9 feb 2013

Daiwa Tournament Braid




Zaterdag 9 februari. Vanmiddag ben ik op pad geweest met de Spirit of Amsterdam, en de Shimano Rarenium 1000FA volgespoeld met de nieuwe 0,08 mm Daiwa Tournament Braid. Lekker de polder in, en we zien het wel. Na drie uur werpen met de streamer met temperaturen rond het vriespunt zijn mijn eerste bevindingen met Daiwa Tournament Braid heel positief. Deze lijn doet me sterk denken aan NanoFil qua gladheid, maar is een stuk soepeler. Dat merk je meteen bij de eerste worp. Ook de opgegeven diameter lijkt te kloppen, want waar eerst 125 meter 0,08 mm Nanofil op de spoel zat ging nu dezelfde hoeveelheid 0,08 mm (breeksterkte 4,9 kg) Daiwa Tournament Braid op de spoel. En dat lukt me niet met PowerPro...

Mijn oordeel over PowerPro liet ik in het vorige verslag achterwege. Nou, dat heb ik geweten! Dus bij deze: PowerPro is veel dikker dan wat er op de klos wordt aangegeven. Het snijdt in elkaar op de spoel van de werpmolen en dat merk je vooral goed na de dril van een snoek. De eerst volgende worpen de streamer of lepel weg zetten lukt dan bijna niet meer. Het verliest snel zijn kleur en coating. Bij harde wind is het een drama, je hebt last van lussen en ook heeft de wind goed vat op deze lijn. Powerpro geeft wrijving op de geleideogen, dat hoor je, maar voel je ook, en geeft meer weerstand in het water dan NanoFil en Daiwa Tournament Braid. Werpt als je het met NanoFil en Daiwa Tournament Braid vergelijkt heel slecht. Nog een groot nadeel van PowerPro is dat het water opneemt, en dus niet zoals Nanofil gewoon gebruikt kan worden als de temperatuur onder de 0 graden duikt.

Drie uurtjes streameren in de kou is afzien, en dat laatste vind ik gelukkig nog steeds heerlijk om te doen. Om de Daiwa Tournament Braid goed aan de tand te voelen zijn dit natuurlijk ideale omstandigheden. Geen lepel aan de titanium onderlijn maar een streamer. De streamer waar ik bijna de hele tijd mee gevist heb is de VGS Tubefly. Een licht gewicht onder de streamers, maar de Tubefly liet zich uitstekend werpen.






Na ruim twee uur struinen door de sneeuw is daar opeens uit het niets een snoek. Mis, sh*t. Opeens ben ik weer 100% aan het vissen, genoeg getest voor vandaag. De Tubefly wordt niet meer bekeken, en ook de grootste Pelikaan lepel doet de rover niet opnieuw toehappen. Dan maar de VGS Duster, die hoef je niet eerst nat te maken zoals de meeste streamers, maar is meteen ready to fish. De eerste worp, en boem, hangen! Hier doe je het voor, en vissen is ook in de sneeuw een heerlijke bezigheid.

Groeten,
Peter

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Peter,

Gewoon weer verslag van je zoals we gewend zijn.

Lekker vlot lezend met de nodige info.

Ik mis alleen de trekkracht van je gebruikte lijn.

Groet,
Gerrit

Anoniem zei

Hallo Peter Wat een mooie bak.Met recht een ijzig verslag. Ik ben benieuwd naar de verdere bevindingen van de Daiwa lijn. Goede vangst vandaag samen met Raimond,ik ga het horen.MVG John.

Peter Linzell zei

Hoi Gerrit,

Scherp zo als altijd! De breeksterkte van 0,08 mm Daiwa Tournament Braid is 4,9 kg.


----------------------------------------------------------------------


Hoi John,

Thanks!

Jos ging ook mee vandaag, het wordt in ieder geval een wit verslag. ;-)


----------------------------------------------------------------------

Groeten,
Peter


Anoniem zei

Hallo Peter,

Thanks.

Groet,
Gerrit

Anoniem zei

Hallo Peter,

Daiwa Tournament Braid wel prijzig, maar voelt goed aan.

Een snoek met een streamer rond laten zwemmen is erger.

0,10 mm heeft breeksterkte va 6,6 kg.

Eerst even 0,10 mm uitproberen dan 0,08 mm.

Groet,
Gerrit

Peter Linzell zei

Hoi Gerrit,

Het prijskaartje wat er aanhangt deed mij inderdaad even twijfelen... De ellende is als je er eenmaal mee gevist hebt, wil je niets anders meer op je werpmolens. Niet kopen dus, of ben ik al te laat!

Een troost in Japan verkopen ze 8 braid PE lijnen van Varivas (volgens kenners de allerbeste PE lijnen) en die kosten op spoeltjes van slechts 75 meter, duurder dan de Daiwa Tournament Braid geleverd op een spoel van 135 meter.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hallo Peter,

Te laat, heb het al.

Ach wat maakt het uit als het een perfect lijn is voor mijn doeleinden.


Groet,
Gerrit