25 jun 2013

Made in Holland


Struinen door de Polder










Made in Holland


 Wikipedia - In Nederland komt in de Zaanstreek en de kop van Noord-Holland een wilde karpersoort, de boerenkarper voor gekenmerkt door een torpedovormig lichaam (geen knik tussen kop en rug) een eindstandige bek en bleke vinnen. Fysiologisch wijken wilde karpers sterk af doordat het visvlees over het hele lichaam roodgekleurd is. Daardoor hebben ze ook een groter uithoudingsvermogen en doordat het lichaam meer in balans is zijn ze ook beweeglijker en daardoor moeilijker aan de hengel te vangen. 


Zegt genoeg...


Beresterk


Vreemde kostganger



The Real Deal


Zondag 23 juni. Hardlopen en karpervissen zijn uitstekend te combineren, maar kosten gezamenlijk veel tijd. Daardoor blijft er minder tijd over om achter de computer te zitten, en dat bevalt mij goed! Wat niet veranderd is, is dat ik nog steeds van uitdagingen hou, en in de polder kan ik dan ook uitstekend mijn ei kwijt.

De uitdaging zit hem vooral in de grootte van het water en de aanwezige karpers. Boerenkarpers! Sluwe en sterke vissen, die niet afhankelijk zijn van het voer dat door de visser in het water wordt gegooid. De natuur is verantwoordelijk voor de aanwezige visstand, en dus ook voor wat er op het menu staat. Met vier karpers op de onthaakmat vandaag, was het een geslaagd middagje struinen door de polder.

Pen-groeten,
Peter

12 opmerkingen:

Dale Neijzing zei

Jij bent echt lekker bezig, he ;-). Wat wil je ook, met een polder tot je eigen beschikking,hahhaha!

Prachtige vis man!! Gefeliciteerd..

Persoonlijk vind ik wel dat je een vrij forse pen gebruikt, voor in de polder...

Groet,
Dale

Anoniem zei

Een pennetje van 8 cm en iets meer dan 1 gram lood is niet echt groot

Gr jerry

Peter Linzell zei


Hoi Dale,

;-) Zeker weten!

Over die pen...een paar weken geleden had ik je groot gelijk gegeven - nu weet ik beter.


--------------------------------------------------------------------


Hoi Jerry,

Prima pennetje, ook voor de polder. Het grootste voordeel is dat ik nu veel minder last van de wind en stroming heb. Afgelopen zondag was wat dat betreft een goede test.


--------------------------------------------------------------------

Groeten,
Peter


Michael zei

Mooie vissen Peter. Lekker zeg die zingende lijn in de wind.

Groet, Michael

Anoniem zei

Hi Peter,

Mooie vissen weer!

Over pennetjes gesproken: ik vis meestal met de pennetjes van dobberrob met ca 1 gram drijfvermogen. op 15-20 cm van de haak zet ik altijd een extra BB grondloodje. Als het hard waait gebruik ik een zwaardere pen van ca 1,5-2 gram drijfvermogen en zet in een 2e BB grondloodje erbij. Ondanks dat dat wat zwaar lijkt, blijken de karpers die pen en extra grondlood zonder problemen weg te sleuren.

Als ik wat verder weg vis (bijvoorbeeld tegen een schoeiing op de overkant van de sloot), dan gebruik ik een grotere en zwaarderde pen met dikker drijflichaam. Ook die pen wordt probleemloos weggesleurd bij een aanbeet.

Kortom: volgens mij zijn jouw pennen helemaal niet te zwaar en geen enkel probleem voor de karper.

Groet,
Bert

Dale Neijzing zei

Ik vis met een pennetje die 0,2 gram vraagt... Ook geen problemen mee in de polder, met forse wind en evt. stroming. Vraag me niet hoe ik het doe, maar het lukt. Kijk maar naar mijn vangsten,hahhahah.....

Ach,situaties daargelaten, smaken verschillen, evenals stijlen..

Groet,
Dale.

p.s. Met 'fors' wordt uiteraard niet 'groot' bedoeld. Belangrijk detail!!

Unknown zei

Grote bek die boerenjongens :) Mooie vissen weer.

Groet, Björn.

FER zei

"Struinen in de polder" en "made door Holland" zou ook prachtig passen. M.a.w. hoe toepasselijk heb je de titels van je blogspot en verslag gekozen. Wat een rijkdom, prachtig!

Grtx, FER

Peter Linzell zei

Penvissen 'leeft' en is van alle tijden. Bedankt mannen!

Groeten,
Peter

@ Micheal ik heb je gelinkt op SddP.

Anoniem zei

@dale , wat voor soort pen vindt jij de ideale polderpen ?
Ik ben daar zeer benieuwd naar , ik heb de wijsheid niet in pacht en ben nooit te oud om te leren


Gr jetry

Jerry zei

Ik heb dan de vraag , wat voor visser is J B de Winter dan ?
Hij viste weinig met de pen maar bijna met de hengel in de steun en waker , oké een speldwaker maar toch
Wie vist er trouwens nog weleens met een speldwaker , ik soms vindt het leuk en nostalgisch vissen

Gr jerry

À van de Wege zei

Ik ben ook wel benieuwd Dale , ik heb de reactie van Jerry met interesse gelezen en ik kan hem volgen over het hoe en waarom van zijn manier van vissen
Maar jij vond zijn manier / dobber keuze niks en ik ben wel nieuwsgierig waarom en hoe jij dat vist


Met vriendelijk groet À van de Wege