21 dec 2012

Koud en heel veel koffie


Donderdag 20 december. Vandaag komt John een dag deze kant op. Deze keer niet alleen om te vissen, maar vooral ook om kennis te maken met de winkels van Ton Temming en Cor Spinhoven. Twee mannen die in de hengelsport hun strepen verdiend hebben.

Maar eerst gaan we natuurlijk samen vissen. De zuidoosten wind voelt koud aan en belooft weinig goeds, als het om het vangen van snoek gaat. Ik vraag daarom ook aan John: 'wil je naar de polder of wil je een snoek vangen?' Uiteraard wil John het laatste, en daarom gaan we twee uurtjes in de luwte van de bebouwing vissen.








De snoeken lagen zo vast als een huis vandaag, maar ondanks dat hebben we toch vis gevangen. Twee uurtjes werpen met de streamer en de tubefly leveren ons drie snoekjes op.

Op naar de koffie en koek en even opwarmen bij ons thuis, en daarna gaan we naar de koffie in Utrecht. In de winkel van Ton kijkt John zijn ogen uit. Het schap met ultra licht en licht kunstaas is in de aanloop naar de kerstviering leeggeplunderd, maar er hangt gelukkig nog genoeg voor ons.






mini No Knot connectors




Behalve lepeltjes worden ook bindmaterialen op de vliegvisafdeling aangeschaft. Traditional hengelsport is het Mekka voor de poldervisser die graag met licht materiaal op pad gaat. Dat weet John nu ook!


Na Utrecht gaan we naar Amsterdam. De kleinste en gezelligste hengelsportzaak van Nederland. Daar drink je geen koffie maar een bakkie stookolie. En wie er voor iets anders dan een hengel heen gaat komt van een koude kermis thuis. Cor Spinhoven  heeft maar 1 drive, en dat zijn hengels en nog eens hengels.








Koffie drinken tussen de afgebouwde hengels, blanks en muren gevuld met visfoto's is iets wat elke sportvisser een keer in zijn leven gedaan moet hebben. Kom je binnen dan staat rechts de droogmolen en kijk je recht voor je uit dan zie je de werkplaats. Eerst koffie, en na wat Mosquito's te hebben rond getrokken, nemen John en ik een kijkje in de werkplaats en snuffelen wat tussen de blanks. De ladenkast boven bij de trap wordt natuurlijk ook aandachtig geïnspecteerd. De lades zijn gevuld met geleideogen in vele soorten en maten, cones, reelhouders, rvs stootringen enz.






Met twee Belgen (geen mop) praten we honderduit, en een herken ik meteen van zijn blog 'Jagen, vissen en nog veel meer'. Maar er is nog een reden waarom wij hier zijn. Het eerste productie exemplaar van de Spirit of Amsterdam is klaar, en Raymond heeft die gekocht. Zondag komt hij hier vissen, en dus neem ik zijn Spirit vanavond voor hem mee.

Deze dag is omgevlogen en ik had John zo graag ook nog de winkel van Henk Peeters laten zien. De nestor van de hengelsport en de eigenaar van de oudste hengelsportzaak van Nederland. Volgende keer dan maar...

Groeten,
Peter

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter en John ,
Zo te lezen en zien hebben jullie een hele gezellige dag gehad in Utrecht en Amsterdam .... en niet te vergeten ook nog vis gevangen:) Helemaal goed!
Peter , tot zondag....kijken of we dan een snoek kunnen vangen met de nieuwe "Spirit" ;)
Groeten Raimond

Unknown zei

leuk zo,n tour langs de giganten.
die no knotjes van je foto zijn top.
wat kost de productie spirit of Amsterdam nu.
hij staat nog op mijn verlanglijst.


Groeten uit Delft.
Jos

Peter Linzell zei


Hoi Raimond,

Tot zondag, ik heb er zin in!

Groeten,
Peter


----------------------------------------------------------------------


Hoi Jos,

Die No Knot connectors zijn inderdaad top, en ik ben blij dat Ton ze in de collectie heeft opgenomen.

