12 okt 2018

Ultra licht spinnen in Schiedam en omgeving

Zondag 1 augustus. Vanmorgen zitten Danny en ik om 6.45 uur in de auto richting Schiedam. We zijn op weg naar onze vismaat John. Het is al veel te lang geleden dat we met John gevist hebben. Ik kijk er naar uit om hem weer te zien, en vooral om weer samen te vissen. Gelukkig is er internet en zijn er in de tussen tijd stukjes geschreven door John en foto's van zijn vangsten op SddP geplaatst. Zo is hij er toch een beetje bij geweest.

Helaas heeft Yuki voor vandaag andere verplichtingen, en kan niet mee. We hebben je gemist vandaag Yuki!



Om even voor 8.00 uur parkeer ik de auto bij John voor de deur. Koffie, bijpraten, hengeltjes kijken, en dan heeft John heeft nog iets voor mijn verjaardag. Een door hem zelf gemaakte spinnerdoos! Wat ontzettend gaaf!!! In de spinnerdoos bevindt zich nog een verrassing: Sanborn spinnertjes voor de Rapier, de Floret en de vijfgrammer. Ik ben er heel blij mee.

Na de koffie gaan we vissen. Niet meteen naar de polder, maar eerst naar het stadswater. En wat voor een stadswater, de oude binnenstad is prachtig. Het water is kraakhelder, en volgens John zwemt er baars, snoek, roofblei (dat zou leuk zijn!) en ruisvoorn. Ook grote ruisvoorn van een formaat dat je bijna niet meer in de polder tegenkomt. Ik ben een en al oor.



Baars blijkt te kloppen, op zijn eerste worp haakt John al een gestreepte rover. Danny en ik kunnen natuurlijk niet achterblijven en volgen het goede voorbeeld van John. ;-)



Vissen tussen de oude pakhuizen en onder windmolens is geen straf. Zeker als bevestigd wordt wat John al eerder zei: hier zwemmen grote ruisers. Ik zie ze met mijn eigen ogen!

Twee grote ruisvoorns zwemmen gebroederlijk samen aan de oppervlakte. 'Kijk daar, twee bakken van ruisers', zeg ik tegen de vismaten. Het mini Beatle bug spinnertje werp ik over de ruisvoorns heen, start het op en laat het hun richting opsnorren. Een van de twee ruisers toont interesse, en zwemt er achter aan. Hij gaat ervoor! 'Hangen, grote ruiser!' klinkt het door de ontwakende stad.



Op de tweegrammer en een lijntje met een breeksterkte van 0,7 kg

Na het afgelopen jaar en ook dit jaar heel veel uren gestoken te hebben in ruisvoorn-spinnen is
hier de beloning. Een baksteen-grote en brede ruisvoorn gevangen op de spinner mag ik bijschrijven, of beter gezegd afstrepen, van de lijst met droomvangsten. Wat het nog mooier maakt: John en Danny zijn erbij! Met John heb ik het afgelopen jaar via de mail en de telefoon heel veel informatie uitgewisseld over ruisvoorn-spinnen. Vooral over de ruisvoorn spinnertjes; veranderingen werden door John doorgevoerd, en de spinnertjes werden steeds verbeterd. Uiteindelijk werden ze zo geperfectioneerd, dat het mogelijk werd om gericht op ruisvoorn te spinnen. Deze ruiser draag ik op aan jou John!




John lost nog een grote ruiser, maar daarna is de hoofdrol langs het stadswater voor de baars weg gelegd.


Tijd voor de polder!



Op een klein half uurtje rijden van de stad is de polder. Daar vissen blijkt vandaag een echte uitdaging.



Een uitdaging die John en ik met onze Rapiertjes graag aan gaan. Voor Danny met de vijfgrams Spinmatic is vissen langs, tussen, over en door de vegetatie in het water haast niet te doen. De spinnertjes die hij gebruikt zijn te groot.



De 12 mm JvG Colorado ruisvoorn spinner bewijst hier zijn vangkracht.



Behalve een flink aantal baarsjes voor John en mij vang ik in de polder ook nog twee ruisvoorns. In de open stukken lukt het Danny gelukkig ook om een paar baarsjes te strikken. In deze periode waarin veel polders bijna dicht liggen, is de Rapier samen met de kleinste spinnertjes die je daarop kunt vissen in het voordeel op de vijfgrammer, dat is duidelijk.


Terug naar Schiedam


Nee, we gaan nog niet stoppen en de heerlijke tomatensoep eten die Jolanda straks voor ons gaat maken. Aan de rand van Schiedam tussen de bebouwing is het water minder begroeid. Met de nadruk op minder, want ook hier heel veel waterplanten. Maar, er is ruimte genoeg om met de vijfgrammer en de daarbij passende spinnertjes te vissen. Ook hier weer gezond water, met een goed baarsbestand.



Leuk, de snoek geeft hier wel thuis. De eerste is klein, maar o zo mooi.


