7 nov 2012

Made in Poland




Woensdag 7 November. Een van de leuke dingen van een blog bijhouden is het contact met de lezers. Voornamelijk vragen maar ook opmerkingen en tips vind ik regelmatig in mijn mailbox. Dat ik laatst in een verslag schreef geen liefhebber van kleine plugjes te zijn heb ik geweten.

De reden dat ik dat schreef is dat ik de actie vaak vind tegenvallen bij kleine plugjes, maar vooral de prijs van de gemiddelde plug weerhoudt mij ervan om er eens flink mee te gaan experimenteren. Eerlijk is eerlijk, de marktwaarde van een goed gevulde spinnerdoos is een stuk lager dan die van een doosje met vijf pluggen. En dan bedoel ik pluggen van de bekende merken.

Wat ik niet wist is dat in het voormalige Oostblok ultra licht ontzettend populair is. En hoe! Dat het in Rusland en Polen goed gaat met de economie werpt zijn vruchten af. Er is zelfs een Russische variant van TackleTour: http://www.daily-fishing.ru/forum/viewtopic.php?f=12&t=788

Behalve import uit Japan wordt er in Polen ook kunstaas voor de liefhebbers van de ultra lichte spinhengel gefabriceerd. Waaronder ook hele mooie betaalbare plugjes. Iets overlaten komen uit Japan durf ik wel, een betrouwbare markt, met Polen heb ik geen ervaring. Dat is ook niet nodig want het in Nederland gevestigde NewEast Fishing heeft de Poolse markt ontdekt en aangeboord.

Na goede ervaringen met de ultra dunne Mikado Lithanium onderlijnen uit Polen heb ik besloten ook de plugjes gemaakt in dat land een kans te geven.

Ik krijg het nog druk! Want naast nylon van verschillende fabrikanten ga ik nu ook met pluggen aan de slag. Om het mezelf niet te moeilijk te maken heb ik zoveel mogelijk plugjes gekozen die op de Spirit of Amsterdam gevist kunnen worden. Maar ook voor de lichtere spinhengels liggen naast een voor mij nieuw River2Sea plugje ook verschillende Poolse plugjes te wachten.














Vanmiddag heb ik twee uurtjes met een Dorado Classic Floating plugje gevist. Een plugje dat 7 cm lang is en 5 gram weegt . Het duikt tot maximaal 1 meter diepte, en heeft een mooie actie. In de kleur rood/wit ook nog eens goed te volgen. Rustig naar binnen gevist doet het plugje zijn verleidelijke werk net onder het oppervlak. Voor het vissen in de ondiepe polders dus uitstekend geschikt. Wordt vervolgd!

Groeten,
Peter


9 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter
Informatief stukje over de Poolse pluggen ,heb de site bekeken. De eerste snoek is er echt helemaal overheen geschoven ,die had er duidelijk zin in :)
Succes met het verdere testwerk he !
Groeten Raimond

Anoniem zei

Hi Peter,

Al dat testen maakt ons allen wijzer. Hartstikke mooi dus. Ik hoop ook nog steeds dat je binnenkort eens de (praktijk) verschillen tussen de Nederlandse en Japanse Rarenium met ons wilt delen.

Enne... wordt het niet eens tijd voor een boek?

Hartelijke groet,
Bert

Klaasjan zei

Dag Peter,

Plugjes in dit formaat zullen nooit mijn voorkeur krijgen. Vroeg of laat heb je met diep zittend kunstaas te maken en is het onthaken een nachtmerrie met twee dregjes. Vangen doet het wel.

vrgr Klaasjan

Marvin (Alkmaar) zei

Precies wat klaasjan zegt.
Als ultralight visser is ook het respect voor de vis.
Dus dregjes zijn gewoon taboe
enkele haak of fleurtje
Je vang er net zoveel mee en je verminkt die vis niet

Peter Linzell zei


Hoi Raimond,

Gaat lukken, en jij succes morgen met het inwijden van je nagel nieuwe Stella 2500FE.

