15 mei 2012

Ultra lichte perfectie


stekelbaarsjes


Mijn voornemen om van de gesloten tijd (voor roofvis) forellentijd te maken is tot nu toe behoorlijk gelukt. Na eerst ervaring te hebben opgedaan aan de forellenplas te Baggelhuizen heb ik langs de oevers van het OVM echt de smaak te pakken gekregen. Vissen met ultra lichte spinhengeltjes en kleine lepeltjes voorzien van enkele haakjes op forel is fantastisch. In eerste instantie dacht ik dat je met dit materiaal niets te zoeken had langs het OVM, maar het tegendeel is waar. Mijn eerste twee pogingen met de Mosquito 3LV en bijpassende lepels liepen op niets uit. Slechts een aanbeet bij de eerste ontmoeting met de grote zoute plas mocht ik toen bijschrijven.

Ja, er zwemmen hele grote forellen rond op het OVM, en die forellen zullen vast niet vies zijn van een grote Pako T lepel. Die Pako T lepels heb ik zelfs in haringkleur. De grote forellen voeden zich met haring, die nog volop aanwezig zijn in het meer. Inmiddels weet ik waar deze joekels zich ophouden. Een forel vangen van 70 of nog meer centimeters zou natuurlijk fantastisch zijn. Maar, ik heb me voorgenomen niet gericht op deze duikboten te gaan vissen. Komt vanzelf een keer, de krachtmeting met zo'n monster, en zo niet: ik geniet momenteel volop van de prachtige omgeving, de goede sfeer onderling tussen de vissers en natuurlijk de prachtige forelletjes die ik tot nu toe op het OVM heb gevangen. En de 62 cm regenboog forel die ik dit jaar op The Edge in Baggelhuizen heb gedrild en geland zit ook nog vers in mijn geheugen. Dat was KICKEN!

Moederdag 2012. Ja mannen het is moederdag vandaag, en dat betekent (voor mij) moeders verwennen. Zowel Francine als mijn schoonmoeder worden in de bloemetjes gezet vanmorgen. Bloemen worden ook op het graf van mijn moeder gezet, die ook nog eens vandaag 13 mei 65 jaar oud zou zijn geworden. Het is niet anders....

Pas om 13.00 uur is het tijd om richting het OVM te gaan. Niet erg, want er liggen nog voldoende uurtjes vistijd in het verschiet vandaag. Het voordeel van op zondag vissen is dat het ook nog eens lekker doorrijdt. De sfeer langs het OVM is goed, schreef ik al, en ook vandaag zou dat weer blijken. Net na mij rijdt Jaap de parkeerplaats op. Geen vlieghengel wordt er uit de kofferbak getoverd, maar een driegrams spinhengel. Jaap heeft ook de smaak van het ultra lichte spinnen op forel te pakken gekregen. Een klein lepeltje voorzien van een enkele haak leverde hem gisteravond mooie forellen op, vertelt hij mij.

Ik sta mijn driegrammertje nog op te tuigen en bij Jaap giert de slip al van zijn molentje. Top!






Jaap weet waar Abraham de mosterd vandaan haalt op het OVM. Als ik zijn kant op loop meldt forel nummer twee zich.




Dat de forel zich ophoudt langs de grinddam waarop we staan te vissen blijkt, want de volgende twee forellen zijn voor mij. De eerste is een klein regenboog forelletje.




Ultra lichte perfectie


De tweede forel is zonder twijfel mijn mooiste tot nu toe. Een puntgaaf bruin forelletje van rond de 35 cm! Snel een foto en zwemmen maar weer.

Dit is gewoon supergaaf, op het OVM kan uitstekend naar Japans voorbeeld op forel gevist worden. En eerlijk is eerlijk, als zo'n gespikkelde rover opnieuw zijn vrijheid tegemoet zwemt geeft dat een beter gevoel dan de vis meenemen. Jammer genoeg is catch and release met de werphengel op de forelplassen en vijvers nog niet toegestaan. Net zoals het vissen met kunstaas op de meeste forelvijvers verboden is.

Leuk, nog een visser met de spinhengel op de grinddam. Dat hij mijn naam kent is nog leuker. Het is Roy, een lezer van Struinen door de Polder, die ook regelmatig een berichtje achterlaat. Ook hij vist met een driegrammer en een klein lepeltje. Vanmorgen vroeg was het feest hier, vertelt hij mij. Meer dan 30 stuks heeft hij gevangen...





Dat hij naast mij op de dam ook meteen een forelletje haakt is natuurlijk super gaaf.





Roy


Dan ben ik weer aan de beurt, Jaap lost er eentje, en bij Roy is het ook weer prijs.

Jaap moet naar huis, en Roy en ik vissen nog een uurtje samen door. Leuk, maar ook gezellig om iemand die je voor je gevoel al een tijd kent eens in het echt te ontmoeten. De namiddag leveren Roy en mij een aantal missers en lossers op, maar geen forel op het droge.

Je moet op het OVM of heel vroeg in de ochtend,  of laat in de avond zijn, om goed te vangen dat is me ondertussen wel duidelijk geworden.






Het uurtje tot donker blijkt ook nu weer een gouden uurtje. Ik vang meerdere regenboog forelletjes achter elkaar. En ook de rode uitvoering van mijn stekelbaars lepeltje blijkt een goede verleider te zijn.

Jaap en Roy, ik heb ontzettend genoten op de grinddam met z'n drieen!

Groeten,
Peter



5 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Peter,

Gaaf verslag weer!
Die grote vissen komen inderdaad vast wel!Zolang je nu maar geniet.

Groeten van Ton.

Anoniem zei

Maestro;
Wat een beauty die beekforel!Geen stip teveel of verkeerd!
Ja,vond het ook leuk om je een keer te spreken en live in actie te zien.Ovm is en blijft een pracht water en omgeving om te vertoeven.Ongeacht of je wel of niet vangt.

Voor de statistieken;Ik heb meer dan 30 aanbeten gehad,plm 15 geland,plm 10 in de dril gelost en plm 5 schijn aanbeten en tikken op de spinner of lepeltjes die niet doorzetten.Actie genoeg!!Spannend allemaal.

Heb ma ochtend nog even mijn Sunline(2.8 kg)gecheckt,die was nog steeds een meter of 2 gerafeld.Kon ik met ca een pond kracht kapottrekken.Zeer waarschijnlijk gerafeld toen mijn lijn in de haak van jouw lepeltje zat.Can happen.

Reden om regelmatig mijn hoofdlijn te checken tijdens het vissen.

Mooi verslag!
Tot de volgende keer?
Grt,
Roy

Peter Linzell zei

Hoi Roy,

Bedankt voor de toelichting.

Tot de volgende keer?

Ik heb er nu alweer zin in!

Gr,
Peter

Marvin (Alkmaar) zei

tof en gezellig als die met de zelfde passie voor lightvissen tegenkomt

Anoniem zei

Hoi Peter ,
Ik heb je avontuur weer met veel plezier gelezen ...SUPER !

Groeten Raimond