27 jul 2012

Spirit of Amsterdam




Vrijdag 17 juli. Cor Spinhoven ervan overtuigen dat er een allround spinhengel moest komen, was niet zo moeilijk. Het lukte me ook om er een gedeelde greep van rubberkurk met reelringen doorheen te krijgen. Fuij SIC geleideogen erop, geen probleem! Dat het niet bij slechts een hengel moest blijven, en dat de verkoopprijs niet hoger mocht worden dan 365 Euro, daar moest ik Cor echt van overtuigen. Het is me allemaal gelukt, alleen wilde Cor dan wel de naam voor deze spinhengel uitkiezen.








Ik liep al een tijd rond met het idee dat een allround spinhengel voor de polder een goed idee zou zijn. Een lange spinhengel die het gat tussen de vijfgrammer (CJW Mosquito 1LV) en de tiengrammer (CJW Mosquito 3LV) zou opvullen. Dit ook om het kostenplaatje te drukken, het is tenslotte geen broodje wat je koopt.

Dat Cor liever twee hengels dan eentje verkoopt lijkt mij logisch. Maar in de tijd waarin we op dit moment verkeren is dat voor veel vissers een rib uit het lijf. Met een langere achtgrammer kun je bijna al het kunstaas vissen wat op zowel de vijf als de tiengrammer gevist kan worden. Uitgezonderd het kleinste kunstaas voor de vijf en het grootste voor de tien. Geen vlees-noch-vis hengel maar een volwaardige spinhengel voor de polder!

En mocht er dan toch een tweede spinhengel komen, dan dek je met de Mosquito 0LV het hele X-ultra lichte spinvissen. Deze twee spinhengels, meer heb je eigenlijk niet nodig.  Een Shimano 1000 werpmolentje met twee spoelen en de set is compleet.

De blanks voor de Mosquito's laat Cor bij Talon maken. Met de nadruk op maken. Dit zijn dus echt unieke blanks en door Cor ontworpen voor de Nederlandse poldervisserij. Voor een model Mosquito laat Cor meerdere blanks overkomen. Dan bepaalt hij na deze te hebben 'gevoeld' welke er uiteindelijk overblijft. Soms worden de overgebleven monster blanks verkocht aan collega hengelbouwers, maar vaak ook blijven ze onafgebouwd staan in Cor's winkeltje.

Die blanks komen van pas als iemand een afwijkend spinhengeltje zoekt. En ik was op zoek naar een afwijkend spinhengeltje! Niet eens voor mezelf, maar na regelmatig vragen te krijgen of je nu echt al die spinhengels nodig hebt, om goed uit de voeten te komen onder alle omstandigheden in de polder. Nee, The Edge heb je niet echt nodig en ook The Artist niet, maar de 0LV, 1LV en 3LV wel.  Moet er een weg gestreept worden dan zou dat de 1LV worden, enneh,  dan zou ik zelf de 0LV ruilen voor The Artist. Puur omdat er met die laatste heel goed met rubber gevist kan worden.

Tussen de monster blanks vandaan heb ik samen met Cor twee blankjes gevonden die uitstekend geschikt zijn om als achtgrammer door het leven te gaan. De blankjes zijn genummerd en kunnen aan de hand van hun code bijbesteld worden. De pittigste van de twee is het uiteindelijk prototype geworden. Want voor Cor de blankjes gaat bestellen moet deze spinhengel eerst het water gezien hebben. De grote vraag is natuurlijk of de gekozen afbouw voor de allrounder niet te extreem is. Over het vissen met de spinhengel in de polder hangt nog steeds het imago van een man met pijp en opgerolde overhemdsmouwen. Waar in het vliegvissen de ABU Delta reel met zijn afwijkende driehoekige vorm in de jaren 70 not done was, zie je nu de meest futuristische ontwerpen onder vlieghengels hangen. Maar ook synthetische bindmiddelen winnen aan populariteit bij de vliegvissers. Met stokkies soms in het achterdeel net iets dikker dan een cola rietje kunnen dikke streamers weg gezet worden als of het niets is. Ook onder vliegvissers is nog steeds een groep die volhoudt dat vroeger alles beter was. Maar, we praten dan wel over de minderheid.

Een paar jaar geleden werden hardchrome geleideogen bijna standaard gemonteerd op vrijwel alle spinhengels. De greep daarop moest van kurk met reelringen zijn, en een werpmolen moest geen slinger maar een kruk hebben en het liefst zwaar draaien. Als je met iets totaal anders kwam dan zat er echt een steekje los bij je. Toch hebben ondertussen flink wat spinvissers hun zware hardchrome geleideogen laten vervangen door dunne lichtgewicht nickel/titanium of gevoerde Fuij geleideogen. Men spreekt over een verbetering! Het eerste prototype allround spinhengel laat zien wat mogelijk is, en niet wat moet. Wijzigen kunnen voor het in productie nemen nog worden doorgevoerd. Want dat deze spinhengel er komen gaat dat staat vast.


