4 nov 2011

CJW Mosquito 1 LV







Om meteen maar met de deur in huis te vallen, ik ben geen liefhebber van de Mosquito's. De standaard uitvoeringen bedoel ik dan! Ik vind ze te strak en te hard voor het ultra lichte spinnen. Dat er een grote schare liefhebbers van deze spinhengeltjes is zegt genoeg. Het zit hem in mij! De voorloper van de Mosquito, de serie polder spinhengels van CJW vond ik wel fantastische spinhengeltjes.

Over de langere LV uitvoeringen van de Mosquito's heb ik de laatste twee jaar veel goeds gehoord. Door hun extra lengte tegenover de standaard uitvoeringen zijn ze minder hard. Toen ik afgelopen dinsdag met de Mosquito 1 LV van Peter Vantorre mocht vissen was ik verkocht. Deze spinhengel is uitermate geschikt om met streamertjes te vissen, en ook goed om met spinnertjes te vissen. De Mosquito LV is dus geen kunstaashengeltje maar een echte spinhengel.




Natuurlijk stond Cor bij mij op de lijst voor een bezoekje om een streamerhengel te bouwen waarop indien gewenst ook met NanoFil gevist kan worden. Wat ik zocht is een spinhengel van minimaal 2 meter lang en een vermogen rond de vijf gram. De lezers mochten meedenken/beslissen in mijn keuze. Wat hengelbouwers betreft, Traditional, Schreiner en Spinhoven genoten bij mij de voorkeur. Maar ik stond open voor andere hengelbouwers.  Ik wilde graag blanco blijven. Hengelsport winkelier Huub van Zetten uit Schiedam attendeerde mij op twee ultra lichte hengeltjes van het merk Illex. Mooi spul, maar te kort.

De Fa. Schreiner & zn. viel af, de vijfgrammer van grafiet is standaard uitgevoerd met hardchroom geleideogen of Pac Bay Minima geleideogen. Ik wilde Fuji Sic of nog beter REC Recoil Titanium geleideogen op mijn streamerhengel hebben. Uiteraard kan Schreiner ook afbouwen met REC Recoil Titanium geleideogen, maar dan wel tegen een forse meerprijs! Daarbij zou ik een kleinere diameter dan de standaard 25 mm reelringen gemonteerd willen hebben op mijn streamerhengel. Niets mis met Fair Play, integendeel, maar voor mijn ideale streamerhengel moest ik verder kijken.

Traditional hengelsport in Utrecht heb ik ook bezocht. Ik ben er uitstekend geadviseerd, maar helaas waren er alleen blankjes op voorraad en geen enkele afgebouwde ultra lichte spinhengel. De blankjes met een werpvermogen rond de zes gram die op voorraad zijn, zijn te kort  en vielen sowieso af. De standaard afbouw is met orginele Fuji Sic geleideogen, maar voor de REC Recoil Titanium geleideogen geldt een meerprijs.








Bleef over CJW Rod Designer Holland. De door mij gewenste lengte van minimaal 200 cm is standaard op voorraad en is zelfs 230 cm. De Mosquito 1 LV! Deze spinhengel wordt standaard afgebouwd met REC Recoil Titanium geleideogen door Cor. Dat in gedachte meegenomen hebbende viel de prijs mij mee. Dat deze hengel fijn vist met een streamertje heb ik afgelopen dinsdag dankzij het lenen van Peter Vantorre's exemplaar zelf ondervonden. Onder spanning gaat hij rond als een hoepel. Wat ook leuk is, dat het merendeel van de lezers mij op deze spinhengel wezen. De langste vijfgrammer ooit gemaakt, en ik ben er de trotse eigenaar van.

De komende tijd ga ik zoveel mogelijk met de Mosquito 1 LV en streamertjes vissen. De lezers zal ik op de hoogte houden van mijn bevindingen.

