14 nov 2011

Perfectie!




Zondag 13 november. Als actieve kunstaasvisser ben ik altijd op zoek naar perfectie. De perfecte spin/streamerhengel, de perfecte werpmolen en uiteraard ook de perfecte lijn. Als hier nu zou staan dat ik die drieeenheid gevonden zou hebben, zou ik liegen dat het gedrukt staat! Vandaag had ik wel even het gevoel gehad dat perfectie benaderd werd. En dat ondanks een noord-oostenwindje en een fel brandend zonnetje!





De omgeving: een prachtige polder. Perfect.  Het water was kraakhelder, ik kon mijn Red Head streamertje van start tot finisch tot onder mijn topoog volgen. Perfect. De rust.. even lekker tot m'n zelf komen naar een hectische week waarin een aantal knopen zijn doorgehakt. Perfect.





De spin/streamerhengel voor vandaag is weer de 1LV. De werpmolen die ik vandaag ga uitproberen onder deze hengel is de Shimano Rarenium 1000FA. Nou, met deze combinatie met de streamer vissen grenst aan perfectie. Het enige minpuntje vind ik de Gamakatsu G-line nylon die ik gebruikt heb. Met deze lijn heb ik de afgelopen weken al flink geexperimenteerd. Al vier rolletjes a 7,50 Euro zijn er doorheen gegaan. Gemiddeld na twee keer vissen, beginnen de problemen. De lijn begint dan te kinken en te lussen, en de lichtgroene kleur verliest zijn glans. En ga nou niet meteen roepen dat het door de Recoil's op de 1LV komt, want ook op de High five had ik hetzelfde probleem met de G-Line. Op de Rarenium heb ik deze lijn nu voor het eerst gebruikt, dankzij het ARC-spool concept waarmee de Rarenium is uitgerust zou de kans op lussen van de nylon moeten verminderen. Maar ook vandaag, na vijf uurtjes intensief vissen kwamen de eerste lussen tevoorschijn. De typerende glanzende groene kleur begint ook al dof te worden. De perfecte streamerhengel heb ik gevonden, nu nog een lijn waarop ik meerdere vistochten kan vertrouwen. Tips van de lezers zijn welkom! peterlinzell@gmail.com of gewoon onder dit verslag.

Dat de snoek gezien het weer vandaag niet los was, verbaasde mij niet. Maar vast als een huis lagen ze zeker niet. De Red Head streamer is meerdere keren gevolgd. Een keer zelfs door een snoek die voor de polder bestempeld mag worden als een monster. Deze snoek haakte net zoals zijn broertjes en zusjes eerder na een paar meter af. Waarschijnlijk zou een streamer in een gedekte donkere kleur uitkomst hebben gebracht. Dat was vaak wel het geval toen ik nog intensief met Pako PS lepeltjes viste. Donkergroen trok de volgers dan soms als nog over de streep. Maar, ik viste lekker met mijn goed zichtbare Red Head streamertje, en de visuele ervaring die ik zo op deed met de streamer komt misschien in de toekomst van pas.





Snoek werd ook gewoon op de Red Head gevangen! Ik heb er zelfs vier gevangen vandaag. Een aantal dat niet in verhouding staat tot de volgers, maar toch. En rekening houdend met de noord-oostenwind en een fel zonnetje een resultaat waarvoor ik vanmorgen nog getekend zou hebben.








Perfectie! Het staat boven dit verslag, en hoewel ik vandaag heel veel perfecte en bijna perfecte dingen heb gezien en gebruikt om mee te vissen, is mijn vierde snoek van vandaag de enige bij wie dit woord echt past. Wat was deze snoek mooi! Ik zag haar tot vier keer toe mijn streamer volgen. Een polariseerende bril kan ik iedere kunstaasvisser aanraden! Een keer bleef de snoek zelfs voor mijn voeten stil liggen om daarna langzaam weer uit beeld te verdwijnen. Dat zij bij de vijfde poging zich toch liet foppen door de Red Head, daar had ik niet meer op gerekend.

Groeten,
Peter

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter,

Ik vis zelf veel met Stren Hi Vis Gold van Berkley, die vind ik fijn vissen. Soepel, weinig rek en weinig last van kinken. Deze lijn is wel moeilijk verkrijgbaar in maten onder de 20/00. Zomaar een suggestie.

Groeten Hans, Stellendam

Anoniem zei

Ik kan je Sufix XL strong aanbevelen. Ik ken momenteel geen betere lijn. Heeft redelijk wat rek, betrouwbare diameter, een wat lagere trekkracht dan G-line en is soepel en gedraagt zich voorbeeldig op de molenspoel.
In eigen land is er moeilijk aan te komen. Ik koop het online in Duitsland. Dan heb je wel weer verzendkosten maar de lage prijs van de lijn maakt dat wel weer goed

http://www.am-angelsport-onlineshop.de/

Op de site even een search doen op Sufix XL

Grt,
HenkM.

Peter Linzell zei

Hoi Hans,

Met Stren Hi Vis Gold heb ik in het verleden veel gevist. Inderdaad een top lijn, maar helaas hier in de buurt nergens meer te verkrijgen.

Groeten,
Peter


Hoi Henk,

Bedankt voor de tip!

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hoi Peter,

Bij Peeters hebben ze Stren nog vanaf 20/00 op de onlineshop.
Op deze site zag ik dat de schrijver DAMYL Tectan Premium Plus de allerbeste (kunstaas)vislijn vindt. Nog verkrijgbaar bij Glaudemans Fishing vanaf 8/00mm. Misschien de moeite voor een test?

http://fishingline.hitbull.com/

Groeten Hans

FER zei

Hi Peter,

Mooie technische verhalen schrijf je. Tot dusverre vis ik voornamelijk met pluggen op de Esox maar je prikkelt me wel om eens verder te kijken.

Het lyrische filmpje van je 82 cm supersnoek is top, fantastische beleving.

Grtx,

FER

Peter Linzell zei

Hoi Fer,

Thx

Gr,
Peter

Klaasjan zei

JVS Vulcan verkrijgbaar via Raven/Vlemmix helaas niet in een fluorescerende kleur.