18 mei 2012

Probeer deze zwarte vlieg maar eens achter je spinner...




Donderdag 17 mei. Om 4.00 uur gaat in huize Linzell de wekker af. Het is de bedoeling om rond 6.00 uur langs (maar het liefst ìn) het OVM te staan. Onze zoon Robin heeft er zin in, want bij de eerste keer 'Robin wakker worden' zit hij recht op in zijn bedje. Op een doordeweekse schooldag lukt dat me meestal niet!

Het is nog donker als we aan de rit richting Rotterdam beginnen, maar onderweg wordt het al snel licht. Bijna bij het meer aangekomen ziet Robin een hert. Een echte, in het wild, hij is er vol van. Als we even na 6.00 uur de parkeerplaats op rijden bij het meer staan de aanwezige vliegvisssers al hun bellyboten op te pompen. Na ons volgen nog twee auto's - de parkeerplaats begint al vol te druppelen, en de sfeer is als altijd goed.

Helaas gaan er geruchten dat volgend jaar opnieuw het vissen met kunstaas op het OVM verboden wordt. Het OVM moet een fly only meer worden zoals in het verleden ook het geval was. Jammer, want de sfeer tussen vlieg en spinvisser(s) is prima, en gaan beiden prima samen op de zoute plas. Even afwachten dus. Blijft alles zoals het nu is, dan komt die bellyboat er voor mij ook! Lijkt me fantastisch om met de spinhengel rond te dobberen op het OVM.








































Struinen langs, door en in het OVM; zo mag deze dag genoemd worden. En als we van grinddam naar grinddam gaan, zit Robin bij pa op zijn rug tijdens de oversteek door het meer. Robin maakt foto's en ik vis. Beiden genieten we, en de band tussen ons (die altijd al sterk was) is de afgelopen weken nog sterker geworden. Met of zonder hengel, samen bezig zijn in de natuur is de beste binding die er bestaat. Als dat dan ook nog eens in woord en beeld wordt vastgelegd, heb je een blijvende herinnering.




Het is bijna jammer om het gebruikte materiaal en techniek te gaan beschrijven in zo'n verslag. Maar, ik heb toch wat dingetjes veranderd en uitgeprobeerd en die wil ik jullie niet onthouden. De hengel en molen zijn onveranderd gebleven, maar de Nanofil is vervangen voor 0,16 mm Berkley Trillene Maxx nylon. Dat heeft voor en nadelen. Nadeel is de kortere werpafstand, voordeel is dat deze lijn minder opvalt in het water. En op dagen met weinig wind en veel zon maakt dat laatste volgens mij een groot verschil. Het verschil tussen volgers en vangen!

Taai was het vandaag, dat werd me later ook nog eens door de vliegvissers bevestigd. Met het stekelbaarslepeltje lukte het me om twee kleine forelletjes te landen. Verder kreeg het lepeltje nog wat tikken van forellen te verwerken, maar deze 'aanbeten' konden niet verzilverd worden.

Van Jaap heb ik tijdens onze eerste ontmoeting aan het meer een zwarte vlieg gekregen. 'Probeer deze zwarte vlieg maar eens achter je spinner... Niet geschoten is altijd mis'. En dus volg ik vandaag zijn advies op. De vlieg wordt via een mini splitringetje achter een Mepps Aglia 1 spinnertje bevestigd. Ook de spinner heeft voor en nadelen, zou blijken. Je werpt minder ver en precies met de spinner (zeker tegen de wind in) dan met de lepel, maar de combinatie spinner/vlieg blijkt een goede verleider te zijn. Op de Mepps vlieg spinner ;-) vang ik vanmorgen zes forellen, en los er twee. Waar het lepeltje met argusogen gevolgd en aangetikt werd door de forellen, gingen ze keihard voor de spinner met vlieg. Dat kan de volgende keer andersom zijn, maar vandaag was het de sleutel tot succes.

Het is 12.15 geweest als Robin en ik het voor gezien houden voor vandaag. Bij de auto kletsen we nog wat na met een vliegvisser. Of hij mijn hengeltje even vast mag houden. Natuurlijk mag dat... 'Mooi spul, en wat ligt dat lekker in de hand'. Dank u! Vliegvissers en kunstaasvissers gaan prima samen hier, hopelijk blijft dat in de toekomst ook zo. 

De terugreis richting Amsterdam wordt aangevangen en samen met Robin betekent dat een pitstop bij de MacDonalds. Maar, er wordt nog een extra vroege stop ingelast deze keer. De afslag Schiedam wordt genomen, en dan is het slechts vijf minuten rijden tot het huis van John en Jolanda van Gameren. 




Een emotioneel en gezellig weerzien met oude en echte vrienden. Koffie drinken, nieuw kunstaas bewonderen en natuurlijk ook de Vlaamse reuzen van Jolanda bekijken.

Groeten,
Robin en Peter



14 opmerkingen:

Dale Neijzing zei

Hoi Peter,
ik kan echt van dit stukje tekst genieten....