Groeten,
Peter

15 opmerkingen:

Dale Neijzing zei

Schitterende hengel Peter!

Ik wens je er heel veel plezier mee!

Groet,
Dale

Anoniem zei

Peter,

Ik zie dat deze hengel REC Recoil Titanium ogen heeft. Die ogen doen mijn altijd denken aan mijn eerste volglashengel: daar zaten ook van die ogen met die dubbele ringen op.

Omdat die ogen twee ringen bevatten neemt ook de wrijving van de lijn navenant toe: immers de lijn heeft nu contact met een tweemaal zo groot oppervlakte dan bij een geleideoog met maar één oog.

Heb je daar geen last van met het afstellen van de slip?

Jan Warnaar

Anoniem zei

Ik vind de REC ogen eerlijk gezegd ook niet mooi. Zien er niet sierlijk uit zeg maar.

Zijn de gewone (ouderwetse) chroom ogen (zijn ze überhaupt nog verkrijgbaar overigens?) niet geschikt voor hedendaagse lijnen?

Peter Linzell zei

Hoi Dale,

Dank je wel!

Groeten,
Peter


Hoi Jan,

Leuk he, deze hengel doet dankzij de Recoils inderdaad aan de volglas spinhengeltjes uit mijn jeugd denken. Cor heeft zelfs een rood vlokhengeltje met de Recoils gebouwd. Verschil met de geleideogen uit onze jeugd is, is dat die van ijzer waren en de Recoils van titanium.

Wat de wrijving betreft, de hardchromen geleideogen die Schreiner nu monteert zijn ook dikker van draad dan die uit de goede oude tijd!

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Het nut van die Titaniumogen is natuurlijk dat ze lichter in gewicht zijn. Vooral bij de hele lichte hengels beïnvloeden de "normale" ogen de actie van de hengel: de hengel buigt ook al door vanwege het gewicht van de ogen.

Deze titaniumogen zijn lichter, maar blijkbaar ook zwakker vandaar dat ze dubbel zijn uitgevoerd.

Als ze met een enkel oog zouden zijn uitgevoerd en belangrijk lichter dan de hardverchroomde ogen dan zie ik er wel wat in voor de hele lichte hengels.

Mijn 34 jaar oude winston special lighte(groene blank) heeft nog van die hardchroomogen met dunne draad. Ze zijn daarom wel wat kwetsbaarder, hoewel ze bij mij nog prima zijn. Worden volgens mij niet gemaakt heb ik eens van Jan Schreiner gehoord.

Jan Warnaar

derk schrikkema zei

Peter,

Hoe breder de oog hoe meer wrijving dat is nu eenmaal zo,ikzelf heb de grafiet 5 gr. van Schreiner zoals eerder gemeld en daar zitten dunne oogjes op die nog niet zolang op de markt zijn, ook eigenlijk nieuw dus met een geperste binnenring zoals ik begrepen heb van Schreiner,ik hoor het wel,

Met vriendelijke groet,

Derk Schrikkema

Peter Linzell zei

Hoi Jan,

Tijd dat je eens bij Schreiner de REC Recoils (die gebruikt ze ook tegen meerprijs) gaat bekijken.

Deze titaniumogen zijn lichter, maar blijkbaar ook zwakker vandaar dat ze dubbel zijn uitgevoerd.

Ik hoor daarna graag je oordeel!

Groeten,
Peter



Hoi Derk,

Dat zijn de Pacific Bay Minima geleideogen. Niet te vergelijken met Fuji Sic, en een stuk goedkoper!

http://www.mudhole.com/Shop-Our-Catalog/minima-4/XT4XG-Minima-4-Casting-Guides-Hard-Chrome

In de USA te bestellen vanaf $0,68.