De 'Spirit of Amsterdam' kost 365 Euro.


----------------------------------------------------------------------

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hallo Peter wat een bere gezellige dag hadden we. Echt een mooie afsluiting van het jaar. We gaan dat zeker nog een keer overdoen. Het was enorm leuk deze twee hengelsport winkeliers te ontmoeten. De liefde en passie voor het werk,heerlijk. Mijn rusten nog een paar zware diensten,maar ik heb iets heel erg leuk om op terug te kijken.Ik hoop dat het zondag ook een top dag gaat worden. Raimond van harte met je nieuwe hengel,echt een plaatje. Dat er maar veel mooie vis aan mag gaan hangen. MVG John

Anoniem zei

Bedankt John ,
Ik stuur je morgenavond een mailtje hoe het geweest is...
Groeten Raimond

Anoniem zei

Hallo Peter,

Leuke vangsten weer, met lekker verslag en de gebruikelijke foto's.

Vandaag ook even de Spirit in handen gehad.

Cor weet al hoe ik hem zou willen hebben (glimlach).


Succes morgen met Raimond.


Groet,
Gerrit

Peter Linzell zei


Hoi Gerrit,

Thanks!

Mocht jij een keer zin hebben om te struinen door de polder, dan ben je uiteraard van harte welkom.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hoi Peter
Gisteren in de sneeuw in baggelhuizen, 7 mooie forellen gevangen op de pelikaan lepels van Temming.
Tevens nanofiel getest op mijn 5 gram grafiet FairPlay, je voelt echt alles, maar het drillen vind ik persoonlijk niet fijn.
Deze lijn ga ik zeker wel gebruiken om te verticalen met een licht strak stokje .

Groet Dennis

Peter Linzell zei


Hoi Dennis,

Leuk om weer eens iets van je te horen.

In de kerstvakantie wil ik ook nog een keer naar Baggelhuizen.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hallo Peter en John,

Mooie dag hebben jullie gehad volgens mij. Ik was gisteren ook bij Ton geweest om eens rond te kijken. Na mijn 2 Horizons van enige jaren geleden was ik er niet meer geweest. Wat een heerlijk winkeltje is dat toch. En die Utrechters praten de hele dag door (Mijn familie komt er ook vandaan, dus ik weet het). Zo hoor je veel mooie dingen van Ton en Hennie. Ook over Ton's plannen voor het uitbrengen van klassiek kunstaas. Hebben jullie die oude catalogus uit 1952 gezien met kunstaas en haken? Daar staat dus het model in van de Terribles van Schreiner enz. Heel gaaf om te zien.
Eerdaags wil ik ook eens voor het eerst bij Cor gaan kijken. Voor een lange 3 grammer misschien. Die ontbreekt bij Fairplay om vage redenen. (Ik ben nu eenmaal een FP-fan).

Groeten en fijne Kerstdagen toegewenst
Hans te Stellendam

By de way Peter, ik vis nu tot tevredenheid met Nanofil op de 10 grammer. Nog dank voor het advies op de Schreineriaan.

Peter Linzell zei


Hallo Hans,

De afgelopen jaren heeft Ton Temming een flink geïnvesteerd in kunstaas voor de spinhengel en de polder. Kunstaas uit het verleden zoals de Pelikaan lepels is opnieuw leven ingeblazen. Maar er hangt ook een hoop nieuw spul dat uitstekend werkt in de polder. De Twinspin spinner is daar een goed voorbeeld van. Ook de Pelikaan spinhengels vinden hun plaats bij een grote schare liefhebbers, en terecht. Heel belangrijk, je kunt er heerlijk rond snuffelen en ik ga dan ook nooit naar huis zonder weer iets nieuws. Dat maakt Traditional hengelsport voor mij uniek!

Een bezoek aan de winkel van Cor kan ik je ook van harte aanbevelen. En van de lange driegrammer zal je zeker geen spijt krijgen. Leuk om te lezen dat jij Nanofil een kans hebt gegeven.

Fijne kerstdagen!

Groeten,
Peter