19 okt 2018

Op snoek bij Johan


Zondag 31 oktober. Met Johan heb ik contact sinds ik mijn Flevocane BB1 heb aangeschaft. Zelf heeft Johan een Flevocane vlieghengel en een orginele BB1 van Pezon et Michel. Een keer samen vissen met onze splitcane BB1-tjes leek ons heel leuk. Johan nodigde mij in 'zijn' polders uit, en vismaten Danny en Yuki, beiden ook in het bezit van een splitcane spinhengel, zijn ook van harte welkom. Met vier man struinen door de polder met ultra lichte spinhengels van splitcane is anno 2010 iets unieks.

Op de valreep besluit vismaat Henk ook mee te gaan. Gezellig! Vissen in de polders van Utrecht, daar heb ik hele goede herinneringen aan. Johan blijkt niets te hebben overdreven als Danny en ik ons om 11.30 uur op de afgesproken plek in de polder melden: het ziet er fantastisch uit. Johan, Yuki en Henk zijn er dan al.

Naast splitcane hebben we ook Fair Play spinhengels meegenomen. Yuki, Danny en Henk de vijfgrammers van cobold, Johan een 220 cm lange tiengrammer van grafiet, en ik de tiengrammer van geel glasvezel. De keuze is snel gemaakt, we kiezen voor de spinhengels uit Amsterdam. Met onze splitcane drie en viergrammers en de daarbij passende spinnertjes valt door de wind helaas vandaag in de open polder haast niet te vissen. Wanneer de High five spinhengels van Yuki en mij klaar zijn is onstuimig weer geen probleem meer om met splitcane te gaan vissen. Een splitcane-dagje met meerdere splitcane bezitters tegelijk in de polder komt er vast en zeker.

Vissen met vijf man in de polder met Fair play spinhengels is natuurlijk ook iets wat je niet vaak tegen komt. Vandaag wordt het hoe dan ook een speciale visdag!

Wat een geweldig mooi water laat Johan ons zien, en de met de snoekstand blijkt het ook goed te zitten. Niet dat we ons te pletter vangen aan snoek, maar stuk voor stuk zijn de gelande snoeken prachtige vissen. Donker gekleurde vissen, van een mooi formaat die stuk voor stuk op onze hengeltjes prachtige sport geven .


Henk mag een mooie snoek aan deze dag bijschrijven, gevangen op de Terrible 35 mm spinner.







Danny vangt twee snoeken op de Terrible 35 mm spinner waarvan eentje een echte polderkrokodil is!





Na een aantal missers op de tiengrams PaKo S lepel geef ik aan Johan een door John van Gameren gemaakte Terrible 45 mm spinner. Hij vangt er twee snoeken op.





Zelf vang ik drie snoeken. De eerste op een 35 mm Succes Luxor spinner, de tweede op een tandem spinner gemaakt van twee kleine stompe wilgenbladen en de derde snoek op een 45 mm Terrible spinner. Spinners bedoeld voor de tiengrammer en gemaakt door onze gewaardeerde vismaat uit Schiedam.

En Yukisnoekie? De vissende nachtmerrie van iedere snoek, de man met een neus speciaal ontwikkeld voor snoek, ving vandaag geen snoek! Zelfs geen aanbeet van een snoek zat erin vandaag voor hem. Hoe het komt, ik weet het niet, hij deed niets verkeerd. Zo'n dag hoort erbij en overkomt ons allemaal wel eens.



Maar, Yuki is een volhouder en geeft nooit op. Vandaag is daar weer een goed voorbeeld van. In het laatste slootje wat we uitspinnen komt er dan toch die zo door hem begeerde aanbeet. Geen snoek, maar een baarsje, maar toch nog een vis!

Johan namens ons alle vier bedankt, volgende keer bij ons en dan wel met splitcane!

Groeten,
Peter

3 opmerkingen:

Auke zei

Heerlijk weer te lezen. En Wat hebben we in Nederland toch prachtig viswater!

Anoniem zei

hoi peter

leuk om te lezen dat je ze ook nog kan vangen met de fp hengels,mooi verslag weer

m.v.g peter

Dennis zei

Hoi Peter
mooi verslag,de utrechtse polders zijn top, ga er binnenkort vissen met mijn nieuwe(oude) glashengel van Ben Pont, gekocht bij die bekende spinnerbouwer uit Schiedam, ben benieuwd hoe die bevalt ten op zichte van de Amsterdamse hengels van FP

Mvg Dennis