31 jan 2013

POASK LYTS S5



Woensdag 30 januari. De PAKO PS was jaren lang een van mijn favoriete kunstaasjes. Ik heb zelfs speciaal voor dat lepeltje door John Schreiner een aangepaste uitvoering van de Spinmatic vijfgrammer laten maken. Op mijn oude Spinmatic's viel de PAKO PS vooral tegen de wind in haast niet te werpen. Opvallend, dat ging wel heel goed met de lichtere Floret! Door zwaardere geleideogen op de Spinmatic te laten monteren werd deze een stuk trager en daardoor kon de PAKO PS ook tegen de wind in goed weggezet worden. Nadeel van de aangepaste versie van de Spinmatic was dat ik vooral op afstand veel aanbeten miste. De Floret bracht uitkomst, maar dankzij de dunne nylon die ik daarop gebruikte heb ik heel wat PAKO's voorgoed op de bodem geparkeerd...

Ondertussen is mijn favoriete spinhengel om met de PAKO PS (en natuurlijk met de middelmaat Pelikaan lepel) te vissen de Mosquito 0LV geworden. De 0LV is net zoals de Floret een driegrammer, maar dan wel bijna een halve meter langer. Dun nylon heeft plaats gemaakt voor nog dunner Nanofil en dat laatste scheelt in het parkeren van lepels. Een licht overbelaste driegrammer werpt lepels tot vijf gram beter dan een standaard vijfgrammer, en dankzij de geringe weerstand die de PAKO PS en Pelikaan lepels geven bij het naar binnen vissen, kan de dreg goed gezet worden met de driegrammer in de harde snoekenbek.

De Pelikaan lepels zijn minstens zo succesvol als de PAKO PS lepels en omdat de PS niet meer gemaakt wordt heeft de middelmaat Pelikaan lepel deze opgevolgd in mijn kunstaasdoosje. Op mijn laatste PAKO PS lepeltjes ben ik zuinig!









Goed nieuws voor de liefhebbers van de veel gezochte en daardoor belachelijk in prijs gestegen PAKO PS lepeltjes: ze zijn weer verkrijgbaar. Slechts de naam is veranderd, maar de actie gelukkig niet. Vanmiddag heb ik voor het eerst met de POASK LYTS S5 gevist, door het grillige weer gedwongen met de Mosquito 1LV, maar dat mocht de pret niet drukken. Snoeken kunnen gelukkig niet lezen wat de naam van de lepel is, en een fraai exemplaar kon ik bijschrijven in een uurtje testen met de LYTS S5.

Naast de Traditional Pelikaan lepels is er nu gelukkig nog een goed lepeltje verkrijgbaar!

Groeten,
Peter

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha Peter super dat je ze na de vorst al weer zo snel vangt.De Lyts is echt een perfecte lepel trouwens alle lepels van Hans zijn identiek aan de Pako's . gelukkig zijn deze toppers er weer. Samen met de lepels van Ton moet het een super jaar gaan worden voor de lepels. Hopelijk tot heel snel. MVG je maatje

Anoniem zei

Beste Peter,
Een kunstaasredder is geen overdreven luxe en zal je veel geld en kunstaas besparen.
Kijk maar eens naar die van Jenzi, voor het ultra - tot lichte werk die van 120 gram en voor het zwaardere werk die van 170 gram.
Alles wat vast zit op ongeveer een metertje of 4 van de kant of dichterbij heb je grote kans om weer vlot te trekken.
Het is het overwegen waard voor die pak hem beet 18 Euro, 4 a 5 x gebruiken en je hebt deze al weer terug verdiend!
mvg, lolle

Anoniem zei

Hi Peter,

Gelukkig is het ijs weer weg. Jij hebt meteen al een mooie snoek te pakken. Die lepels lijken mij ook wel interessant. Mag ik uit jouw verhalen opmaken dat je die lepels inderdaad heel erg langzaam kunt binnen vissen en dat ze daarom met name in de winter goed inzetbaar zijn?

Groet,
Bert

Anoniem zei

Hoi Peter ,
Weer een bruikbaar kunstaasje erbij voor de lichte spinhengel ,
Als Rob en ik morgenvroeg gaan vissen zal hij ook de poask en pelikaan lepels wel in gaan zetten...(ouwe lepelaar)
Ik laat je weten wat hij van de poask lepels vind......
Groeten Raimond

Peter Linzell zei

Thanks mannen!

Lolle, ik hoorde een tijd terug van Cor dat J.S. hem gebeld had met de vraag of hij nog een top van een CSL karperhengel op voorraad had. Een klant had z'n TG viergrammer onherstelbaar beschadigd. Succes met je zoektocht!