"Struinen langs, door en in het OVM; zo mag deze dag genoemd worden. En als we van grinddam naar grinddam gaan, zit Robin bij pa op zijn rug tijdens de oversteek door het meer. Robin maakt foto's en ik vis. Beiden genieten we, en de band tussen ons (die altijd al sterk was) is de afgelopen weken nog sterker geworden. Met of zonder hengel, samen bezig zijn in de natuur is de beste binding die er bestaat. Als dat dan ook nog eens in woord en beeld wordt vastgelegd, heb je een blijvende herinnering."

In een woord,geweldig!!!

Groet,
Dale

Peter Linzell zei

Hoi Dale,

Thanks!

Gr,
Peter

Marcel zei

Hey Peter,

Het is nooit fly only geweest hoor , wel geprobeerd maar niet gelukt.

Het is klinkklare onzin , ik heb vroeger veel met kunstaas gevist en toch mochten de dreggen ook blijven zitten en ik heb erg veel vissen op deze manier gevangen , maar met de vlieg vele malen meer vissen moeten onthaken dat ik dacht die gaat het niet redden.
Het is gewoon jaloezie van de vliegvissers dat dit weer te spraken komt.
Komt ook door de commissie die toen in het leven is geroepen met uitsluitend vliegvissers er in.
Ik vis bijna nooit meer op deze manier maar we moeten het hard maken bij sportvisserij Nederland dat het kunstaas vissen moet blijven bestaan.

Groeten Marcel

Anoniem zei

Hoi Peter;
Mooie close up foto's vd Forellen.
Mooie pappa-zoontje dagje met Robin gehad,zo te lezen.

@Marcel;
Hartelijk dank voor je steunbetuiging om het kunstaas vissen op het Ovm te behouden.Krijg ik een goed gevoel van.
Word soms een beetje erg moe van die eigenheimerij en bezitterigheid vd zg puristen.
Veel vliegvissers lijken jammer genoeg niet in de gaten te hebben dat het L/UL kunstaas vissen op gelijke voet staat met vliegvissen qua kennis,techniek,finesse,vis en water inzicht en sportiviteit.

Als ik er rondloop probeer ik zoveel mogelijk rekening te houden met de manier en strategie vd vliegvisser,en duikers,zodat ik hun niet stoor.Iedereen probeert er op zijn manier er een leuk dagje van te maken op het Ovm.
Grt,
Roy

Peter Linzell zei

Hoi Marcel,

Top, als insider ben jij beter op de hoogte dan ik. Wel heb ik begrepen dat je in het verleden een speciale kunstaasverguning moest kopen om met de spinhengel het meer te mogen betreden.


----------------------------------------------------------------------


Hoi Roy,

:-)

Ik kijk alweer uit naar mijn volgende bezoek aan het OVM. Verslavend!

Heel gaaf dat jij ook de uitdaging van de zoute plas bent aangegaan. De informatie die we opdoen delen via de mail en onder de verslagen vind ik ook erg leuk.


----------------------------------------------------------------------


Groeten,
Peter

Anoniem zei

Dag Peter, ik zie dat jij een mooi lang gestrekt net gebruikt.
Van welk merk is deze en bevalt deze op het OVM.

Groeten
Otto

spinner zei

Hoi Mannen ,

Ik begrijp jullie enthousiasme,maar er is in het verleden veel mis gegaan ,omdat het vissen met de spinhengel op het Oostvoornse meer, simpel weg te veel vis opleverde, en dat dit vissers aantrok die het niet zo nauw namen met het respect die deze vissen verdienen,de zo gezegde recreanten vissers,ik en mijn vismaat Jaap hebben toen regelmatig gezien dat deze of meegenomen werden of zeer grote forellen van +- 80cm dood aangespoeld waren,en in die periode was de gezelligheid ver te zoeken, nu het weer beter word zal je deze klanten steeds meer op het ovm gaan zien,[vele campings in de buurt] nu zij het spinvissen weer vrij hebben gegeven ,ik misgun niemand zijn plezier, maar er zijn helaas nog steeds te veel zogenaamde sportvissers, let maar op hoeveel belgen en fransen dit aantrekt,en die vreten echt alles,met kofferbakken vol heb ik ze zien vertrekken van het ovm en het veerse meer,nogmaals ieder zijn plezier maar het is beter om het weer te verbieden en deze prachtvis met de vlieghengel te belagen.
mvg Andre

Peter Linzell zei

Hoi Otto,

Dat net heb ik zeven jaar geleden bij Handy Fish in Heiloo gekocht. Het bevalt me uitstekend, maar voor het wadend vissen zit ik aan een klassiek forel landingsnet te denken.


----------------------------------------------------------------------


Hoi Andre,

Bedankt voor de informatie!


----------------------------------------------------------------------


Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hallo Andre,
Ik snap wat je schrijft maar ben het er niet mee eens;
Als er vliegvissers zijn die er niet tegen kunnen dat de spinvisser meer vangt,heeft hij de keus om dan ook te gaan spinnen of zich er bij neer te leggen dat de spinhengel iets meer voordelen oplevert.
De z.g recreatie vissers,Nederlandse en buitenlandse, brengen geld in het laatje via vergunningen en camping gelden.Goed voor de regio Oostvoorne en uiteindelijk via vis uitzettingen,onderhoud van Ovm, ook voor ons sportvissers.

