26 nov 2012

Storm




Zondag 25 november. De CJW Spirit of Amsterdam met daaronder de Shimano Stella 2500FE vormen samen een dreamteam. Raimond heeft vandaag de storm doorstaan met deze combinatie.


Laat hem niet vallen Robin!


Een ander dreamteam zag ik afgelopen donderdagavond bij Traditional hengelsport in Utrecht. De Daiwa Exist 1003 is daar sinds kort op voorraad en die ik moest ik natuurlijk zien, maar vooral ook voelen. Slechts 155 gram brengt de Exist op de weegschaal, en dat voel je, of moet ik zeggen, voel je niet. Voor 1100 euro ben je de man, en voor dat bedrag mag je wel gratis een klosje nylon naar keuze uitzoeken.




Mocht je daarna nog muntjes overhebben dan kan de complete serie Pelikaan spinhengeltjes aangeschaft worden. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Maar gelukkig kan vissen ook goedkoper. Wel leuk om al dat moois eens te zien.




Storm vraagt om een zwaardere spinhengel en dus mag de Mosquito 3LV weer eens uit het foudraal. Raimond had ik voor vandaag de Spirit of Amsterdam beloofd, en dus moest ik me behelpen. ;-) Stiekem hoopte ik dat de grootste Pelikaan lepel goed gevist kan worden op de Mosquito 3LV, dat ging ook wel, maar door de harde wind was het contact met de lepel op deze spinhengel niet optimaal. De PaKo S lepel bracht uitkomst en zo kon ik gelukkig toch nog met de lepel vissen. Naast de PaKo S heb ik ook nog even met streamers gevist. De kleine plugjes waar ik de afgelopen weken mee aan het experimenteren ben geweest heb ik bij voorbaat thuis gelaten, net zoals de lichtere spinhengels. Jammer, want ik wil nog een hoop uitproberen met deze plugjes, en daarvoor moet je er toch echt mee naar de waterkant. Maar de harde wind gooide roet in het eten voor vandaag.


















De snoeken hadden gelukkig maling aan de wind, sterker nog, voor mij is dit echt snoekweer. Heerlijk, uitwaaien en afzien tegelijk. En met zes snoeken, (4 op de lepel en 2 op de streamer) ben ik meer dan tevreden.

Raimond was aan het eind van deze stormachtige visdag ook tevreden. Eindelijk de eerste vissen gevangen met zijn nieuwe Stella, en meteen ook kennis gemaakt met de Spirit of Amsterdam. Uiteraard viste hij bijna de hele dag met de SddP streamer, en pas tegen donker kreeg ik hem zover om naar de Suikerspin streamer te wisselen.






De SddP streamer liet hem ook vandaag niet in de steek, hij ving er drie snoekjes op.




Maar de veel grotere Suikerspin bracht in het donker waarvoor hij hier heen is gekomen. Een grote snoek!

Groeten,
Peter


9 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi hoor die Daiwa molens, maar niet meer te betalen.
Ter informatie de bekende Quantum Exo serie is nu uitgebreid met een 15 model, welke 170 gram weegt, deze molens moet je wel in USA bestellen of je moet naar een winkel in duitsland gaan.
Heb deze molen zelf (nog) niet :-)

Groeten
Otto

Anoniem zei

he peter in japan krijg je voor dat bedrag een exist en een certate!!!ik gun de nederlandse winkelier zijn omzet maar dit verschil is wel erg groot.ze worden door daiwa erg duur ingezet bij de grossier of de grossier heeft een wel erg grote marge.
m'n luvias doet het trouwens nog top(is ook alweer een nieuwe magsealed versie van)

groet,patrick

Anoniem zei

Hallo peter


De daiwa is veel te duur bij ton temming , je hebt hem al voor bijna de helft minder , voor 600 euro is ij al te vinden in japan


Gr jerry

Peter Linzell zei

Hallo mannen,

Duur ja, ontzettend duur zelfs. Maar bedenk dat we hier 21% BTW mogen betalen. In Japan is de Exist goedkoper, maar dan heb je hem nog niet hier. En ruim 600 Euro is een hoog bedrag als de werpmolen niet aankomt, en de opgegeven waarde een stuk lager is dan wat je er in werkelijkheid voor betaald hebt.

Grote nadeel van de Mag Sealed Daiwa's is dat je deze niet zelf kunt onderhouden. Die moeten om de drie jaar terug naar de dealer voor onderhoud.

Gelukkig ben ik een Shimano liefhebber, die kun je heel gemakkelijk zelf onderhouden. Neemt niet weg dat de Daiwa Exist 1003 om te smullen is.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hoi Peter

Was weer een leuke visdag waarbij er toch 10 snoeken de kant op "waaide"
Ik vond het te gek dat ik de hele dag met de "spirit of Amsterdam" heb mogen vissen , man wat een fijne hengel is dat ! Een echt werpkanon , bij de laatste snoek kon ik ook voelen hoe het drillen met de "Spirit" gaat , super !
Vrijdag ga ik even bij Cor een bakkie doen en bij kletsen ,een dezer weken zullen ook de blanks binnen komen voor de "Spirit" , dan mag hij er meteen eentje bouwen :)
Groeten van Raimond

Unknown zei

ha peter ik ga volgend week mijn serie pelikaantjes halen bij Ton ,ben erg nieuwsgierig jammer dat ik geen tijd heb om ze eerder te halen .
heb jij ze in je handen gehad wat vind je er van.


groeten van Jos uit Delft

Peter Linzell zei


Hoi Raimond,

Veel plezier morgen bij Cor!


----------------------------------------------------------------------


Hoi Jos,

Als dat jouw Pelikaantjes zijn op de foto, dan heb ik ze inderdaad in m'n handen gehad. Gefeliciteerd! Dat zijn hele mooie maar vooral ook goede spinhengeltjes. Ik ben benieuwd wat voor molentje(s) je er onder gaat hangen.


----------------------------------------------------------------------

Groeten,
Peter

Unknown zei

Hai Peter bedankt voor je reactie .
dit zijn de molens die ik momenteel bezit.
Abu Garcia Cardinal 400uifd
dit molentje wil ik gaan gebruiken voor de 0-2 grammer.
en ik heb een Shimano Symetere 500fj.
een Michell Avocet gold 3 ul
en een Mitchell mag pro lite 500
ik zou de daiwa exist 1003 erg graag willen aanschaffen voor de 2-4 grammer en voor de 4-6 grammer maar het is wel een boel geld hoor.
heb jij een goede tip voor mij.

groet Jos

Peter Linzell zei

Hoi Jos,

Voor 2-4 en 4-6 grammer zou ik als ik jou was een Shimano 1000 of Daiwa 1003 werpmolentje hangen. Ga je voor de lichtere uitvoeringen van rond de 170 gram, dan kan die ook onder de 0-2 grammer.

De Shimano Rarenium 1000FA is een aanrader. Weegt slechts 170 gram en is vergeleken met de Daiwa Exist 1003 een 'koopje'.

De JDM Rarenium 1000S is helemaal top, en bedoeld (net als de Daiwa Exist 1003) om met dunne/lichte lijnen te vissen.

En dan is er de Stella 1000FE nog... Maar die is een stuk duurder dan de Rarenium 1000FA, en wordt ook nog eens zonder reservespoel geleverd.

Groeten,
Peter