Klopt Bert, de POASK LYTS S5 kan heel traag (net zoals de Pelikaan lepels) naar binnen gevist worden.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hey peter,
Ja dat klopt, mijn 4-grammer is flink beschadigd inderdaad.
Het is gelukkig in de huiskamer gebeurd, hierdoor is de hengel compleet vergoed door de verzekering.
Aan de waterkant of tijdens het vervoer niet meer, dus weer een gelukje bij een ongelukje.
Wanneer ik s'morgens heel vroeg in mijn ééntje ga kunstaasvissen dan heb ik de gewoonte om mijn hengel geheel op te tuigen bij flink wat licht van de lamp boven de eethoektafel, zo ben ik er zeker van dat alles goed en betrouwbaar is geknoopt, zo doe ik dat al een aantal jaren en nooit geen problemen gehad.
Je zal het maar beleven dat tijdens de eerste worpen er gelijk een 90-plusser aan gaat hangen, verspelen vind ik niet erg, maar wel met onderlijn en kunstaas.
Daar heb ik nooit een prettig gevoel bij!
Wanneer ik dat knopen buiten aan de waterkant moet doen in het duister word dat niets, zelfs met mijn bril op lukt me dat niet goed.
Dat krijg je als je de 50 al een tijdje achter je hebt liggen, maar goed ik had de hengel tegen een rieten eetkamer stoel gezet en wilde deze pakken als laatste handeling, bleef de lepel haken in het riet, deze was weer uit het geleide oog gegaan blijkbaar en dat had ik dus niet in de gaten waardoor de lepel los schoot en tegen de blank aan tikte en wel met de scherpe zijkant van de pako.
Gevolg een scherpe diepe snee net boven het tweede geleideoogje van het topoogje.
Ik had liever mijn arm gebroken, maar ja dat soort dingen gebeuren nu eenmaal.
In ruim 35 jaar is me dit nog nooit gebeurd en het gekke is een 4 weken later toch het hengeltje maar meegenomen en gebruikt en wat denk je niet kapot te krijgen.
4 snoeken er meer gevangen, waarvan de grootste 87 cm en de slip op z'n aller zwaarst afgesteld.
lolle

Raynor zei

Beste Peter,

Ik zie je vaker lovend spreken over lepels, maar hoe vis je nou goed met een lepel? Vis je hem binnen als een spinner? Tik je hem naar binnen en laat je hem dwarrelen?

Mvg,

Raynor

Anoniem zei

Trouwens nu we het er toch over hebben Peter, ik krijg wel eens de indruk dat er een bepaalde groep mensen zijn die denken dat John Schreiner zijn samenwerking met CJW bewust aan het verzwijgen is.
Als of hij zich zou moeten schamen om zaken met Cor te doen.
Zijn achterban is daar al een aantal jaren van op de hoogte dat
hij gebruik maakt van bepaalde blanks die door Cor zijn ontworpen.
Daar is dus niets mis mee, maar zoals je weet is het Fair Play niveau heel iets anders dan de rest.
Welke blanks dan ook en van wie dan ook worden alleen een Fair Play als deze de keuring doorstaan zoals Schreiner die voor ogen heeft.
En anders worden ze op een dusdanige manier versneden dat deze het predikaat Fair Play verdienen.
Daarom zijn bijna alle blanks die Schreiner al tientalle jaren gebruikt naar hun eigen wensen ontworpen.
De fabrikant van de blanks voor Cor uit New Zealand heeft alles verkocht aan een Chinees bedrijf, die de produktie heeft voort gezet.
Alleen is het eind produkt (blanks) toch net even iets anders dan voorheen.
Dit is tot uitting gekomen doordat John, waarschijnlijk met Cor een aantal prototypen heeft besteld begin 2012 en dan met name voor een 8-grammer.
Deze blank moest dan precies hetzelfde zijn als de Titanium 8-grammer van FP.
Deze blank is precies zo gebouwd als de vorige exemplaren en grondig getest door John, maar deze was heel anders en verdiende niet het predikaat van Fair Play.
Het verschil was gewoon te groot, het waren prima blanks maar hadden niet het vertrouwde karakter wat van een Fair Play.
Vorig jaar heb jij uit een aantal blanks bij Cor een 8-grammer laten bouwen, waar van je hier hebt vermeld dat deze iets zachter van aktie was dan je van CJW gewend was en dat dit je wat deed denken aan een FP 8-grammer titanium die jij qua prijs te duur vond.
Ik krijg toch sterk de indruk dat dit misschien wel één van die prototypen is geweest die nu onder de naam Spirite of Amsterdam door het leven gaat?
Of zit ik er helemaal naast!
lolle

Peter Linzell zei

Hoi Lolle,

Het is gewoon flink balen als een van je favoriete hengels het leven laat. Gelukkig ben je verzekerd!

Nee, de blank van de Spirit of Amsterdam komt bij Talon uit de USA vandaan. Daar komen ook de blanks voor de Mosquito's vandaan.

De blanks waar John S. de Titan/Grafiet spinhengels op afbouwde kwamen uit Nieuw-Zeeland en worden tegenwoordig in China gemaakt. De T/G spinhengels werden op de toppen van de blanks van de CJW CSL penhengels en/of de slanke grafiet Fair Play penhengels (de lichtste uitvoering met oversteeksluiting!)afgebouwd.

Groeten,
Peter

Peter Linzell zei

Hoi Raynor,

Lepels zoals de Traditional I, de Pelikaan lepels, PaKo PS, PaKo S en PaKo 6 zijn op verschillende manieren te vissen. Dat maakt vissen met deze lepels ook zo leuk! Je kunt ze gelijk aan een spinner vissen, maar ook met tikken, of liften en laten dwarrelen richting de bodem. Of een combinatie van deze drie manieren. Je kunt ze uiterst traag, maar ook heel snel naar binnen vissen.

Groeten,
Peter