3 aug 2012

Onderlijnen en Fluorocarbon?


Donderdag 2 Augustus. Van lezer Christiaan kreeg ik gisteren het onderstaande mailtje:

Hoi Peter, 


Ik heb zo het vermoeden dat ik niet de eerste en ook niet de laatste zal zijn die je hier naar zal vragen maar ik zit met wat overwegingen waar ik heel graag jouw mening over zou willen hebben. 


Op dit moment vis ik met spinnertjes vanaf 18mm en af en toe een plugje, en een hoofdlijn van nanofil 0.06. Dat laatste is uiteraard jouw schuld, maar mij hoor je absoluut niet klagen. Een briljant lijntje, zeer slecht voor het hart, dat dan weer wel. Omdat snoekjes mijn spinnertjes ook wel lusten gebruik ik op dit moment een spinstangetje. 


Het enige wat mij is opgevallen is dat er een gebrek aan demping is, wat mij al menig baars heeft gekost. Een dempend onderlijntje is dus gewenst en ik zat te denken aan een stukje fluorocarbon. Vooral ook omdat een plugje met een stangetje niet werkt. Een staaldraadje geeft ook al geen demping, anders was die keuze snel gemaakt. Een streamertje wil ik dit weekeinde ook eens gaan proberen na alle verhalen op je blog. 


Hiermee komen we op mijn probleem: alles tussen de hoofdlijn en het spinnertje zelf. Fluorocarbon is volledig nieuw voor mij en ik heb niet de financiele middelen om verschillende merken, diameters en andere materialen te gaan uittesten (tjsa, student...). Het onderlijntje moet snoekbestendig zijn uiteraard, maar verder dan dat kom ik niet. 


Kun jij mij een diameter (en mogelijk merk...) en verdere bouw van het onderlijntje aanraden? Knopen, sleeves, lengte, diameter, merk, speldjes, warteltjes. Er zijn zoveel variabelen dat ik door de bomen niet eens meer weet op welk continent het bos zich bevind. 


Heel erg bedankt Peter! 


mvg, Christiaan


Christiaan vist met een  152 cm korte Mitchell Privilege spinhengel. Die mist de demping die mijn langere CJW The Edge en Mosquito's wel bezitten. Zijn vraag hield mij bezig en dus ben ik tot vannacht 02.30 uur bezig geweest om een onderlijn te maken van zowel staaldraad als Fluorocarbon. Belangrijk voor mij, zonder knopen of wartel om de verbinding tussen beiden te maken. Knopen gaan altijd ten koste van de breeksterkte van onze vislijn, ongeacht het materiaal waar deze van gemaakt is.

Waarom Fluorocarbon? Voordeel van dit materiaal is dat het veel rek heeft, zelfs op een kort stukje. En rek is demping! Een onderlijntje van maximaal 40 cm lang, half staaldraad en half Fluorocarbon wilde ik maken. Maar hoe laat ik die twee lijnen in elkaar overgaan zonder knopen? Een piep kleinwarteltje lijkt de oplossing, maar na een onderlijntje op deze manier gemaakt te hebben, ben ik niet tevreden. Dat heb ik ook bij het tweede onderlijntje waar het warteltje heeft plaatsgemaakt voor een 4 mm splitringetje. In beide gevallen is de onderlijn tweedelig geworden, en dat bevalt me niet. In het midden op de verbinding hangt het onderlijntje door, en maakt een knik.




Opnieuw gaat de 0,15 mm Flexonite staaldraad door een sleeve. Waarom niet aan de andere kant van de sleeve de 0,22 mm Fluorocarbon erdoor heen halen? Zo gezegd, zo gedaan. Van beiden maak ik een lus aan het uiteinde van de sleeve, net zoals bij een standaard onderlijntje aan een kant van de sleeve wordt gedaan.






De lussen trek ik voorzichtig de sleeve in, en de sleeve knijp ik dicht op drie verspringende  plaatsen. Beide uiteinden laat ik open. De uitstekende einden van zowel het staaldraad als de Fluorcarbon knip ik zo dicht mogelijk bij de sleeve af. Een voor het oog eendelige onderlijn, en nog mooier, zo voelt het ook aan.






Hoe hard ik ook trek, de verbinding houdt stand! Een speld aan de onderkant van het staaldraadje en warteltje bij de Fluorocarbon, en het eerste ultra lichte onderlijntje met demping en echt 100% tooth-proof is klaar.