De nieuwe Shimano Sedona 500FD bevalt goed onder de Rapier!

De ruisvoorn is ook aanwezig, ik vang er nog twee bij en John lukt het ook om er eentje te strikken met een spinnertje. Dat brengt het totaal vandaag op zes ruisvoorns!

De ruimte om met iets grotere spinnertjes te vissen is aanwezig. Danny doet met de vijfgrammer weer volop mee, en vangt weer goed baars. Op een bijna dichtgegroeid meertje tussen de bebouwing laat hij zien hoe goed hij overweg kan met de Spinmatic. Het spinnertje moet hij daar door het wateroppervlak naar binnen vissen om zo te voorkomen dat het blad stil valt. Tot twee keer toe mist hij op deze manier de spinner binnen vissend een snoek.

Bij de derde poging van de snoek om het spinnertje te bemachtigen is het raak! En dan komt meteen de volgende uitdaging voor Danny. De snoek moet tussen de waterplanten gedrild worden.


Op de vijfgrammer en een lijntje met een breeksterkte van 1,2 kg!


Danny laat zich niet gek maken, blijft rustig en schrijft een prachtige snoek bij aan deze visdag. Gedrild op een Maxima lijntje met een breeksterkte van 1,2 kg! Niet veel later voegt Danny nog een klein snoekje toe aan de vangsten van vandaag.



Wat een topdag beleven we vandaag! Het houdt niet op met de cadeaus die het water hier prijs geeft. John krijgt het aan de Rapier met een dikke baars en beslist het duel tijdelijk in zijn voordeel.



We doen daarna nog een ander stukje Schiedam aan. Hier wel weer veel begroeiing zowel in het water als erlangs!



We vangen er nog een aantal gestreepte rovers, en gaan daarna op naar de soep en stokbrood bij John thuis. Onder het genot van een biertje praten we nog wat na. We komen tot de conclusie dat ultra licht spinnen toch wel een van de mooiste en vooral spannendste manieren van sportvissen is. Het ultieme spel tussen de visserman en rovers onder water. Een spel dat gespeeld wordt met ultra lichte spinhengels, kleine spinnertjes en dunne nylon lijntjes met een breeksterkte horend bij het opgegeven werpvermogen van de spinhengels. Dat laatste wordt door veel vissers met een korreltje zout genomen. Jammer, want de breeksterkte, en dus niet alleen de diameter van onze nylon is bepalend of er echt ultra licht gevist wordt. Vandaar dat ik vanaf nu de breeksterkte van het gebruikte nylon vermeld en minder aandacht zal geven aan de diameter daarvan!

Groeten,
Peter

7 opmerkingen:

Anoniem zei

weer zoals gewoon een formidabel verslag,het is bijna als je het leest ,dat je er zelf bij bent

proficiat peter met de mooie ruis voorn

Peter V

Anoniem zei

Hallo peter wat een geweldig verslag ik beleef de dag weer opnieuw. Ik ben er stil van dat zo een mooie ruizer aan mij word opgedragen. Super. maar ook jij heb er flink aan gewerkt om tot super spinnertjes te komen. de verdienste voor ons beide.Enne YUKI de volgende keer ben je er ook bijzo een dag kan jij niet ontbreken. MVG john

Auke zei

Ik volg jullie "gestruin" nog niet zo lang maar wel leuk nu een stukje te lezen over vissen in de grachten van Schiedam. Aangezien ik in Schiedam woon en vlak bij de grachten vis ik hier ook regelmatig. Vissen doe ik ook licht al hoewel ik dan met een vlieghengel (aftma3) vis net weer iets anders.

Groet,
Auke (kayakvisser)

Tot ziens aan de waterkant.

Anoniem zei

Hallo Peter,

Ik heb met veel genoegen het verslag gelezen.

Hierin heb ik het UL vissen
"meebeleefd" zoals het UL vissen behoort te zijn.

Groet Joop

Anoniem zei

Mooi hoor die foto's van de groene Pelican 50 op de fair play.
Die gast in dat camou pak met bijpassende hoed met die Made in Azie shimano eronder zou dat ook eens moetem doen, zo'n Pelican 50, staat een stuk mooier op de foto :-)

Moet mijn eigen Pelican ook maar weer eens onder mijn hengel gaan hangen.

Groeten
Otto

Yuki zei

Hoi mannen,

Echt gaaf, alledrie de rovers weer kunnen vangen, en die mooie ruiser van jou Peter, echt schitterend! John, ik hoop dat je uitnodiging voor een opvolgende visdag niet lang op zich laat wachten!!

Gr Yuki

Peter Linzell zei

@ Peter V, dank je wel.

@ John, het was een topdag. En wat die ruiser betreft: we did it!

@ Auke, dan woon je mooi! Wie weet tot ziens aan de waterkant.

@ Joop, fijn om te lezen.

@ Otto, ze zijn wel fotogeniek die Pelicantjes.

@ Yuki, ik kijk ook alweer uit naar de volgende keer!

Groeten,
Peter