kleinste slootje wat we hebben uitgevist vandaag. Dat Rob later ook nog twee snoeken aan deze toch al geslaagde visdag toevoegt maakt het feest compleet.




Met 11 snoeken, waarvan 9 voor mijn gasten, is deze dag er eentje geworden om in te lijsten. Het is donker als we weer terug zijn waar we vanmorgen begonnen, ons huis. Met een grote glimlach wacht Francine ons op. 'Jullie zullen wel honger hebben...' Inderdaad, en met een dampende pan macaroni voor onze neuzen op tafel sluiten we deze dag af onder het genot van een biertje en een hoop mannenpraat.

Groeten,
Peter

4 opmerkingen:

Marvin (Alkmaar) zei

Dit is nou gewoon hoe een visdag hoort te zijn!!

gezellig met goede vangst!!

Anoniem zei

Hoi Peter ,

Heel mooi verslag !!!

Tsjonge wat was dat een mooie visdag ,
zoals Marvin al zei : gezellig en goede vangst .
Nou dat was het zeker !!!
Van diep tot ondiep water , van smal tot breed water ,alles hebben we af lopen struinen.....en wat zijn de streamers daar effectief , ongelooflijk.
Peter nogmaals bedankt he , was een superdag !!!!

Groeten Raimond

Anoniem zei

Hallo drie musketiers,

Een geslaagde visdag met leuke vangsten op allerlei kunstaas.

Alles weer in een mooi verslag met klasse foto's weergegeven.

Om van te smullen.

Groet,
Gerrit

Peter Linzell zei

Hoi Marvin,

Helemaal goed!


----------------------------------------------------------------------


Hoi Raimond,

Graag gedaan!!!


----------------------------------------------------------------------


Hoi Gerrit,

Wat een fantastische hobby hebben we toch!


----------------------------------------------------------------------

Groeten,
Peter