22 jun 2013

Voor dag en dauw




 De afgelopen weken heb ik veel leuke reacties mogen ontvangen in mijn mailbox. Dat ik de penhengel weer opgepakt heb wordt door een hoop lezers gewaardeerd. Helaas voelen sommige penvissers van het oude stempel zich aangesproken. Niet nodig, wie liever met glasvezel en aardappel onder een pennetje vist moet dat gewoon lekker blijven doen. Ach, we blijven vissen, en dat vind ik het allerbelangrijkste!


Cadeautje van Jerry


Voor dag en dauw


Maar niet voor niets...



 

Pennen in de oerhollandse polder


















Donderdag 20 juni. Voor dag en dauw stond ik vanmorgen in de polder. De pennen die ik van Jerry heb gekregen moeten toch nodig uitgeprobeerd worden. :-)

Pas op het eind van de ochtend krijg ik mijn eerste aanbeet, en dat op de plek waar Raimond en ik afgelopen zondag flink wat uurtjes zonder teken van leven van vis hebben doorgebracht. Gelukkig heb ik het daar vanmorgen nog even geprobeerd, want de andere stek, die ik daarvoor bevist heb, blijkt visloos. Het achtergebleven voer van zondag heeft zijn werk gedaan, en ik weet zeker dat er voor vandaag nog meer in het vat zit.

Vanmiddag keer ik terug, dat is zeker. Helaas slaat het weer dan om, en krijg ik te maken met regen en onweer. Dat is geen pretje als je in de open polder zit. Toch ben ik blij dat ik het er op gewaagd heb, want rond 18.00 uur als ik de penhengel aftuig, schijnt de zon weer en heb ik er nog drie karpers bij mogen schrijven.

De teller staat op totaal vier boerenkarpers voor vandaag als opnieuw de lange voettocht door de groene wereld richting de auto gemaakt moet worden.

In de klassieke verslagen heb ik het weleens over natuurlijk aas gehad. Maar wat dat nu precies was... Meelwormen en maden doen sterk denken aan het natuurlijke voedsel dat de boerenkarpers in het riet vinden. Het is dus logisch dat je daar eerder karper op vangt dan met een aardappel. Blikmais is iets wat altijd lijkt te werken, daarom vis ik graag met een cocktail van mais en maden, of nog beter, mais en meelwormen.

Om even terug te komen op de aardappel, ik geloof echt dat je daarmee op druk bevist (en gevoerd) water juist succes kan boeken. En ook met een kortere en zachte penhengel van glasvezel kom je daar nog prima uit de voeten.

Voor de polder ben je in mijn ogen beter uit met een langere penhengel en dat is onmogelijk als er voor glasvezel wordt gekozen. De hengel wordt dan te zacht en gaat zelfs doorhangen. De fut is eruit, en juist die heb je nodig om een karper uit het riet te sturen.

Pen-groeten,
Peter

8 opmerkingen:

FER zei

Zo'n dikke 63 cm polderknaller is zoals je zegt pure sport. Top!

Grtx, FER

Anoniem zei

Dat is heel aardig van Jerry, mooie drennan pennen, die doorzicht pennen gebruik ik zelf ook om met oppervlakte aas te vissen.
Simpel een loodhagel onder en boven de pen en vissen maar.

Groeten
Otto

Unknown zei

Mooi setje Drennnan pennen Peter! Kan je weer lekker uittesten in de polder. Het penvissen, iedereen doet het anders en dat maakt het juist zo leuk vind ik. Lekkere polderschub en een gave dril. Je heb een leuk en leerzaam blog en ik lees het met plezier! Ik heb je ook toegevoegd aan mijn blog.

Groet Björn


Dale Neijzing zei

Die pennen vind ik niks... Molen, hengel en nylon een topper!!

Ja... penvissen..... er is niks anders ;-)

Groet,
Dale

Anoniem zei

@Peter graag gedaan

Ik vis bijna alleen met pennen van Drennan omdat ze voor zeer goed voldoen , het vermelde loodgewicht klopt , zijn sterk , geen lak problemen en het is een kleine pen tegen over het loodgewicht
Ik vis niet graag met te lichte pennen want de beetregistratie komt niet zuiver door , werpen met een te lichte pen is een crime , en een te lichte pen blijft niet staan waar ik het wil
De Drennan pennen die ik gebruik zijn hoodzakelijk de giant waggler omdat deze een goed zichtbare tip heeft en onderling uitwisselbaar is zonder dat ik er een andere pen op moet zetten
Ik probeer altijd zo eenvoudig mogelijk te vissen en laat achterwege wat niet noodzakelijk is zoals 1 of 2 volgdrijvertjes , je zet er een pen op zo licht mogelijk en dan hang je er nog 1 of 2 kleine pennentjes er achter , levert extra weerstand op maar vooral extra rotzooi op de lijn die mijn inziens niet nodig is
Ik gebruik meestal een pen van 2BB of 1 1/2 AA [ 0,8 -1,2 gr ] deze voldoen goed in de polder
Een veel gemaakte fout is dat vissers een pen uitzoeken op de vissoort en niet op het soort water waar wordt op gevist

gr jerry

Anoniem zei

Dale kun jij onderbouwen waarom deze pennen niks vindt

Gr jerry

Anoniem zei

Ik maak geen verschil tussen klassiek karperen en mordern karperen maar een verschil tussen actief en passief vissen ,ik ken penvissers die gaan zitten en niet meer van de plek komen en afstand / loodvissers die 6 x per dag verkassen
Van wanneer heet het klassiek vissen ?
Zo als wij vissen is vrij nieuw dat kwam pas op in de jaren 60/70 hiervoor werd er nog vaak vrij statisch gevist met een vaste hengel , met gevlochten lijn en gesmeede haak
Of moeten we nog verder terug gaan en met de bamboe hengel gaan
Het gebruikte materiaal zegt niks over de manier van vissen
Het gebruikte aas is voor mij geen norm voor klassiek vissen , een visser die nu met pellets voert en vist maar wel zeer actief is dat mordern of klassiek ?
Dus ik zou zeggen voortaan spreken we over actief of passief vissen
Klassiek vissen kan met hi tech grafiet met de nieuwste molen / reel maar ook met een ouwe glas/splitcane hengel en een oude molen en dit geldt natuurlijk ook mordern vissen

Gr jerry

Peter Linzell zei

Thanks mannen!