23 jul 2012

Gamba's zijn om van te smullen




Zondag 22 juli. Gisteren heb ik een bakkie koffie gedronken bij Cor Spinhoven en daarbij uiteraard ook gepraat over de allround spinhengel voor de polder. Het ziet ernaar uit dat deze spinhengel er ook echt gaat komen... De VGS Duster streamertjes die hier s'morgens op de mat vielen moesten daardoor een dag wachten om naar de waterkant te gaan.




Vanmiddag is het dan zover, de Duster streamertjes gaan naar de polder. Meteen voor mij ook de gelegenheid om te kijken waar ik zondag a.s. met SddP lezers Raimond en Rob nog goed kan vissen, of dat het er dicht gegroeid is met waterplanten. Wat de spinhengel voor de Duster streamer betreft, ik twijfelde tussen de Mosquito 0LV en 1LV. Die eerste is het geworden.

De Duster even goed nat maken en gaan met die banaan. Bij de eerste worp blijkt dat dat ding gewoon heel traag onder de oppervlakte naar binnen getikt kan worden. Dat had ik niet verwacht, en ik heb daarom ook juist voor een wat diepere en schonere polder gekozen. Je kan daar zelfs nu nog prima met een plugje vissen zonder dat de dregjes constant vuil oppikken. De natte roze Duster doet me denken aan een gekookte gamba, door zijn kleine ronde oogjes en vormgeving.

Lekker klooien met dat ding, dat zelfs de neiging vertoont tot links/rechts uitslaan als je het met korte en harde tikjes naar binnen vist. De zon schijnt en dankzij mijn polariserende zonnebril kan ik het streamertje goed volgen. Ook de bodem kan ik zo goed zien, en daardoor kan ik indien gewenst de streamer hoger of lager naar binnen vissen. Nu nog niet belangrijk, de gamba doet zijn werk nog geen 10 centimeter onder het wateroppervlak.




Stom eigenlijk, ik sta gewoon te dromen, ben voor mijn gevoel met een klein radiografisch bootje bezig en daardoor bijna vergeten dat ik aan het vissen ben. Ondertussen ben ik een hek over geklommen en sta dicht langs  het water tussen kniehoog gras. Hooiland, noemen we dat, en daar mag je niet zomaar doorheen struinen. Zo langs het kantje kan het weinig kwaad. Ik besluit een foto te maken van waar ik nu sta, heerlijk om zo vissen tussen het hoge gras. Een hogere vorm van ontspannen bezig zijn is er bijna niet, ik ben niet ver weg van lekker wegdoezelen liggend op mijn rug tussen het gras, en alleen een grote grasspriet om zachtjes op te kauwen ontbreekt nog.

Het streamertje vliegt opnieuw door de lucht richting de overkant. Tik, tik en.... T*ring! Alsof een emmer van de bodem is opgestegen, alsof het zwarte gat in het universum echt bestaat, maar dan hier in deze poldersloot. Weg is het streamertje, maar ook de vredige en perfecte wereld waarin ik me net nog bevond staat op zijn kop. Voor resetten heb ik geen tijd, de Mosquito 0LV is dan al van een rechte roede veranderd in iets dat aan een hoepel doet denken.








Nog geen drie minuten later ligt de snoek netjes voor mij op het gras, maar ik sta dan nog steeds te trillen op mijn benen. Met 'slechts' 68 cm verre van een monstersnoek, maar deze aanbeet zal ik voorlopig niet meer vergeten.

Ik ben klaar wakker en weer helemaal terug op deze wereld. Het staaldraadje wordt meteen maar vervangen, want waar de Mosquito nu weer keurig zijn kaarsrechte houding heeft aangenomen, is het staaldraadje blijvend vervormd.








Nog geen vijf minuten later is het weer raak. Kleiner dan de snoek van net, maar ook nu weer een kneiterharde aanbeet  op de streamer. Ik moet hier weg, dat is het eerste dat in me op komt. Pas volgende week kom ik terug met Raimond en Rob.




De tweede polder is een ander verhaal. Ik struin helemaal door naar achteren om te zien hoe het water er daar bij ligt. Dat wordt niet op prijs gesteld door de aanwezige hazen, die geregeld voor mij uit letterlijk het hazenpad kiezen.

Gelukkig kan ook hier met de streamer nog goed gevist worden, met ander kunstaas wordt het een stuk moeilijker. De zon staat ondertussen op zijn hoogst en het is nu echt heerlijk om helemaal in je eentje hier rond te struinen. Een nadeel, een snoek vangen wordt er daardoor zeker niet makkelijker op.




De derde en ook de kleinste snoek van vandaag is voor mij dan ook een bonus, op een dag die toch al niet meer stuk kon.

Struinen door de polder, met de ultra lichte spinhengel is ook hartje zomer heerlijk!

Groeten,
Peter


3 opmerkingen:

Anoniem zei

Peter;
Mooie verslagen de afgelopen weken.Genieten vanaf mijn buro stoel.
Helaas even heel weinig tijd voor vissen,behalve af en toe even op de Finten.Was met wisselend succes.
Komt allebei wel weer.

Die allrounder voor de polder heb ik;Een omgebouwde Albatros aftma 4-5 blank,2.40 mtr.Progressief maar redelijk snel.Spinnertjes 25mm tot 45 mm voel je hier goed op.Streamers van 5 tot 15 cm kan je hier goed mee werpen en animeren.Pluggen t/m de Rapala J-9 kun je hier ook goed mee vissen.
Op dagen dat er windje 5-6 staat is dit mijn standaard hengel.
In de gangbare termen zou je dit een 6-7 grams spinhengel kunnen noemen.
Laat die verslagen komen.Leuk om te lezen.
Grt,
Roy.

Anoniem zei

Hoi Peter
Al een beetje bijgekomen van de schrik ? :)
Mooie vis , zeker op een nulletje geeft dat een mooie knal.......
Zoals jij de polder daar omschrijft , verheug ik mij er nu al op om daar volgende week zelf te mogen struinen , super
Die Dusters hebben een goede vangkracht als ik dat zo lees , ik zal ze goed in de gaten houden in je verslagen...
Groeten Raimond

Peter Linzell zei

Hoi Roy,

Precies! Het kunstaas wat jij beschrijft moet goed te vissen zijn, pas dan is het een allround spinhengel. Liefst een spinhengel die aanvoelt als een pittige vijfgrammer, dan als een lichte tiengrammer.


----------------------------------------------------------------------


Hoi Raimond,

:-)

We gaan er een mooi dagje struinen van maken, ook ik heb er ontzettend veel zin in!


----------------------------------------------------------------------


Groeten,
Peter