----------------------------------------------------------------------

Hoi Bert,

Binnenkort komt er een uitgebreid vergelijk op SddP tussen de beide Rareniums. Dat boek komt er ook. Wist je dat ik al drie boeken (over vissen) gemaakt heb?

----------------------------------------------------------------------

Hoi Klaasjan,

Als kunstaasvisser ben ik altijd op zoek naar ander of nieuw kunstaas. Ik kan me herinneren dat jij in het verleden ook veel gevist hebt met kleine Salmo en/of Yo-zuri plugjes. Vandaar waarschijnlijk de negatieve ervaringen?

----------------------------------------------------------------------

Hoi Marvin,

Als je respect hebt voor de vis ga dan zwaarder vissen, want ultra licht is voor de vis zelf niet sportief. Nog beter is je uitrusting aan de wilgen hangen, en de karpers in het park brood (zonder haak) voeren.

----------------------------------------------------------------------

Groeten,
Peter


Anoniem zei

Hi Peter,

Ik heb nooit ergens boeken van jouw hand gezien, ook niet in de webshops. Geef je die boeken in eigen beheer uit ofzo?

Groet,
Bert

visser zei

1Peter, lijkt me wat kort door de bocht m.b.t. de vast goed bedoelde opmerking van Marvin. Ik denk ook niet dat zwaarder vissen 'sportiever' is of dat (ultra)licht vissen derhalve minder 'sportief' zou zijn. Zwaar of licht doet er weinig toe, aanpassen aan de omstandigheden des te meer. Met zwaar materiaal een vis uit het water takelen is weinig 'sportief'(weidelijk), met te licht materiaal een snoek in te dichte begroeiing verspelen net zo min.Ik begrijp overigens wel wat KJ bedoelt. De kleine plugjes willen nog wel eens wat raar haken. Zelf vind ik pluggen (hoe prachtig ik ze ook vind) al lang 'not done' voor het snoekvissen. Heeft niet zozeer met de grootte van de pluggen te maken maar wel met de dreggen. Een dreg is min of meer een noodzakelijk 'kwaad'op kunstaas soorten zoals een plug (plat kunstaas zoals lepel en spinner bieden een enkele haak wel voldoende ruimte om te kunnen haken). Een dreg haakt in feite waardeloos in vergelijking met een enkele haak, maar dat terzijde. Grootste probleem vind ik echter de aanwezigheid van een tweede of derde dreg op de plug. Deze wil tijdens aanbeet en dril wel eens op plekken terecht komen waar je de dreg niet wilt hebben. Ik denk dat een ieder wel eens een snoek heeft gevangen waarvan één oog verminkt is...ik denk te weten wat daarvan meestal de oorzaak is geweest. Mij overkwam het eens, daarna nooit weer want sindsdien dus geen pluggen meer. Ultralicht spinneren haakt en drilt over het algemeen zeer 'netjes'. In die zin zou het 'sportief' kunnen zijn. De haak pakt meestal in of bij het 'scharnier'. Gaat de spinner toch tot achter in de bek of voorbij de kieuwbogen dan is er met de relatief kleine maar vlijmscherpe haak weinig aan de hand voor de vis....
alex

Peter Linzell zei


Hoi Bert,

Die boeken heb ik inderdaad in eigen beheer uitgegeven. Dat ga ik met mijn nieuwe boek ook doen.

----------------------------------------------------------------------

Hoi Alex,

Inderdaad een beetje kort door de bocht van mij. Wel moeten we oppassen dat het niet uit de hand loopt zo als dat in mijn ogen bij het vissen op karper gebeurd is. Nog even en dan heb ik naast m'n net een onthaakmat op m'n rug hangen en een flesje desinfectans in m'n borstzak om het gaatje ontstaan door de haak te ontsmetten voor de vis weer terug gaat in de sloot. ;-) Bedankt voor je aanvullende reactie!

----------------------------------------------------------------------

Groeten,
Peter

visser zei

Moet inderdaad ook niet de andere kant doorschieten. Die desinfectans is trouwens niet zo'n slecht idee, voor wanneer de snoek weer eens terug bijt...;-)
groet,
alex