4 mei 2013

Observeren is boerenkarpers vangen...









Vrijdag 4 mei. Na een gezellig middagje Amsterdam op de scooter samen met Francine, is het genieten van de rust als we via de polders terug rijden naar Monnickendam. Onderweg valt mijn oog op een mooi slootje, en dat er karper zwemt is meteen duidelijk. Ook nog eens van een mooi formaat. Hier is waarschijnlijk nog nooit gevist, en dus besluit ik vanavond een poging met wormen te wagen. In het verleden hebben wormen mij flink wat karpers opgeleverd in dit soort slootjes. Vanavond niet, de karpers krijgen de kans niet, het slootje barst letterlijk uit elkaar van hongerige baarsjes en ruisvoorns.


















Zaterdag 4 mei. De smaak van het struinen met de pen heb ik weer te pakken; dat wordt sparen voor een CJW Flex Heavy, uiteraard afgebouwd voor het vissen met de reel. Vanmiddag heb ik opnieuw twee uurtjes gevist in het slootje, nu met mais op de haak. Twee stekjes werden gemaakt met kippenvoer, met de bedoeling om deze om de beurt af te vissen. Het werkte: twee boerenkarpers werden bijgeschreven.




















Zondag 5 mei. Keep it simple, en vis met je verstand. Het statiefje gaat dan ook niet meer mee als ik alleen op pad ga met de penhengel. Snel een foto van de vis in het net of  op de onthaakmat en zwemmen maar weer. Geen gezeul met vissen; ik vis tenslotte  voor mezelf en ik geniet. Terug naar de roots van het karpervissen: slechts een hengel mee, en vooral goed observeren. En ondertussen niet vergeten te genieten van al het nieuwe jonge leven in de polder om me heen. Een puntgave boerenkarper is de bonus op een avond die hoe dan ook geslaagd was.

Groeten,
Peter


1 opmerking:

Dale Neijzing zei

Peter,
dat ziet er goed uit! Ik ben heeeeeeeeeel erg benieuwd naar je complete verslag ;-)

Groet,
Dale(alshetoverkarpergaatreageerikwel)