1 okt 2012

Puzzelen




Zondag 30 september. 'Alle puzzelstukjes vallen op hun plaats', staat boven het verslag van twee weken geleden. Het was een voor Raimond en mij leerzame dag die vandaag een vervolg krijgt. Dat we beiden vannacht slecht geslapen hebben zegt genoeg! Om 6.45 uur vanmorgen begint een dag struinen ondertussen traditiegetrouw hier thuis met koffie en door Raimond in Zutphen bij de warme bakker gehaalde koeken. Daarna is het op naar de waterkant.

Streamers en nog eens streamers, onze kunstaasdozen voor vandaag puilen ervan uit. Voor de zekerheid heb ik ook een zevengrams Pelikaan lepel meegenomen, en dat zou later een goede zet blijken. Maar net als twee weken geleden hebben de streamers vandaag de hoofdrol gekregen.

In de afgelopen twee weken is er ook een hoop gebeurd. Veel vragen heb ik gekregen, en dan vooral over Nanofil.  Een aantal lezers heeft problemen met Nanofil. Het grootste probleem blijkt lijnbreuk te zijn. Wat me daarbij opviel is dat het afslaan van de Nanofil vooral gebeurt bij bezitters van korte spinhengels die gemaakt zijn van glasvezel. Dat heb ik zelf ook ervaren bij mijn eerste tests met Nanofil, terwijl ik in eerste instantie dacht dat Nanofil daarop juist voordelen zou geven. Het gebrek aan snelheid van glasvezel tegenover grafiet zou door de rekloze Nanofil een stuk minder worden. Simpel toch? Maar het gebrek aan snelheid wordt bij goede spinhengels van glasvezel opgeheven door de massa.

Vandaar dat er ook van glasvezel nog steeds uitstekende spinhengels gemaakt kunnen worden. Flinterdunne rekloze lijnen horen echter niet thuis op zo'n spinhengel. Die sla je stuk omdat de massa doorwerkt als een zweepslag. Je slaat dus letterlijk de rek uit de nylon. Of de dunne rekloze Nanofil in tweeën. Als alles perfect op elkaar afgestemd is komen dit soort spinhengels pas echt tot hun recht. Ze zijn immers ontworpen om zo te vissen. Iets anders dan nylon bestond er toen niet!




Net als twee weken geleden is het vandaag ons doel om met grotere streamers te vissen. Raimond heeft bij Cor een Spirit of Amsterdam besteld, en tot die tijd zal hij voor de grotere streamers zijn Mosquito 1LV gebruiken. Bij mij is alles hetzelfde gebleven, behalve de lijn. Nee, ik ben niet van Nanofil afgestapt, maar wel heeft 0,08 mm plaats gemaakt voor 0,10 mm. Nog steeds heel dun, ik merk dan ook bijna geen verschil bij het werpen, maar gevoelsmatig is het nog beter bestand tegen doorslijten. Zeker in de polder waar de sloten nu nog vol liggen met afstervende waterplanten is dat een voordeel. Twee keer dook bij mij vandaag een snoek in de restanten van waterlelies en in beide gevallen werd de vis uit de wirwar van stengels gedrild.


























Samen vangen we vandaag 15 snoeken.  Raimond heeft er 6, waaronder de twee grootste. Ik vang er 9 en als bonus een grote baars. Van de 15 snoeken zijn er 13 op streamers gevangen en twee op de Traditional Pelikaan lepel. De baars ging ook vol voor de streamer!










De snoeken die ik op de lepel ving weigerden de streamer; het bleef slechts bij volgen. De lepel trok ze alsnog over de streep.

De mooiste aanbeten waren van de snoek die we niet vingen. Deze sprong bijna de kant op om mijn streamer te bemachtigen. Ik schrok er echt van. Deze vis was zo wild dat het hem bij zijn twee volgende pogingen ook niet lukte om mijn streamer te bemachtigen. Daarna haakte de vis af.





Een andere snoek maakte het minder bont, maar deed wel meer pogingen om ons kunstaas te pakken te krijgen. Eerst miste hij mijn dubbelstaart SddP streamer. Daarna miste de vis bij Raimond op dezelfde streamer tot drie keer toe. Grappig was dat ik de lepel nu ook inzette, maar daarvan moest deze rover niets weten. De lepel werd vervangen door de parkietstreamer, en de tweede poging om de parkietstreamer te grazen te nemen lukte. Zo kon deze snoek worden bijgeschreven aan een meer dan geslaagde visdag.









De mooiste snoek van allemaal was de dertiende van vandaag, die na meting 82 cm lang bleek te zijn.

Groeten,
Peter


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter ,
Wat een mooie visdag weer....
En wat zaten er weer "knallen" van aanbeten bij , genieten !
De snoek kwam lekker los , net als de koeien :)
Trouwens , heel mooi plaatje van de snoek met de lepel (in het water)

Groeten Raimond

Anoniem zei

Nanofil is erg gevoelig voor keiharde rukken, heb er al twee asp spinners mee afgegooit omdat ik de beugel niet had geopend.
Normale berkley gevlochten draad is daar echt stukken minder gevoelig voor.
Dus nanofil gebruik ik niet meer voor de lichtste asp spinners, het is daar totaal ongeschikt voor, deze aspen zij iets van 8 gram.
Met lichter kunstaas geen probleem, dus goed uitkijken wat je eraan knoopt.
Omdat het zo dun is , kan er er lekker ver mee gooien met lichte gewichten, dus daar is het wel goed voor.

Groeten
Otto