29 okt 2012

Nanofil versus nylon




Zondag 28 oktober. Je hebt Francofielen, Citrofielen maar ook Nanofielen. Tot die laatste categorie behoor ik. Mits goed gebruikt is Nanofil  een fantastisch product. Maar toch ga ik vandaag net zoals afgelopen vrijdag opnieuw met nylon vissen op de Mosquito 0LV. Niet met een merk nylon, maar van twee verschillende fabrikanten. Om een goed en eerlijk vergelijk te maken gaat Raimond op zijn Mosquito 0LV vissen met Nanofil.

Maar we gaan nog een stukje verder, Raimond blijft de hele dag met de witte VGS SddP streamer, en ik met Pelikaan lepeltjes, LZN lepels, Pako PS lepels, slanke 30 mm Terrible spinners, het zwart-witte River2Sea Gold'n Crank plugje en de SddP redhead streamer.

De nylon waarvoor ik gekozen heb zijn Gamakatsu G-Line competition 0,14 mm met een breeksterkte van 1,77 kg en Drennan double strenght 0,14.8 mm met een breeksterkte van 1,8 kg. Dat de door de fabrikanten opgegeven diameters behoorlijk kloppen blijkt, want beide 100 meter klossen vullen de spoelen van de Rarenium 1000S maar zijn dan wel leeg. Volgens opgave van Shimano gaat er precies 100 meter 0,15 mm op de spoelen van alle 1000S werpmolentjes. Toen ik een paar jaar geleden mijn Nasci 1000S  vol spoelde met Maxima 0,15 mm nylon was de spoel tot de rand toe vol, maar zat er zeker nog 30 meter nylon op de klos...

Dat er tussen nylon grote verschillen zitten wist ik al lang. Daarom heb ik ook niet voor de Gamakatsu Super G-Line gekozen, want die kon ik in het verleden na een dag vissen met de spinhengel al vervangen. De Super G-Line is mij te stug en kinkt daardoor sneller dan de G-Line competition. Drennan double strength  was nieuw voor mij, maar na een dag met beide lijnen intensief gevist te hebben gaat mijn voorkeur daar wel naar uit.

Nylon wordt ondanks de opkomst van dyneema en de varianten daarop gewoon doorontwikkeld. Neem Shogun nylon; de fabrikant daarvan geeft 2,9 kg breeksterkte op bij 0,14 mm. Bizar toch! Het heeft weinig rek, is daarbij ook nog eens soepel, slijtvast en goed knoopbaar. Deze nylon staat daarom ook op mijn lijstje om binnenkort getest te worden.




























Na een dag vissen met vergelijkbaar materiaal, maar wel andere lijnen en verschillend kunstaas, is het de uitkomst die telt. Raimond ving vandaag 7 snoeken op de witte SddP streamer en Nanofil. Ik ving vijf snoeken en een hele grote baars op twee totaal verschillende soorten nylon en gebruikte ook nog eens flink wat kunstaas door elkaar. Van de 5 snoeken ving ik er 3 op de Redhead SddP streamer, 1 op het River2Sea Gold'n Crank plugje en 1 op het kleinste Pelikaan lepeltje. De grote baars ving ik ook op het Pelikaan lepeltje.

Met 7 tegen 6 vissen is de uitkomst in het voordeel van Nanofil. Maar van de 13 vissen die we samen vingen zijn er 10 op de streamer gevangen. Op de spinners heb ik geen enkele aanbeet gehad en op de LZN lepel heb ik een grote snoek gelost en een misser gehad. Op de Pako PS, ooit mijn geheime wapen, heb ik ook geen stootje gevoeld. Wat echt heel gaaf was is dat Raimond boven op een bruggetje stond en ik vanaf de linkerkant naast de brug mijn River2Sea plugje voorbij liet zwemmen. Op de eerste worp met het plugje en recht onder zijn neus ving ik een snoek. 'Mooie actie' zegt hij nog, en daarna was het plugje uit beeld verdwenen.

Nanofil en nylon doen in de polder en klein en relatief ondiep stadwater weinig onder voor elkaar, het is en blijft een kwestie van voorkeur van de visser, en variĆ«ren (van kunstaas) doet niet altijd begeren. Maar wie niet waagt wie niet wint!

Groeten,
Peter


4 opmerkingen:

Anoniem zei

Shogun nylon gebruikte ik dik 12 jaar geleden als tippetmateriaal bij het vliegvissen. Was goed spul en beresterk, geen idee hoe het zich houdt op een molenspoel, daar heb ik het nooit voor gebruikt...maar de opgegeven diameters klopten toen niet. 12/00 bleek in de micrometer 14/00 te zijn, 14/00 was 16/00 enz....:)

HenkM.

Anoniem zei

Waarom 100 meter op de spoel, ik zou 50doen en de andere 50 later gebruiken, meer heb je niet nodig in de polder.

Groeten
Otto

Remco zei

Vandaag i.p.v. de vertrouwde shogun 12% een rolletje Trabucco 12% competition pro gehaald a 2.1 kg! bij gebrek aan beter, helaas alleen in 50 meter .
Na 2 uurtjes streameren geen klachten. Inderdaad zeer sterk, ietjses meer rek als de shogun en dikker als de gemiddelde 12% ik denk zelf nog iets dikker als de shogun. Maar bevalt vooralsnog ook erg goed, ook de knopen lijken prima te houden.
En 50 meter is inderdaad meer dan genoeg :).

Peter Linzell zei


Bedankt voor de tips en het meedenken mannen!

Ik heb net op de reservespoel van de Rarenium 1000FA Gamakatsu G-Line FLEX 0,18 mm gespoeld. Daarmee ga ik vissen op de Spirit of Amsterdam.

Groeten,
Peter