25 mrt 2013

F*CK koning Winter!




Zondag 24 maart. Deze zondag is voor ons de koudste visdag van de afgelopen winter geweest. Als je dan bedenkt dat het nu volgens de kalender toch echt lente is... Zou ik Raimond niet goed genoeg kennen, dan had ik hem geadviseerd thuis te blijven. De koude oostenwind heeft een voordeel, en dat is dat veel water vannacht vrij van ijs is gebleven. Jammer is wel dat daardoor al het water dat in de luwte ligt wel met ijs bedekt is. Een dun vliesje, maar sterk genoeg voor onze streamers, die gaan er niet doorheen.

Met slechts nog een paar visdagen te gaan voor het roofvisseizoen sluit is het zonde om thuis te blijven. De vorig jaar bij Smart Flyfishing aangeschafte streamers moeten toch echt het water hebben gezien, maar ook (voor ons) nieuwe speldjes van Daiwa en mini No-Knot clips van Savagear moeten getest worden.




Smart Flyfishing Bunny














Smart Flyfishing Dahlberger wit






De streamers zijn ons zo goed bevallen dat er meteen een bestelling gedaan is. En dat zonder ook maar een aanbeet op de streamer vandaag. De actie is goed, en de Dahlberger modellen zijn ook nog eens prima inzetbaar als de sloten weer vol met planten staan. De haak wordt tegen wier enz. beschermd door een dik stuk nylon dat in een soort lus over de haakpunt en bocht gaat. Van de rood/witte Bunny heb ik de staart iets ingekort, en daardoor kan die uitstekend op de Spirit of Amsterdam gevist worden.





Een onaangename verassing was er ook: de Daiwa Tournament Braid die ons tot nu toe goed bevallen is blijkt, als er een paar keer mee gevist is, zijn coating te verliezen en bevroor daardoor. Na de eerste meters te hebben verwijderd van de spoel van Raimond's Stella leek het probleem opgelost. Maar aan het eind van de middag moesten we helaas eerder stoppen dan gepland, want ook nu weer bevroor de lijn van Raimond. Niet tot een hard en stijf geheel, maar in en soort van parelketting. De Nanofil die op mijn JDM Biomaster zit, en die het bij eerdere onderlinge vergelijkingen af moest leggen tegen Tournament Braid, hield zich goed vandaag.




Natuurlijk, dit zijn bizarre omstandigheden, maar in een land als Nederland weet je het nooit wat het weer betreft. En dan moet je gewoon altijd van je materiaal op aan kunnen. Vlak voor Raimond's lijn bevroor  heb ik nog even met de grootste Traditional 1 lepel gevist. Geluk of niet, de lepel leverde de zo door ons begeerde aanbeet op. En zo werd ook deze visdag niet snoekloos afgesloten.

Groeten,
Peter

7 opmerkingen:

Anoniem zei

De kou overheerst, maar bij elke foto spat de enthousiasme er af! Niets houd ons tegen om bij het water vandaan te blijven. En dan ook nog vangen. Toppie mannen!

Tot aan de waterkant,

Michael Kwakman

Anoniem zei

Hi Peter,

Wat een bikkels! Nog steeds de wintertactiek zo tussen de huizen in... zonder voorjaar knallen we zo de gesloten tijd in. Maar jullie hebben toch weer vis gevangen!

Nu je weblog al bijna ten einde loopt: is het al mogelijk om een exemplaar van jouw boek te bestellen, zodat ik al die waardevolle testen en lessen later nog eens kan nalezen?

Groet,
Bert

Peter Linzell zei


Hoi Michael, het weer heeft mij nog nooit tegengehouden om naar de waterkant te gaan. Regen, keiharde wind, bloed hitte of juist berekoud, gaan met die banaan. Er kan altijd wel ergens gevist worden... Dat herken ik ook bij jou!

Leuk dat we je tegenkwamen. BIKKEL!!!


----------------------------------------------------------------------


Hoi Bert,

Ik hou je op de hoogte, vanaf volgende week ga ik verder met m'n boek.


----------------------------------------------------------------------

Groeten,
Peter

jw zei

Ik lees je verslagen altijd met zeer veel plezier... je boek wil ik straks ook in de kast hebben.. heb veel van je verslagen geleerd en het heeft me zeker een betere visser gemaakt. Ik heb nu ook cjw hengels. 3 en 5 grams en het vissen met streamers vind ik echt top!! Soms vis ik voor de onderlijn nog met een twee grams loodje. Kan ik streamer op diepte iets sneller binnenvissen en streamer maakt meer hupjes. Ik heb het idee dat dit best goed werkt. Wel nieuwsgierig wat jou bevindingen zijn.

Peter Linzell zei

Hoi JW,

Dat vind ik heel leuk om te lezen!

Klopt helemaal wat jij schrijft over de streamer naar binnen vissen met hupjes. Voor The Edge heeft GAE speciaal voor mij huppeltrutjes gemaakt. ;-)

http://struinendoordepolder.blogspot.nl/2012/02/om-te-huppelen.html

Groeten,
Peter

Unknown zei

Hoi Peter zijn die savavge gear no knots niet iets groter als de vmc nr1
of lijkt dat op de foto maar zo. wat is die nylon gekrulde lijn om je streamer

groet Jos

Anoniem zei

De dsnaps kun je ook van Illex verkrijgen net zo goed als Daiwa , zeer waarschijnlijk dezelfde
Dat nylon om de haak is er om hem wiervrij te houden , ben er zelf niet gek vis dan liever een bindwijze die een wiervrije streamer oplevert


gr jerry