Op de Rapier die ik had zaten ze ook! De eerste Rapier met Pacific Bay Minima geleideogen. Dat scheelde mij 70 Euro tegenover de Recoils...

http://struinendoordepolder.blogspot.com/2009/02/fair-play-rapier.html

Groeten,
Peter

visser zei

De recoils zijn niet dubbel uitgevoerd omdat ze anders niet sterk genoeg zouden zijn, maar wegens ontwerp-technische redenen. Zouden ze enkel draads zijn in de ring, dan blijf je met 'snakes' zitten, erg geschikt voor de vliegenlat, maar niet voor de werphenel

alex

Anoniem zei

Ik heb toch echt enkeldraads hardchromeogen op mijn Fairplayhengels en dat zijn echt geen snakes.

Jan Warnaar

Anoniem zei

Dat plaatje onderaan het handvat met CJW erop staat natuurlijk wel leuk, maar als je de hengel recht op zet op de stenen dan komen er al snel krassen op.

Geef mij maar de oude vertrouwde cone met rubber stop, veel minder kwetsbaar.

Jan Warnaar

Anoniem zei

Hi Peter,

Ik ben benieuwd wat voor ervaringen jij gaat opdoen met de CJW's. Ik vis zelf met een korte mosquito "0" en dat bevalt me prima. Hengel buigt tot in het handvat. Ben stiekem wel aan het denken aan de lange 5 of 10 grammer, dus ik blijf je website op de voet volgen (maar dat deed ik toch al).

Veel plezier ermee!

Groet,
Bert

visser zei

Jan,
Heeft met ontwerp en functie eigenschappen van het materiaal te maken, recoils zijn 'gedraaid' uit één draad, en niet zoals bij HC een ring die op twee poten (en eventueel een brug) is gemonteerd. Zou je bij de recoil de dubbeling achterwege laten krijg je wel degelijk een snake.

Anoniem zei

@visser. Je hebt gelijk, die dingen zijn uit een stuk en tweemaal gedraaid. Begrijp nu helemaal niet waarom die dingen zo duur zijn: die worden in de fabriek gewoon gewoon twee keer gedraaid met een machine. Die hardchromeogen ogen moeten gepuntlast worden, veel meer werk lijkt me.

Jan Warnaar

Anoniem zei

Ik vind de hengels er mooi uit zien en de extra lengte zal denk ik ook het verschil gaan maken dat ze mooier en iets meer progressiever gaan buigen.
Daar komt bij dat Cor een vakman is en ook nog een aardige kerel met gevoel voor humor.
Ik ben blij dat ik hem eens persoonlijk heb ontmoet in zijn winkel!
Ik kan me ook goed voorstellen dat er hele volkstammen zijn die warm lopen voor zijn hengels.
Ik heb zelfs het genoegen gehad om een aantal BB's vast te mogen houden en ermee te zwiepen, ook hele mooie hengels, iets verfijnder afgebouwd dan CJW, maar dat is persoonlijk!
Over het algemeen lijken ze veel op elkaar met kleine verschillen onderling zoals reelhouder, cone afdekplaatje en stickertje.
Dit heeft niets te maken met het 'karakter' van de hengel zelf.
Ik vind ze allemaal semi-progrssief buigen (med. taper), net als splitcane met dit verschil dat je met splitcane met meer beleid moet drillen, de anderen kun je iets meer op z'n donder geven en hoef jij je wat minder angstig te voelen op vervorming van de blank.
Ik denk dat deze hengels en met name de langere versie heel geschikt is voor de streamer, de praktijk zal het leren.
lolle

Anoniem zei

@ Jan Warnaar:

Oppervlak heeft geen invloed op de totale wrijvingskracht.

Omdat die ogen twee ringen bevatten neemt ook de wrijving van de lijn navenant toe: immers de lijn heeft nu contact met een tweemaal zo groot oppervlakte dan bij een geleideoog met maar één oog.

Dat is GEEN "FEIT".

Dat is TOTALE onzin!

Basale natuurkunde heren.

Mooie hengels, dat recoil heeft zeker wel wat. De mijne is onderweg!