30 dec 2012

2012 met en in perfectie afgesloten






Zondag 30 december. Geen jaaroverzicht als laatste verslag van 2012, maar een visverslag. Wat niet wegneemt dat 2012 in alle opzichten een fantastisch jaar met de spinhengel is geweest. Het jaar afsluiten, uiteraard met de spinhengel in de hand is het mooiste om samen te doen met je vismaten. En Rob en Raimond zijn ondertussen meer dan vismaten voor mij geworden, net zoals John van Gameren die helaas vandaag moet werken.








We beginnen vanochtend in de polder. Helaas blijkt de polder die ik uitgekozen heb al bezet te zijn. We zien drie mannen met lange spinhengels struinen langs het water door het vroegere land van mijn opa. Tot ik met SddP begon werd hier behalve door mij nooit door anderen gevist. Afgelopen vrijdag werd ik vissend in een andere polder ook herkend door twee vissende lezers van SddP.

Toen ik nog op karper viste kon ik mij opwinden over 'stekkenpezers', maar nu doe ik dat niet meer. Ik denk mooi zo, en gun deze vissers hun succes. Er is meer dan water genoeg, en dus moet ik opzoek naar nieuwe uitdagingen. Altijd leuk!

De tweede polder die we aandoen hebben we wel helemaal voor ons zelf. Helaas werkt de aanwezige snoek daar niet mee, want slechts een klein snoekje liet zich foppen. Raimond is er terecht blij mee, want iedere vis groot of klein telt mee.


De kans is groot dat de meeste snoeken achter de witvis aan deze polder zijn uitgetrokken of zich ophouden op de diepere stukken water om te overwinteren. De polder laten we voor wat het is, en we gaan de luwte opzoeken. Goed voor onze lijf en leden, maar ook voor de snoeken is het daar beter uit te houden.

Ik probeer mij altijd zoveel mogelijk te verplaatsen in de vis waarop ik het voorzien heb. De duurste spinhengel, werpmolen en lijn voorzien van het beste stuk kunstaas dat er bestaat zijn waardeloos als er op een plek gevist wordt waar de vis zich op dat moment niet ophoud. En dus zoeken we ons *geluk (*bestaat niet, dat moet je zelf afdwingen) aan de rand van de polder.
















Wie niet waagt wie niet wint. Maar wagen moet je wel met verstand doen. De tijd dat een goede spinhengel van glasvezel was, niet langer gemaakt kon worden dan 210 cm, en altijd voorzien moest zijn van hooguit vijf grote geleideogen incl. topoog ligt ver achter ons. Wat wel gebleven is is het kurkenhandvat met reelringen. De cone met rubberen stootdop  zoals die noodzakelijk was op spinhengels gemaakt van splitcane is niet meer nodig. Voordeel van grafiet is dat de spinhengels die daarvan gemaakt worden niet alleen langer zijn, maar ook gevoeliger dan hun glasvezel voorgangers. Gemaakt van dikwandig grafiet zijn ze ook nog eens veel beter bestand tegen blijvende schade als ze licht overbelast worden. Er kan dus met veel meer kunstaas gevist worden op een en dezelfde spinhengel als vroeger. Met de Spirit of Amsterdam is mijn droom van slechts een spinhengel voor allround gebruik in de polder uitgekomen in 2012. En dat ik op de laatste visdag van dit jaar op deze spinhengel, bespannen met Nanofil en een PaKo S lepel een dikke snoek mag bijschrijven is fantastisch. De aanbeet zelf was niet minder fantastisch een grote boeggolf volgde over een afstand van zeker vier meter de lepel om daarna er vol op te knallen.





















In het tweede deel van deze visdag vangen we samen 13 snoeken. En daarmee eindigt de laatste keer struinen door de polder in 2012 met 14 snoeken.

2012 ligt nu bijna achter ons, en een nieuw jaar met nieuwe uitdagingen lonkt. Alle lezers wens ik een goede maar vooral ook veilige jaarwisseling, en natuurlijk een spetterend 2013 toe.

Groeten,
Peter Linzell



7 opmerkingen:

Klaasjan zei

Dag Peter,

Dat is een fraaie snoek op een spinhengel, een mooie afsluiting van het jaar.
Voor jou en je familie een goed 2013 toegewenst.

vrgr Klaasjan

Anoniem zei

Hi Peter,

Mooi verslag met mooie snoeken en mooie hengels. Dank voor weer een jaar visblogs die zowel leuk als leerzaam waren. En uiteraard een gelukkig en visrijk 2013 toegewenst!

Groet,
Bert

Anoniem zei

Hoi Peter ,
Was weer een gezellig dagje aan de waterkant met mooie vissen en dat monster van jou als uitschieter !!!
Net zoals Bert in de reactie hierboven bedank ik je voor al je uren testen aan de waterkant en de mooie verhalen op SddP , en ook voor het bedenken van de "Spirit of Amsterdam" samen met Cor , wat een hengel !
Door SddP ,en de visdagen met jou heb ik dit jaar een voorkeur voor het vissen met streamers gekregen die jouw vismaat John dan weer maakt ,man wat is dit toch een leuke vorm van visserij...
Nou , een goed uiteinde straks voor jou , Francine en de kinderen
en natuurlijk een heel goed 2013 !
Tot volgend Jaar :)
Groeten Raimond










Anoniem zei

Beste heren,
Veel geluk en spannende avonturen gewenst voor 2013.Naar eigen smaak en inzicht in te vullen.

Peter;Proficiat met de kroko,mooie,dik verdiende afsluiter van 2012.Zal wel een mooie dril geweest zijn.

Ik was de 30e in Bunnik aan het polderen.Na ruim 2.5u vruchteloos smijten en animeren van kunstaas kwamen we op een stuk van 200m een aantal actievere Snoeken tegen.Had er 5 geland.Mijn maatje had er 4.
Ook voor ons een bevredigende afsluiting van 2012.
Grt,
Roy

Willem, Almelo zei

Hallo Peter,
Als trouwe lezer van je blog wens ik jou en je dierbaren een visrijk en gezond 2013 toe.
Gr.
Willem

Anoniem zei

Hallo Peter,

Een hele mooie afsluiter van 2012.

Al het goede voor 2013 toegewenst voor jou met je gezinnetje, familie en alle lezers van je blog.

Dat je ons weer op vele mooie verslagen mag trakteren in het nieuwe jaar.

Groet,
Gerrit

Peter Linzell zei


Thanks mannen!