230 cm lang, werpvermogen  8 gram




Gisteravond heb ik de spinhengel bij Cor opgehaald. Rond 22.00 uur trok ik stijf van de koffie de deur van zijn winkeltje achter mij dicht. Dat werd dus slecht slapen vannacht en om 6.00 uur zat ik opnieuw in de auto maar nu op weg naar de polder.

Een Shimano Rarenium 1000 werpmolentje met 0,08 mm Nanofil gaat onder de Spirit of Amsterdam. Ik hoop dat de lezers en toekomstige eigenaars vinden dat deze naam voor een spinhengel echt niet kan. ;-)


De VGS Duster streamer kun je er uitstekend op vissen


De grootste Traditional Pelikaan lepel ook!


En weg is de Suikerspin


Van 6.15 tot 11.30 uur heb ik getest met de hengel. De kunstaasjes die ik er op uitgeprobeerd heb zijn de VGS Duster streamer, Pelikaan 7 grams lepel,  VGS Suikerspin en als laatste een rood Ilure 3 lepeltje. Alle vier deze kunstaasjes kunnen uitstekend gevist worden op de Spirit of Amsterdam. De eerste test is dus positief.






De Ilure 3 Spoon leverde me flink wat baarzen op vanmorgen


Wat ook leuk is, is dat alle vier de kunstaasjes vanmorgen vis hebben opgeleverd. Drie van de vier snoeken van vanmorgen waren tussen de 50 en 65 centimeter lang, en deze rovers konden zich van hun beste kant laten zien op de achtgrammer.

Wordt vervolgt!

Groeten,
Peter

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter
Echt een mooie hengel en de keuzes worden nu steeds moeilijker; hahahahaha. Ik heb zelf nu een 1LV en wil uiteraard uitbreiden. Maar ga ik naar onderen (nog lichter) of naar boven (zwaarder voor hardere wind). Nou ja stof tot nadenken en eerst maar eens de 1LV volledig leren kennen. Vandaag weer wat kunstaas mogen ontvangen van John en morgen testen in Wilnis. Cor kennende blijft deze naam maar The Rounder (alleskunner) is misschien ook wel een leuke.
Veel visplezier.

Bert

Anoniem zei

Hi Peter,

Leuk die zoektocht naar de allround spinhengel en nog veel leuker dat jij alles uittest. Zelf heb ik nav jouw tests en adviezen een LV3 aangeschaft, en samen met de "korte" mosquito 0 dek ik daarmee het kunstaasspectrum behoorlijk af. Kortom: keep up the good (testing) work, je maakt er veel mensen blij mee.

Groet,
Bert S

Marvin (Alkmaar) zei

ik was dus vandaag (nu gister,want is al later) heel toevallig opzoek naar een allround hengel bij cor
als eerste viel me oog op de psychometry maar dat ik hem daar in me handen had voelde deze niet lekker
het was niet wat ik zocht
ik wil hem gebruiken voor de pen en soms ( 2 keer per jaar ) om te dropshotten en van alles
de 3lv is ook een mooi allround hengeltje maar omdat ik al de liefde heb voor de 0lv en die dus helemaal gewend ben voegt ook die bij mij niet helemaal
maar na me 2 de bakkie koffie komt cor met een hengel "de clown "
ik was echt meteen verliefd ...heel raar ...wat een mooie hengel , sierlijk en statisch
deze is voor snoekbaars en pen .. de clown 2 is iets stugger dan de 1 en daardoor meer naar wat ik zoek
je kan er niet mee spinnen maar dit is niet storend, omdat ik dan soms me visgenot kan uitbreiden naar iets andere soorten

Ook had cor het even over jou en de hengel die je nu beschrijf
maar wat is het belangrijk dat je eerst een hengel in je handen moet hebben voordat je daadwerkelijk een keuze of mening kan hebben

Anoniem zei

Ik vind die rubber kurken niet mooi, een volledig kurken handgreep is toch het mooist, en als het een splitgrip moet worden dan liefst met vaste reel houder aangien een splitgrip met reelringen niet zo zinvol is.
Er zijn tegenwoordig schitteren vaste reel houders te bestellen, kijk maar eens op mudhole.com.

Groeten
Otto