8 dec 2012

PowerPro




Vrijdag 7 december. Als er vorst voorspeld wordt, dan krijg ik het altijd op mijn heupen. Niet de schaatsen, maar de hengels trekken dan aan me. Ga naar het water nu het nog kan!

Zo ook vandaag, al zijn de voorspellingen dat de kans groot is dat koning winter de vorst nu nog niet doorzet. Maar, je weet het maar nooit, voor je het weet ben je zomaar drie weken op rij zoet met ijs en sneeuw. Niet de kou maar de gedachte aan een harde ijskorst op het water doen mij rillen. De polders hier in de omgeving liggen al bijna dicht, maar in het stadswater kan nog overal gevist worden.

De oplettende lezer zag dat ik gisteren en gele lijn op mijn werpmolen had zitten. Het is PowerPro 0,08 mm, maar de opgegeven diameter klopt zeker weten niet. Vergeleken met Nanofil 0,08 mm is PowerPro een stuk dikker.










Na de korte sessie gisteren heb ik vandaag ruim drie uur gevist met PowerPro. Een 'moderne' gevlochten lijn  uiteraard vol prachtige beloftes. De basis van PowerPro vislijn zijn ultrasterke Spectrafibers. Spectra vezels zijn extreem sterk, ongelooflijk dun en de hoge breeksterkte maakt het 15x sterker dan staal, duurzamer dan polyester en  40% krachtiger dan aramidevezels. Het verwerkingsproces zorgt voor een perfect ronde en soepel gevlochten vislijn. Dankzij de unieke eigenschappen kan hij op elk soort molen, reel en hengel gebruikt worden zonder gevaar voor de lijnrollers! Door de speciale coating rafelt het niet, neemt het nauwelijks water op, is het gemakkelijk te knopen en knopen houden beter.

Ik heb nog veel te kort gevist met PowerPro om al deze beloftes te staven. Maar, het knoopt inderdaad gemakkelijk en rafels heb ik ook (nog) niet gezien. Ook het schurende geluid op de ogen van de hengel tijdens het binnen draaien blijft uit, iets waar ik voor vreesde. PowerPro werpt net zoals Nanofil verder dan nylon en blijft ook in het nu ijskoude water soepel. Of dat door de coating komt, en of deze coating snel slijt zal de tijd moeten leren. Slechts een minpuntje (als je de diameter niet meetelt) heb ik ontdekt. PowerPro spoelt tijdens het vissen minder strak op dan nylon en Nanofil.

En yes, ik heb voor het ijs uit ook nog een snoek gevangen. Een tergend traag geviste VGS Fire Fly deed de truuk.

Groeten,
Peter

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter ,

Leuk dat je nog even tijd had om te vissen voordat het water dicht ligt....
Mooie vis weer :)
Wat de powerpro betreft ,die heb ik ook regelmatig op mijn molens en reel gehad ,is gewoon een goede lijn wat mij betreft, niks mis mee....
Hopen dat de vorst niet doorzet , straks 2 weken vakantie , zou leuk zijn als er dan gevist kan worden:)
Groeten Raimond

Anoniem zei

Hi Peter,

Leuke test weer! Ik gebruik zelf al jarenlang powerpoint, maar dan 15/00 op de tiengrammer. Op de driegrammer ben ik nu whiplash crystal aan het uittesten. Dat bevalt tot nu toe ook prima. Misschien ook iets voor jou om uit te proberen?

Groet,
Bert

Peter Linzell zei


Hoi Raimond,

Dat wordt met een beetje mazzel straks twee weken flink wat kilometers maken. ;-)


----------------------------------------------------------------------


Hoi Bert,

Ik ga nu eerst met PowerPro aan de gang, maar het zou leuk zijn als jij mij op de hoogte houdt van jouw ervaringen met Whiplash Crystal.


----------------------------------------------------------------------

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hi Peter,


Ervaringen met whiplash crystal van afgelopen september: prima lijn, geen rare lijnbreuk, loopt lekker door de ogen van de hengel, spoelt goed op (op symetre 500 molentje), heeft meer dan voldoende trekkracht en beschadigt niet snel door riet o.i.d.

Volgend jaar juni-september ga ik alleen maar met whiplash ultralicht vissen, dus dan wordt mijn test voortgezet en meld ik je de resultaten.

Ik ben benieuwd naar jouw verdere powerpro ervaringen, want daar heb ik toevallig onlangs een rolletje 8/00 voor aangeschaft...

Groet,
Bert