9 jan 2013

Traditional I lepel versus Pako 6 lepel




Woensdag 9 januari. Eigenlijk was het mijn bedoeling om alleen een verslag te maken over het vissen met de Traditional I lepel van zes gram en de Pako 6 van zes gram. Vanochtend heb ik daarom met beide lepeltjes afwisselend een uurtje op de Mosquito 1LV gevist. Onder de Mosquito een Shimano Rarenium 1000FA werpmolentje volgespoeld met 0,06 mm PowerPro. Het wordt geen verslag, maar een kort vergelijk tussen de beide lepeltjes.



                                                                                                                          Traditional I lepel


                                                                                                                               Pako 6 lepel


Twee lepeltjes met hetzelfde gewicht en beiden met een licht uitslaande aktie. De Pako 6 net is iets uitbundiger. Maar moest ik kiezen tussen de Traditional I lepel van zes gram en de Pako 6 van zes gram, dan wordt het de eerste van twee. Waarom? De Traditional I lepel laat zich hoger binnen vissen, en blijft dat doen zelfs als er traag gedraaid wordt aan de slinger van de werpmolen. In ondiep water is dat een must, en ondiep water is doorgaans mijn terrein.












De Traditional I lepel en de Pako 6 lepel zijn bewezen snoekenverleiders. Ook vanmorgen blijkt dat te kloppen. Na eerst een snoekje te hebben gevangen op de Traditional I lepel, knalt er eentje voor de ingang van een duiker op de Pako 6 lepel. Voor de duiker is het net iets dieper dan in de rest van het slootje, en daar komt de Pako 6 lepel wel tot zijn recht. Voor polders waarin meer water staat  is de Pako 6 dus wel een aanrader.


Tussen de middag eet ik een broodje met Robin en Marleen en besluit daarna toch nog even te vissen. Voor de verandering gaat onder de Mosquito 1LV de Twinpower 1000PGS, volgespoeld met Nanofil 0,06 mm. Dat laatste is een wereld van verschil. De Nanofil is een stuk dunner bij dezelfde opgegeven diameter als PowerPro, en dat merk je meteen. Dat scheelt meters als er geworpen wordt. In de polder niet echt interessant, maar op breder water zijn jagende rovers op grotere afstand makkelijker bereikbaar met Nanofil!









De Traditional I lepel en de Nanofil laten zich vanmiddag van hun beste kant zien. Een slanke snoek van 79 cm zorgt voor behoorlijk wat spektakel en trekt daarbij de nodige meters Nanofil door de slip van de Twinpower.







Als later een opnieuw een grote snoek tot twee keer toe de Traditional I lepel mist vervang ik die voor de grootste Pelikaan lepel. Hangen! De licht schommelende aktie van de Pelikaan lepel zorgt ervoor dat deze minder uitslaat en daardoor een makkelijkere prooi is voor de snoek. Deze snoek is twee centimeter korter dan de vorige, maar wel een stuk dikker.

Verspreid over deze dag heb ik een kleine drie uurtjes gevist, en ik heb een goed vergelijk tussen drie lepels en twee lijnen kunnen maken. Dat er vier snoeken geland zijn is natuurlijk mooi meegenomen!

Groeten,
Peter

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter ,
Informatief verslag !
Vanmiddag in de pauze hebben Rob (de lepelaar) en ik het gelezen en de filmpjes bekeken ...
Mooie vissen weer :)
Groeten Raimond en Rob

p.s. het pakje van poask is al onderweg


FER zei

Peter,

Dank weer voor alle info. Recentelijk heb ik ook met een lepel gevist, zonder succes overigens maar dat zal de beperkte ervaring zijn.
Ik ben benieuwd hoe jij de lepels naar binnen vist. Op constante snelheid of met intervals, met rukjes of....

Grtx,
FER

Peter Linzell zei


Hoi Raimond,

:-)

Ik ben heel benieuwd naar het snoepgoed voor de spinhengel in het pakje van Poask!


----------------------------------------------------------------------


Hoi FER,

Het leuke van de lepels die ik gebruik is dat deze op allerlei manieren naar binnen gevist kunnen worden. Meestal vis ik ze gewoon binnen zoals je dat ook met een spinner doet. Dus op constante snelheid. Twitchen werkt ook heel goed. Succes!


----------------------------------------------------------------------

Groeten,
Peter