18 jul 2012

Traditional Twinspin


WTF!


Dinsdag 17 juli. De naam Twinspin doet me denken aan een spinhengeltje met twee verschillende toppen. Gelukkig is dat niet zo, en heeft Ton Temming geen ultra lichte spinhengel ontworpen waarmee je op papier dankzij de twee toppen alle takken van het ultra lichte spinnen zou afdekken. Want dat is nog steeds onmogelijk!

Enigszins van de eerste schrik bekomen blijkt de naam Twinspin van toepassing te zijn op een spinnertje. Ook nu is het toch weer schrikken want zoiets mafs heb ik nog nooit gezien. De eerste gedachte is dat de Chinees die deze spinnertjes in elkaar gezet heeft geen tekening kan lezen. Of dat Ton gewoon heeft vergeten de tekening  mee te sturen naar China.

De Twinspin spinner is niet gebouwd op een dun stukje roestvast draad, maar de body is gemaakt van twee warteltjes, twee splitringen, en twee spinnerblaadjes, daarachter een forse enkele haak met daarop twee mini spinnerblaadjes. De spinnerblaadjes tussen de warteltjes in zijn ook nog eens binnenstebuiten gemonteerd. Dus met de holle kant aan de buitenkant.

'Ton is aan de crack', zou je bijna denken bij het zien van deze creatie. En dan bedoel ik bij crack niet die spinmolen waardoor in het verleden menige grote snoek dankzij de haperende en stoterende slipwerking eerder zijn vrijheid kreeg dan bedoeld.




Om weer terug te gaan naar de Twinspin(ner): het ding blijkt niet in China gemaakt te zijn, is zelfs al uitvoerig getest en blijkt ook nog vis te vangen. Althans, dat zegt Ton... Om het nog gekker te maken, hij moet gevist worden op een X-UL spinhengeltje. In Ton's geval het lichtste Pelikaan spinhengeltje, maar de Fair Play Rapier, CJW The Edge en Mosquito 00 zijn natuurlijk ook uitstekend geschikt.

Afgelopen vrijdag toen ik bij Traditional was heb ik er een gekocht. Vanavond na het eten ga ik het stuk blik eens goed aan de tand voelen.

Naast de Twinspin spinner kan ik ook meteen de ultra dunne spinstangetjes uitproberen. Deze laatste zijn nog dunner dan de bekende J-B ultra lichte spinstangen uit Frankrijk. De CJW The Edge, een 500 model werpmolentje met 0,12 mm nylon erop maken mijn uitrusting compleet.

Bij een ultra licht tandem spinnertje ben ik gewend dat je dat heel traag naar binnen kunt vissen. Na de eerste worp komt de Twinspinner op deze manier naar binnen gevist zonder te draaien terug. Na een harde haal met The Edge krijg ik er na de tweede worp leven in. De gevoelige top van The Edge geeft trillingen door. Maar na een kleine meter binnen draaien is de Twinspinner weer een dood stuk blik.




Na de derde worp wordt na een flinke tik uit de top de Twinspinner met een voor mij gevoel iets te hoge snelheid naar binnen gevist. Hij doet het! Maar ook deze keer weigert de Twinspinner dienst. Of toch niet! Een baarsje blijkt de schuldige te zijn.

Gelukkig kan ik de Twinspinner na de volgende worp tot onder de top van mijn spinhengeltje draaiend naar binnen vissen. Gedurende het eerste half uur vang ik op deze manier (in een snel tempo naar binnen gevist) vissend flink wat mini baarsjes.

Eens kijken wat er gebeurt als ik de Twinspinner met flinke halen naar binnen vis, ook wel de huppeltechniek genoemd. De gestreepte rovertjes worden er in ieder geval helemaal wild van.








Weer een worp, en na de tweede of derde tik met de hengeltop wordt er aan de andere kant van de lijn plots keihard teruggetikt. Even voor de duidelijkheid, ik vis met een anderhalfgrammer en 0,12 mm nylon.
Een snoekje zet het kleine slootje compleet op zijn kop, de brasems die net nog onder de overkant op zoek waren naar voedsel schieten als wilden door het slootje heen. Kicken!

Rond 22.00 uur vinden de baarsjes het genoeg geweest. De aanbeten lopen terug, een teken om richting Francine en een late bak koffie te gaan.

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

Marvin (Alkmaar) zei

hi peter

Ik moet even zeggen dat ik goed vind dat je weer met enkele haak vist

dregjes is zo 2011 !!!

Kees de Vries zei

Zo simpel kan je een spinner maken!
Maar kom er maar eens op!