Beter lijkt het me om regelmatig te controleren op naleving vd catch and release regels,het gebruik van enkele haak en weidelijk gedrag van alle sportvissers.Recreanten,beginners worden op die manier opgevoed tot weidelijker gedrag.

Ik weet nu al zeker dat ook bij de diehard vliegvissers,zeker bij beginners,allerlei dingen zullen gebeuren,die niet wenselijk zijn.Marcel gaf dat ook al aan.Heel vaak zijn dat ongelukjes.Begrijpelijk.Dat overkomt iedereeen weleens.

Stropers en mensen zonder vergunning moeten natuurlijk opgespoord en bij ome politie afgeleverd worden.
Maar dan hebben we wel regelmatiger controle,liefst door een zelf vissende controleur langs het gehele meer nodig.
Grt,
Roy

Peter Linzell zei

Het vissen met de spinhengel zoals Roy, ik maar ook Andre (maar niet op het OVM) doen heeft veel overeenkomsten met vliegvissen.

Wat mij dan ook opvalt is dat vliegvissers en ul spinvissers goed samen gaan op het OVM.

Ook wij zijn liefhebbers van mooie en goede materialen, en onze kunstaasdoosjes zijn net zoals bij de vliegvissers gevuld met prachtige creaties.

Onze manier van vissen met kunstaas heeft weinig raakvlakken met smijten van stukken hout, kunststof en ijzer.

Met een goede controle moet het mogelijk zijn om het vissen met de vlieg en kunstaas (met enkele haak) naast elkaar toe te staan.

Groeten,
Peter

spinner zei

Hoi mannen,

Nogmaals begrijp mij niet verkeerd ,ook ik vind het grandioos om forel met de ul spinhengel te belagen , alleen in de 25 jaar dat ik er vis heb ik ook een hoop naar de kloten zien gaan, en wees dan zo wijs om het niet van de daken te gaan schreeuwen dat je 30 stuks of zo heb gevangen op een avond want je gooit je eigen glazen in , de ovm gangers weten wel wanneer de vis uitgezet is of los is , en dat bedoelde ik er een beetje mee te zeggen , en dan nog een tip , als het straks wat minder word met de vangst en de uitzetters zijn vertrokken probeer het dan eens bij de masten, meestal trekken ze daar naar toe ,vooral met wind van zee.
mannen veel strakke lijnen.

MVG Andre

Anoniem zei

Hallo Andre,
Leuk en goed dat je reageert;
Ik ben het nu 100% met je eens dat vermelding van grote aantallen aanbeten op Ovm, op deze prachtige blog niet verstandig was/is van mij.
Mijn jeugdig(53 jr) enthousiasme was iets te groot.Hoewel ik vermoed dat het gros opportunisten hier niet meeleest zou ik het niet meer een 2e keer doen had ik achteraf al besloten.
Gevoelige info gaat nu via prive mails.
Bedankt voor de reminder.Heb ik wat aan!

Nu afwachten wat Hr Linzell nou weer heeft uitgedokterd afgelopen dinsdag.Die man is niet meer te houden!
Verwacht weer leuke plaatjes en verslag.
Groeten,
Roy

Anoniem zei

Andre, ik ben het helemaal met je eens. Ik vis ook al ruim 20 jaar op het OVM. Altijd met de vliegenhengel. En het is telkens hetzelfde. Zo gauw er verhalen verschijnen op het net over goede vangsten op het OVM trekt dit een hoop recreanten aan die het niet zo nauw nemen met de regels.
Een goede controle is er nooit geweest op het OVM en die zal er nooit komen zolang je er voor een paar tientjes per jaar je gang kan gaan. Er is domweg geen geld voor een goede controle.

Ik kan me het enthousiasme van de ul artiesten ook heel goed voorstellen. Ik weet nog goed dat ik 20 jaar geleden op een dammetje stond te dansen van gekkigheid toen ik mijn eerste 60 plusser ving...op zo'n moment wil je het van de daken schreeuwen.

Dus hou je asjeblieft een beetje in heren. Door je successen zo rond te strooien maak je meer kapot dan je denkt.

Henk M.

Anoniem zei

Ik vis mischien twee keer per jaar op het OVM, altijd met de vlieg en heb prachtige forellen gevangen , ook enkele kneiters die vele meters lijn van je spoel halen.

Ik denk dat ik er nu iets van 20 maal heb gevist, maar nooit controle gehad heb of gezien..
Uiteraard zet ik alles terug en hou mij aan de regels.
Maar mijn ervaring is dus dat de controle minimaal is. Dus ik denk dat het OVM een fly only zou moeten zijn, jammer voor de UL spinvissers, maar ik denk dat op de lange termijn het een probleem kan worden.

Otto