13 aug 2012

Edgen met Raimond


The Edge, lengte: 195cm, topdiameter: 1.1mm, achterdiameter: 4.1mm, werpgewicht: 1.5gram


Shimano Stella 1000FE en Twinpower 1000PGS


Zondag 12 augustus. 'Zondag Edgen?'  mailde ik Raimond afgelopen vrijdag. Nou, dat hoefde ik hem geen twee keer te vragen, en dus gaan wij vandaag op pad met onze The Edge's. Niet gericht op groot wild, maar op alles wat een prooi ziet in onze kleine kunstaasjes.






We gaan vissen in voornamelijk kleine slootjes die door de meeste vissers voorbij gereden worden, niet omdat er geen vis zwemt, maar puur omdat er met groot kunstaas niet gevist kan worden. Ook voor Raimond een nieuwe ervaring, maar na vandaag heeft hij net zoals ik de smaak te pakken.

Om 8.00 uur vanmorgen begint de lange dag dag struinen hier aan de keukentafel met koffie. Raimond heeft een voor mij nieuwe onderlijn meegenomen, een onderlijn met ingebouwde rek. De naam van deze onderlijn is Knot 2 Kinky en heeft in de lichtste uitvoering een breeksterkte van 2,72 kg (die heb ik). Deze onderlijn is dun en komt keer op keer terug in zijn oorspronkelijke rechte vorm. Dat laatste heb ik vandaag uitvoerig kunnen testen.






De kleine slootjes leverde ons zo als te verwachten was met mini spinnertjes flink wat baarsjes op, vooral de kleinste VGS Thunder Creek was een 'killer' voor de baars vandaag. Naast veel mini spul vingen we ook een aantal grotere baarzen op de 18 mm Beatle bug spinner.




Een klein snoekje werd gefopt met een ultra licht VGS Weber lepeltje, een aanrader voor The Edge en de polder.




Ook de door Gerrit Elbertse (GAE) speciaal voor The Edge ontworpen mini streamertjes kregen zwemles in de slootjes. En niet zonder resultaat!

Kleine slootjes, kleine vis, daar lijkt het op, maar pas op, ook daar is de kans aanwezig op een grotere snoek. Met de 18 mm Beatle bug spinner hoopte ik als bonusvis voor vandaag een ruisvoorn te verleiden, altijd leuk om op een visdag alle drie de polder rovers te vangen. De Knot 2 Kinky onderlijn heb ik daarvoor tijdelijk vervangen voor een onderlijntje van Fluorocarbon. Dat laatste maakt vaak vaak het verschil tussen volgende ruisvoorns en ruisvoorns vangen. Vandaag lukte dat niet... Een flinke snoek ging wel vol voor de Beatle bug. Op The Edge sowieso al spannend, maar zonder echte 100% toothproof onderlijn helemaal.




Uit ervaring weet ik dat Fluorocarbon beter dan nylon bestand is tegen de snoekentandjes, en gelukkig is dat vandaag ook weer gebleken.






Met een berg baarsjes, maar ook flink wat grotere baarzen een heerlijk dagje Edgen. Een snoekje en een heuse snoek maakte het ultra lichte feest vandaag compleet.

Groeten,
Peter

7 opmerkingen:

Unknown zei

Peter!

Leuk verslagje weer, zo te zien hebben jullie je weer prima vermaakt! Hoe is het knot 2 kinky onderlijntje je bevallen? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Ben nog steeds naar iets op zoek wat niet zo snel vervangen hoeft te worden ;)

Groeten
Robert Veenendaal

Peter Linzell zei

Hoi Robert,

Leuk, wij hebben elkaar gesproken bij Traditional!

Knot 2 Kinky is super dun, slijt en vormvast, en heeft een ingebouwde schokdemper. Je moet wel zelf de sleeves erop knijpen, maar dat is een fluitje van een cent.

De 2,72 kg uitvoering en hele kleine sleeves van P&M zijn helaas (nog) niet te koop bij Traditional. Ton en Hennie kennende zal dat niet lang duren. ;-)

Groeten,
Peter

Unknown zei

Dat klopt! Jij bent medeschuldig aan mijn beginnende verslaving aan het ultra lichte vissen! ;D

Klinkt interessant! Hoop dat Traditional dit materiaal dan snel in hun assortiment opnemen (lezen ze mee? :P)

Met 'je moet wel zelf de sleeves erop knijpen' bedoel je neem ik aan dat je de onderlijn zelf moet maken, geen kant en klare?

ps. heb je nog een goede tip qua streamertje voor mijn cormoran 1-7g? :D

Groeten
Robert

Peter Linzell zei

Hoi Robert,

:-)

Ik denk dat er wel meegelezen wordt in Utrecht.

Goede streamertjes voor jouw Cormoran 1-7 gram: VGS SDDP streamer - enkel en dubbel, GAE Z13 en Z17 streamertjes.

Groeten,
Peter

Unknown zei

Thanks!!

Ga er gelijk mee aan de gang. Zo snel mogelijk weer genieten aan de waterkant en struinen langs het hoge gras en de rietkragen.

En .. SddP in de gaten houden!

Groeten,
Robert

Anoniem zei

Hoi Peter ,
Je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt !
Het was weer een hele gezellige leerzame visdag , mooi man !
Assortimentje mini minispinnertjes zijn al besteld bij John ;)

Groeten Raimond

Anoniem zei

Hoi Peter,

Zoals gewoonlijk weer een lekker sappig informatief verslag met de nog mooiere foto's.

Als je op zoek bent naar een stalen onderlijntje met daarvoor iets wat nog meer rek moet hebben dan fluorcarbon, neem dan GARDNER TACKLE POWERGUM.

Doordat het bijna 100% rek heeft (en erg sterk) is het wel lastig de juiste knoop te maken.

Puzzel ze voor de juiste knoop, ik weet dat je het gaat uitproberen.



Groet,
Gerrit