1 mei 2013

Koningsdag

ABU AMBASSADEUR 6500C

Simpel en doeltreffend

Oostenwind bah...

Boerenkarper





Biggetje!



Dinsdag 30 april. Waarom een reel in plaats van een molen? Werpen is het niet nodig bij het vissen met de pen, zeker niet in combinatie met een langere penhengel. Wil je perse verder uit de kant vissen dan is de opslag bij een 13 ft penhengel lang genoeg om in de gemiddelde polder je pennetje onder de overkant te deponeren. Een reel mist de beugel die bij harde wind (en wanneer waait het nou niet in de polder) vaak problemen geeft omdat de lijn eromheen slaat, of erger, tussen molenhuis en rotor komt te zitten. Vis je actief met de pen, het echte kruip- en sluipwerk, dan ligt de hengel niet op de steunen, maar op de grond. De kans dat er vuil opgepikt wordt door de werpmolen is veel groter omdat deze onder de hengel hangt. Vuil of viezigheid is op zich geen probleem, spullen zijn gemaakt om te gebruiken, alleen zorgt vuil er wel voor dat de werpmolen minder goed functioneert.. Denk hierbij aan de slipwerking, de beugel die gaat haperen of een lijnrolletje dat stopt met draaien... Een reel ligt letterlijk op de hengel en heeft daardoor weinig tot geen last van vuil van de grond. De gemiddelde reel heeft een veel betere slip dan welke werpmolen ook, en is door zijn vormgeving compacter en vaak ook lichter dan een vergelijkbare werpmolen. Last but not least, een reel is door zijn constructie sterker dan een werpmolen, er kan dus meer druk uitgeoefend worden dan met een werpmolen zonder dat dat ten koste gaat van de levensduur van de reel. Vanavond heb ik twee uurtjes met een Ambassadeur 6500C gevist op de 400 cm lange penhengel van grafiet. Voordeel van de 6500C tegenover de 5001C die ik gisteren gebruikt heb, is dat op deze reel de mogelijkheid aanwezig is om te kiezen voor een ratel als verklikker wanneer de karper lijn door de slip van de reel trekt. Vooral goed hoorbaar bij de eerste karper van vanavond, een 100% boerenkarper die flink wat meters nam. De tweede karper deed het rustig aan, maar liet ook even de ratel horen.

Groeten,
Peter

7 opmerkingen:

Michael zei

Klinkt erg logisch Peter. Waarom houdt men de hengel icm een reel eigenlijk meestal vast met de ogen omhoog? Mooie vissen.

Groet, Michael

Dale Neijzing zei

Fietsen verleer je niet ;-)

Gefeliciteerd met de prachtige vissen!

Die montage van de pen herken ik...

Back in business!!

Groet,
Dale

Peter Linzell zei

Hoi Micheal, bij een werpreel rem je het (kunst)aas af door met de duim op de spoel te drukken, dat kan niet als de reel onder de hengel hangt. Ook de vrijloop kan dan niet ingeschakeld worden, en zou de reel onder de hengel hangen, dan moet je achteruit draaien om lijn op te nemen. Thanks!


--------------------------------------------------------------------


Hoi Dale,

Die montage was/is mijn handelsmerk. ;-) Thanks!


--------------------------------------------------------------------

Groeten,
Peter

Unknown zei

Hoi Peter,

Interessante materie! Ik ben helemaal geen reel kenner maar het is zeker het proberen waard! Onbekend is onbemind! Dat de reel sterker is dat is wel zeker en wat dan ook interessant is dat je met een kleinere (lichtere) reel kan vissen i.p.v een zware werpmolen. Die reel van jouw is een kek hebbedingetje :)
Kan je de reel ook met de slinger aan de linkerkant bestellen? Hij zit bij jouw rechts maar volgens mij ben je links!

Groet, Bjorn.

Peter Linzell zei

Hoi Bjorn,

Ik heb zowel links als rechtshandige reels in m'n 'verzameling'. Bij ABU wordt het verschil tussen de slinger rechts of links via een cijfer aangegeven. Eindigt het nummer op de reel met het cijfer 0 (dus in mijn geval 6500 C) dan zit de slinger aan de rechterkant van de reel. Eindigt het nummer op 1 (zoals bij mijn 5001 C) dan zit de slinger aan de linkerkant van de reel. De C geeft aan dat de reel draait op kogellagers. Ontbreekt de C (zoals bij mijn rode Ambassadeur 5000) dan draait de reel op glijlagers.

Helaas is de Ambassadeur 6501 C niet met Syncro Drag leverbaar - een speciale slip die wel op mijn 6500 C aanwezig is...

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hi Peter,
Ik ben benieuwd naar jouw dobbermontage. Moet ik daarvoor je oude blogs doorspitten, of wil je er nog een paar zinnen en foto's aan wijden?

Groet,
Bert

Peter Linzell zei

Hoi Bert,

Komt in orde, ik ga straks nog even de polder in en zal wat foto's maken van mijn dobbermontage.

Groeten,
Peter