19 feb 2013

Polderkrokodil




Wat een week! Nog nooit heb ik zoveel email gehad in een week tijd. De mededeling dat Struinen door de Polder binnenkort stopt was daarvan de oorzaak. Met het nemen van deze beslissing ben ik niet over een nacht ijs gegaan, en ik heb me er dan ook op ingesteld dat dat zo blijft. Vele vragen bleven komen, en het spijt me dat ik niet iedereen persoonlijk kan beantwoorden. Nee, ik stop niet met vissen, op facebook blijf ik korte verslagen plaatsen en mijn boek kan als het klaar is rechtstreeks bij de drukker besteld worden. Ik plaats een icoontje in de zijlijn, en heb besloten zelf niets op het boek te verdienen. Iedereen bedankt, ik ben er echt stil van.








Zondag 17 februari. Vandaag komt Raimond vissen, en wat is mooier om deze visdag te beginnen in de polder waar het voor mij allemaal ooit is begonnen. Struinen door de polder op voor mij (maar ondertussen ook voor Raimond) bekend terrein, het oude weiland van mijn opa. Denk je dat deze polder geen geheimen meer voor ons heeft, dan heb je het mis.






Deze snoek van 86 centimeter is een onbekende voor ons. Opvallend is de halve staart, maar dat deed niets af aan de vechtlust van deze polderkrokodil.




In de tweede polder die we aandoen speelt de factor pech mee, twee snoekjes missen er mijn streamer en laten zich daarna niet meer zien. En een grote snoek die wel gehaakt wordt schiet net voor de kant los. Jammer, want anders zouden we hier gebleven zijn. De uren daglicht die voor ons liggen willen we zo goed mogelijk besteden, en dus wijken we uit naar de beschutte stadswatertjes.






Een goed besluit, want in korte tijd schrijf ik twee kleine snoekjes bij. De in verhouding tot deze rovertjes grote Tubefly met zonkerstaart (prototype) blijkt geen probleem te zijn en moet uit de muilen opgediept worden. Traag naar binnen vissen met lange afzinkmomenten erin werkt, nadeel is dat de streamers daardoor zonder weerstand opgezogen kunnen worden. En vis ik met streamers dan is dat ook altijd met een enkele haak!








De tijdelijke buit is binnen, en dus krijgt de polder verderop de rest van onze aandacht van vandaag. Vissen tussen en over het daar nog steeds aanwezige riet is een genot met onze 230 cm lange Spirit of Amsterdam spinhengels. Naast een boek over het vissen met de spinhengel in de polder, heeft het blog Struinen door de polder ook tot deze allround polder spinhengel geleid. Nog een aanvulling; de Daiwa Tournament Braid bevalt me zo goed dat als er lijnen op mijn spinmolens vervangen moeten worden, daar voortaan Daiwa Tournament Braid opgespoeld wordt.








Heerlijk om deze visdag net zoals hij begon in de polder af te sluiten. En de laatste polder leverde Raimond en mij ook nog eens drie fraaie snoeken op. Met zes gelande snoeken een geslaagde visdag, beiden visten we met forse streamers, en dat bleek (net zoals vorige week voor Jos) ook vandaag de sleutel tot succes.

Groeten,
Peter


7 opmerkingen:

Unknown zei

dit is toch een prettiger gezicht zo de polders zonder ijzige kanten.
bevalt de tournament braid jou beter als nanofill.
ik zal je blogs ook missen hoor ondanks je stukjes op facebook.

groeten uit Delft Jos.

Anoniem zei

Hallo Peter,

Het groene gras ziet er toch beter uit als die witte deken van de vorige keer.

Toch hebben jullie weer de snoekjes kunnen verleiden.

Met tegenzin zal ik gebruik moeten gaan maken van Facebook.

Groet,
Gerrit

Anoniem zei

Die eerste foto is wel leuk, het lijkt net of je molen en hengel een soort van Halo hebben op de foto.

Gebruik jij godelijke hengels en molens zeker ?

Groeten
Otto

Anoniem zei

Hoi Peter ,
Je hebt er weer een mooi verslag van gemaakt (wat is die polder waar we s'morgens waren toch mooi he)
Zoals je gezien hebt ben ik op facebook gegaan , kan ik je uurtjes met de hengel blijven volgen :)
Ik heb net bij Paul (Hengelsport Kruidenier ) de 2 klosjes Daiwa Tournament opgehaald ,
Hopelijk gaat de temperatuur niet te veel zakken , dan kom ik de lijn zondag bij je uitproberen :)
Groeten Raimond

Peter Linzell zei

Hoi Jos,

De Daiwa Tournament Braid is soepeler dan Nanofil, en dat vind ik een voor en een nadeel. Per Euro per meter, kies ik voor Nanofil, maar de Daiwa Tournament Braid is toch net iets beter.


----------------------------------------------------------------------


Hoi Gerrit,

Ik sta ook liever op het groene gras dan in de sneeuw. Ik hoop jou straks ook op facebook tegen te komen. Voor de SddP lezers die niet naar facebook willen, is er gelukkig jouw blog nog!


----------------------------------------------------------------------


Hoi Otto,

Godelijk nee, maar op menselijk niveau is deze spinhengel en Stella werpmolen het hoogst haalbare.


----------------------------------------------------------------------


Hoi Raimond,

Was weer genieten in de polder. Leuk dat je erbij bent op facebook! Hopelijk kan er zondag gevist worden, en ik ben benieuwd wat jij van de Daiwa Tournament Braid vindt.


----------------------------------------------------------------------

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hallo Peter,

Je blog zal een gemis zijn, niet alleen al door de vele verslagen.

Maar bovenal denk ik dat je blog voor vele een groot gemis zal zijn over de lijnen, hengels, diverse soorten kunstaas en wat al niet meer waar je inhoudelijk uitvoerig verslag van heb gemaakt.

Die informatie van nieuwe kunstaas soorten en andere nieuwigheden binnen de hengelsport visserij zullen velen gaan missen.

Maar gelukkig hebben we later nog je boek.

Mijn blog gebruik ik hoofdzakelijk om duidelijk te maken dat men bij kleine vissen, mindere vangsten ook kan genieten, gewoon door lekker buiten te zijn langs of op het water, zonder dat het altijd prestatie gericht moet zijn.

Gewoon genieten van de mogelijkheid om te kunnen vissen is al heel wat waard.

Groet,
Gerrit

Peter Linzell zei

:-)