16 nov 2011

The Mouse


Woensdag 16 november. Vissen met de streamer aan de spinhengel is hot. Op meerdere forums en blogs is het vissen met de streamer onderwerp van gesprek. Leuk, Klaasjan Zuidema vist sinds kort ook serieus met de streamer en doet dat met een Mosquito 0LV.

Een van de vragen die ik van de lezers heb gekregen, is of de Mosquito 1LV een echte vijfgrammer is. Om dat aan de weet te komen heb ik vanmiddag twee uurtjes met de spinner gevist. De terrible 35 mm en een spinnertje met een 25 mm Indiana blad. Deze spinnertjes kunnen uitstekend gevist worden op de 1LV!
Dat had ik zelf niet gedacht toen ik deze spinhengel voor het eerst in mijn handen hield...




Zowel de 35 mm Terrible als de 25 mm Indiana spinner kunnen precies, maar ook indien gewenst over een flinke afstand geworpen worden met de 1LV. De LV uitvoering is echt een totaal andere hengel dan zijn kortere broers. Nog heel even heb ik ook een spinner met een 22 mm Indiana blad getest en ook dat spinnertje voelde ik snorren onder water.

Vissen met de spinner is leuk, maar op dit moment gaat mijn interesse vooral uit naar de streamer. Wat een ontzettend gaaf kunstaas is de streamer, en de mogelijkheden ermee zijn enorm. Vooral voor de polder visserij is vissen met de streamer iets wat ik iedere spinvisser kan aanraden. Maar pas op, heb je eenmaal de slag te pakken met de streamer dan is de kans groot dat al het andere kunstaas aandacht tekort gaat krijgen. Het vissen met de spinner was dan ook voor mij vandaag puur om de 1LV als spinhengel te beoordelen. Daarbij zijn de aanbeten van snoeken op de streamer keihard, en kun je snoek in zeker 80% van de aanbeten  zien toeslaan.





Oostenwind in de middag vergezeld van een zonnetje en helder stadswater, tijd om The Mouse eens zwemles te gegeven. Twee uurtjes werpen met verschillende spinners leverden me slechts een baarsje op.







Toeval of niet, deze sloot had ik helemaal met de spinner uitgevist. Van de snoek kreeg ik geen teken van leven met de spinner. Met The Mouse was het binnen tien minuten raak.

Later krijg ik in deze sloot ook nog een volgende snoek in beeld, deze haakt af na twee meter de streamer geinspecteerd te hebben.

Maar goed, ik weet wat ik wilde weten, en de lezers nu ook: de 1LV is een echte vijfgrammer!

Groeten,
Peter

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter
Ik vis er ook graag mee met de spinner en zeker met die hoge kanten aan de sloot.
Groeten

Anoniem zei

Hoi Peter,

Leuk om te lezen dat jij ook het vissen met een streamer met de spinhengel hebt ontdekt. Ikzelf vis al ruim veertig jaar ermee en wens jou vele mooi momenten netzoals ik door de loop der jaren heb mogen beleven.

Vriendelijke groet,
Joop

Dennis zei

Het is maar waar de snoek zin in heeft, op een hotspot van alles geprobeerd vandaag met een maat, spinner streamer en shads , ik doe er een pako aan, eerste worp snoek 96 cm, moet zeggen dat streamer het goed doen, maar een lichte shadmethode levert bijna altijd snoek op, dit alles gevist met een 5 of 10 grammer van glas, mijn maat had 4 snoeken op shads en beide ook goed baars gevangen.

Dennis zei

Hoi Peter

Helemaal vergeten, maar voor shads en streamers gebruik ik Berkley triline xl smooth casting 0.16 mm
Persoonlijk vind ik dit een zeer fijne lijn, voor de spinners gebruik ik de good old Maxima 0.15 mm