Ik maak er drie, en ga daarna naar boven en kruip naast Francine in bed. Bizar wat dat ultra lichte vissen toch met me doet.


Rapala Original F03 plugje


Yo Zuri Snab Beans plugje


VGS Weber lepeltje


Het kleinste Traditional Pelikaan lepeltje


Vandaag moet het nieuwe onderlijntje natuurlijk wel getest worden. De baarssloot waar ik afgelopen zondag met Raimond en Rob gevist heb lijkt me ideaal daarvoor. The Edge gaat mee, samen met de JDM Twinpower 1000PGS waarop 0,04 mm Nanofil is gespoeld. Meteen ook maar wat verschillende kunstaasjes meegenomen die ik op The Edge wil gaan vissen vanmiddag. Een piep klein plugje van Jenzi, een Rapala Original F03 plugje, het kleinste Yo Zuri Snab Beans plugje, VGS Weber lepeltje, en het kleinste Traditional Pelikaan lepeltje.


De perfecte buiging!


Op een piep klein plugje van Jenzi






Robin bedankt voor de foto's en het filmpje!


Op al deze kunstaasjes heb ik baars gevangen vandaag, maar op het Jenzi mini plugje en het kleinste Pelikaan lepeltje naast baars ook nog een snoek van 71 cm en 75 cm. Slechts een onderlijntje heb ik gebruikt en alle vissen zijn daarop gevangen.

Groeten,
Peter


4 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi onderwerp ... Misschien ter aanvulling heb ik sowieso wel belangstelling voor het gebruik van onderlijnen in relatie tot het UL vissen op roofvis. Het ideale kant en kant klaar materiaal ben ik nog niet tegengekomen. Dus eigenlijk; wat gebruiken de verschillen UL-vissers en onder welke omstandigheden.

Bert

visser zei

Ik geloof dat er inderdaad aanbeten gemist worden en vissen verspeeld t.g.v. de combinatie 'harde'hengel en rekloze lijn, zeker wanneer daarbij ook nog eens flink wordt aangeslagen. Een combinatie van een hengel die wat soepeler doorbuigt met bijvoorbeeld de rek van nylon maakt dat de druk bij een aanbeet iets meer geleidelijk wordt opgebouwd. De vis zal mogelijk wat minder snel doorhebben wat er aan de hand is en de haak heeft meer tijd om zich te settelen in de bek van de vis. 'iets meer tijd' is hier natuurlijk betrekkelijk. Ook met nylon en de genoemde hengel gaat het om fracties van secondes. Een haak met een dunne draad en een 'offset' vlijmscherpe punt helpt natuurlijk ook. Aanslaan is dan niet eens meer nodig.

Ik vraag me af wat 20 cm fluorocarbon aan 'demping' oplevert. Fluoro staat niet echt bekend om de eigenschap 'rek'. Laat het 5 % zijn, dan levert het slechts een cm rek op de gehele combinatie...De 22/100 fluoro is overigens niet toothproof. Zou een snoek bij de aanbeet over de eerste 20 cm staaldraad schuiven, dan kan de vis gemakkelijk verspeeld worden met het kunstaas in de bek. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Vooral bij het vissen met licht kunstaas, spinners e.d. en met name streamertjes, gebeurt het regelmatig dat het kunstaas makkelijk naar binnen gezogen wordt bij een aanbeet en achter de kieuwbogen belandt. 20 cm staaldraad kan dan bij een beetje snoek net even te kort zijn...Bij de opkomst van het fluoro is in de vliegvisserij bij het streameren veel geëxperimenteerd; met de veel dikkere diameters fluoro, als onderlijn of gewoon als volledige leader. Sommigen zweren erbij, anderen verloren ook aan het zeer dikke fluoro nog snoek tgv rafelen of doorbijten van de lijn bij de aanbeet of tijdens de dril.

Tot slot, er is wel speciaal onderlijn materiaal in de handel dat wel echt toothproof is en dat 10 tot 15 % rek heeft.

groet,
alex

Christiaan zei

Hoi Peter,

Bedankt voor je zeer uitvoerige uitleg. Aankomend weekeinde ga ik het allemaal eens uitproberen.

Gr, Christiaan

Peter Linzell zei

Leuk, SddP lezen in Duitsland!

Wel vreemd, een toetsenbord met ß,Ö,Ä en Ü.

Groeten,
Peter